سینا و دیانا شبانه به قصد ربودن جواهرات  به خانه پیر زنی وارد شده اند که فردا صبح همسایگان  جسد پیرزن را در خانه پیدا کردن که بنا به گفته پزشکی قانونی رد سیلی روی صورت پیر زن بود که تشخیص دادن دستان یک مرد بوده و  اثر انگشت دیانا نیز روی کمد جواهرات پیدا شده است حال دیانا..... ؟

۱. مرتکب جرم سرقت و معاون در قتل عمدی می باشد.

۲. مرتکب جرم سرقت و شریک در قتل عمدی می باشد.
۳. مرتکب جرم سرقت و قتل عمدی می باشد.
۴. تنها مرتکب جرم سرقت می باشد.


 پاسخ گزینه ۲ صحیح می باشد.

توضیح
با توجه به متن سوال مشخص می باشد که قتل توسط سینا صورت گرفته و پزشکی قانونی نیز علایمی مبنی بر مرد بودن قاتل پیدا کرده پس در پاسخ تست گزینه ۱ منتفی می باشد چون معاون در عملیات اجرایی جرم شرکت نمی کند و گزینه ۳ نیز منتفی می باشد چون قتل توسط سینا صورت گرفته و گزینه ۴ درست هست ولی کامل نیست پس در نتیجه گزینه ۲ درست تر می باشد. که مرتکب جرم سرقت که بوده و با توجه به ماده ۱۲۵ ق.م.ا مصوب ۱۳۹۲ که مقرر می دارد 《کس با شخص یا اشخاص دیگر در عملیات اجرائی جرمی مشارکت کند و جرم، مستند به رفتار همه آنها باشد خواه رفتار هر یک به تنهایی برای وقوع جرم کافی باشد خواه نباشد و خواه اثر کار آنان مساوی باشد خواه متفاوت، شریک در جرم محسوب و مجازات او مجازات فاعل مستقل آن جرم است. در مورد جرائم غیرعمدی نیز چنانچه جرم، مستند به تقصیر دو یا چند نفر باشد مقصران، شریک در جرم محسوب می شوند و مجازات هر یک از آنان، مجازات فاعل مستقل آن جرم است.
 
تبصره- اعمال مجازات حدود، قصاص و دیات در مورد شرکت در جنایت با رعایت مواد کتابهای دوم، سوم و چهارم این قانون انجام میگیرد.》
شریک در جرم قتل عمدی نیز می باشد. گزینه صحیح = ۲