در خصوص دادخواست طلاق با توجه به اینکه درخواست طلاق از سوی زوج یا زوجه باشد قانونگذار قوانین خاصی برای هر یک را در قانون مدنی پیش بینی است که در ذیل توضیح داده می شود برای مثال در صورتی که درخواست طلاق از سوی زوج باشد دلیل موجه جهت دادخواست طلاق باید مطرح گردد زیرا که برخلاف درخواست طلاق از سوی زوج (مرد) که حتی بدون دلیل به راحتی دادخواست طلاق مورد پذیرش قرار می گیرد، متاسفانه شرایط در خصوص زوجه کاملاً متفاوت است و پذیرش درخواست طلاق از سوی زوج شرایط پیچیده تری دارد.

شرایط طلاق برای زوجه

شرایط طلاق برای زوجه هم در قانون و هم در سند عقد ذکر گردیده که البته شرایط مندرج در عقدنامه ازدواج تقریباً همان شرایط مندرج در قانون مدنی می باشد. مگر آنکه شرط دیگر زوجین به آن اضافه نمایند.

برای نمونه ترک زندگی و عدم پرداخت نفقه در مدت زمان مشخص باعث احقاق شرط و دلیل برای طلاق از سوی زوجه است ولیکن مقدمه و شرایطی دارد که قبل از دادخواست اصلی باید به اثبات برسد.

عدم پرداخت نفقه صرفاً باعث داشتن حق طلاق برای زوجه نمی باشد بلکه ابتدا باید دادخواست مطالبه نفقه مطرح گردد و در صورت محکومیت و عدم پرداخت امکان طرح دادخواست طلاق به جهت عسر و حرج فراهم می شود.

 

طبق ماده 1129 قانون مدنی در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجراء حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه زن می تواند برای طلاق به حاکم رجوع کند و حاکم شوهر را اجبار به طلاق می نماید: همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه.

طبق ماده فوق از جمله دلایل برای عسر و حرج عدم پرداخت نفقه است البته معنی عسر و حرج بسیار گسترده است و مثالهای در ماده 1130 قانون مدنی ذکر گردیده است که طبق در ذیل ذکر می گردد.

1-ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت 6 ماه متوالی و یا 9 ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.

2-اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا مشروبات الکلی که به اساس زندگی خلل وارد آورده و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.

3-محکومیت قطعی به حبس از 5 سال یا بیشتر.

4-ضرب و شتم با هرگونه سو رفتار مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.

5-ابتلا زوج به بیماری های سعب العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه صعب العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

 این موارد مصادیقی از دلایل زن بای طلاق به دلیل عسر و حرج است و برای هر شخص متفاوت است.