ببخشید که مزاحم می شوم . یک سوال خصوصی دارم  . همسرم به بیماری پارانوئید مبتلاست و بشدت بدبین و بداخلاق و منفی باف و بددهن است . ما 2 فرزند داریم . یکی 4 ساله و آن یکی 20 روزه (نوزاد) . 
+
من 13 سال تمام  , بداخلاقیها و فحاشیها و تهمتها و بدبینیهای  همسرم را تحمل کرده ام . دیگر نمی توانم تحمل کنم . همسرم هرگز طلاق نمی گیرد و  قصد دارد مدام مرا  آزار دهد و زندگی را برمن سخت کند. اعصاب و روانم داغون شده و قصد دارم او را طلاق بدهم . 
+
من کارمند دولت هستم و یک حقوق بخور نمیر دارم . هیچ خانه یا زمین یا ماشین  ندارم . هیچ حساب بانکی بجز حساب حقوقم ندارم . 
+
اگر تقاضای طلاق بدهم و  نتوانم مهریه بدهم  قاضی دادگاه خانواده چه  حکمی صادر می کند ؟؟ 
+
مهریه ی  همسرم به قرار زیر است : 
10 میلیون تومان وجه نقد 
72 سکه تمام بهار آزادی 
سفر حج  عمره 
+
من بدلیل  بیماری صرع نمی توانم سوار هواپیما شوم و همسرم را به  سفر  حج  ببرم . 
من ماهیانه  مبلغ 2  میلیون تومان حقوق می گیرم  که تمامش خرج  هزینه های زندگی می شود و هیچ پس اندازی ندارم. 
+
بنظر شما با این وضعیت  اگر نتوانم مهریه را بدهم آیا قاضی حکم  زندان صادر می کند یا  اجازه می دهد طبق فیش  حقوقی  مهریه همسرم را بصورت  اقساط ماهیانه   پرداخت کنم . 
+
لازم به ذکر است خانه ای که در آن سکونت داریم بنام مالک قبلی است و هیچ چیزش به اسم من نیست . آیا قاضی می تواند این خانه را  بجای مهریه ضبط کند ؟؟
با تشکر 
پاسخ. باسلام .سوال شما چندموردیه اولا بخاطربچه هااینکارنکنید .دوما میتوانید دادخواست اعساربدین .سوماطبق ماده 96 قانون اجرای احکام مدنی در صورتی که کارمند دولت دارای زن یا فرزند باشد تا 1/4 حقوق شما قابل توقیف است. و طبق ماده 148 همین قانون، مهریه تا مبلغی دارای حق تقدم می باشد. با احتساب مهریه همسرشما ابتدا مهریه از حقوق شماکسر خواهد شد و اگر مازاد بر 1/4 حقوق کسرمیشود مابقی به شما پرداخت خواهد شد.درکل راه برای شمازیادهست ولی راه دیگه هم این است تفاهمی تمام کنید.درموردمنزلباید گفت توقیف منزل مسکونی در مرحله تامین خواسته و یا همان توقیف اموال بلامانع است ولی مرد می تواند به توقیف اعتراض و به عنوان مستثنیات دین درخواست رفع آن را از دادگاه بخواهد ولی اگر در مرحله اجرای حکم باشد معمولا منزل مسکونی توقیف نمی شود ولی با این حال رویه مختلفی در مورد توقیف ملک بین قضات  وجود دارد به هر صورت اگر منزل توقیف شود می توان به توقیف آن اعتراض نمود که تشخیص این که مستثنیات هست یا نه بر عهده دادگاه می باشد.در صورتی که منزل به صورت قولنامه فروخته شده باشد و سند ملکی نداشته باشد هم اگر ثابت شود که مربوط به مرد است با هم قابل توقیف است. پرداخت مهریه بعد از محکومیت و صدور اجراییه خواهد بود و اگر تا قبل از اجرا مرد دادخواست اعسار بدهد و مهریه قسطی بشود زندان ندارد ولی اگر اعسار صادر نشود  مرد به علت عدم پرداخت مهریه به زندان معرفی خواهد شد.بازم سوالی هست  درخدمت هستم. موفق ومویدلطفا سوالات یانظرات یا مدیریت فایل بپرسیدباتشکر