ببخشید . پدر و مادرم چند سال پیش فوت کردند. ما دو برادر و  چهار خواهر هستیم . گویا یکی از خواهران با همدستی  مادرم بخشی از خانه ی پدری را وقف کرده است . 
الان وضعیت خانه ی پدری مان نامعلوم است.  متاسفانه هیچکدام از وراث هیچ اقدامی  از جمله انحصار وراثت  در  جهت تعیین وضعیت خانه ی پدری انجام نمی دهند.پدرم سال 92 فوت کرده است . من  شنیده ام که اگر از  تاریخ فوت مالک خانه   بیش از 8  سال بگذرد دولت یا دادگاه  خانه را توقیف می کند. 
+
ضمنا یکی از وراث  سند خانه را  به بقیه وراث و اداره ی ثبت تحویل نداده است  و همه ی ما را سرگردان کرده .  
+
الان اگر  بخشی از خانه ی پدری  وقف شده باشد و هیچکدام از ورثه انحصار وراثت نکند بعد از گذشت 8 سال چه اتفاقی برای خانه می افتد؟؟ 
با تشکر. 

  پاسخ توسط هادی کاویانمهر در ۲۲ دی ۹۷، ۲۳:۳۵

شما باید ابتدا گواهی حصر وراثت را اخذ نمائیدمیتونید انحصار بگیرید بایداصل شناسنامه و کارت ملی و گواهی فوت متوف رو داشته باشید اگر ثابت شود که همدستی کرده است و بدون رضایت وراث منتقل شده است اموال معامله باطل میشود. بله لیست اموال قید میشود.  اثبات این قضیه به راحتی نیست . چون سالیان زیادی از این قضیه می گذرد نیاز به ادله و دلایل محکمی دارد. (همان زمان باید اقدام می کردید برای طرح دعوا. )منظور از املاک های اوقافی این نیست که ملک مورد نظر معارض داشته باشه یا اداره اوقاف دست گذاشته باشه روی یک ملک. ملک اوقافی ملکی است که زمین ان متعلق به شخصی بوده و آن را وقف کرده و اداره اوقاف این زمین ها رو بصورت اقساط ٩٩ ساله به اشخاص دیگر واگذار نموده است و شخصی که املاک اوقافی را خریداری میکند میبایست سالیانه مبلغی را به اداره اوقاف پرداخت کند که این مبلغ بسیار ناچیز است یعنی شما به مدت ۹۹ سال حق بهره برداری دارید بعد از ۹۹ سال سازمان اوقاف میتواند به شما مجددا واگذار ئ یا به دیگری اجاره دهد.منظورم به هرکی اجاره داده.درکل شایدبتونی اثبات کنی مال خودتونوبدست بیارین .موفق وموید