۱⃣اگر کسی توانایی مالی نداشته باشد که هم به زن و هم به خویشاوندان نسبی خود نفقه دهد،زن بر دیگران مقدم خواهد بود. ماده ۱۲۰۳ ق.م در این خصوص بیان داشت: «در صورت بودن زوجه و یک یا چند نفر واجب¬النفقه دیگر، زوجه مقدم بر سایرین خواهد بود.”

۲⃣زن می تواند نفقه ی زمان گذشته ی خود را مطالبه نماید و برای وصول آن اقامه دعوی کند،در حالی که “اقارب فقط نسبت به آتیه می توانند مطالبه نفقه نمایند.”(ماده ۱۲۰۶)

۳⃣زن اگر چه ثروتمند باشد می تواند از شوهر نفقه بخواهد و نفقه ی او مشروط به فقر او یا تمکن شوهر نیست.در صورت خودداری شوهر از دادن نفقه و عدم امکان الزام او به انفاق،قانون به زن حق می دهد که از دادگاه تقاضای طلاق نماید (ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی و بند ۲ ماده ۸ قانون حمایت از خانواده) به علاوه در مقدار نفقه زن وضع اقتصادی شوهر در نظر گرفته نمی شود.
۴⃣نفقه زوجه تکلیف یک جانبه است.
۵⃣در صورت ورشکستگی یا فوت شوهر و عدم کفایت اموال او برای پرداخت دیون،طلب زن بابت نفقه بر سایر بدهیها مقدم خواهد بود. آیا نفقه زن بر مطالبات دولت بابت مالیات و مطالبات سازمان تأمین اجتماعی که در شمار مطالبات ممتازه است مقدم می شود یا نه؟ قانون مالیاتهای مستقیم و قانون تأمین اجتماعی ،عام و قوانین مربوط به نفقه زن خاص است و عام ناسخ خاص محسوب نمی شود .رأی وحدت رویه شماره ۲۱۲ مورخ ۱۳۵۰ نیز موید این نظر است.بنابراین نفقه زوجه حتی بر طلب دولت بابت مالیات و طلب سازمان تامین اجتماعی مقدم است.

 

آیامیدانیدکه:

اگر منزلی که شوهر تهیه نموده مناسب شئونات اجتماعی زن باشد ولی سکونت در آن موجب احتمال ضرر و زیان شرافتی یا بدنی (آزار و اذیت ) زن باشد، خروج زوجه از آن منزل، نشوز و عدم اطاعت محسوب نمی‌‌شود و نفقه تا زمان برطرف شدن مشکل به وی تعلق می‌‌گیرد.