اعسار در لغت :
 اعسار از ریشه «عُسر» مشتق می‌شود و به معنای نیازمند شدن یا تهیدستی ا‌ست

اعسار در حقوق :
 صفت کسی ا‌ست که تاجر نبوده و به جهت کافی نبودن دارایی‌اش یا عدم دسترسی به آن، قدرت پرداخت بدهی‌های خود یا هزینه‌های دادرسی را نداشته باشد.


اعسار از هزینه‌های دادرسی :
درباره اعسار از هزینه‌های دادرسی می‌توان گفت که افراد هنگام مراجعه به مراجع قضایی جهت شکایت در راستای احقاق حقوق خود متحمل هزینه‌هایی خواهند شد که از آن با نام هزینه‌های دادرسی یاد می‌شود.
هزینه‌های دادرسی شامل هزینه‌هایی از قبیل هزینه تمبر، دستمزد کارشناس، هزینه اجرای قرار معاینه، تحقیقات محلی و ... است.
ممکن است هزینه‌های مذکور به قدری بوده که از عهده‌ پرداخت شخص خواهان یا شاکی خارج باشد که در این حالت، موضوع اعسار از هزینه‌های دادرسی مطرح می‌شود.

📌📌تعداد شهودی که مدعی اعصار باید در اعسار از هزینه دادرسی با اعسار در محکومیت‌های مالی و جزایی  ارائه کند متفاوت است.
 این شهود باید از وضع معیشتی و زندگی مدعی مطلع باشند و در استشهادیه به مشخصات، شغل، نحوه گذران زندگی و عدم تمکن مالی مدعی اعسار شهادت دهند.

📌📌طبق مقررات قانون تجارت، چنانچه تاجری مدعی اعسار باشد باید ابتدا دادخواست ورشکستگی دهد و سپس با اثبات ادعای وی، معافیت از پرداخت هزینه‌های دادرسی شامل حال وی خواهد شد.

🖌🖌در نهایت اگر شخصی بتواند اعسار خود را در دادگاه ثابت کند، می‌تواند از مزایای معافیت از تمام یا قسمتی از هزینه دادرسی یا استفاده از وکیل بدون پرداخت هزینه استفاده کند.


📣📣 افرادی هستند که همزمان خواهان اعسار از پرداخت هزینه های دادرسی ، تامین خواسته ، صدور حکم محکومیت هستند 
و بیم و نگرانی از این موضوع را دارند که طرف بدهکار در خلال رسیدگی به موضوعات نسبت به جابه جایی اموال و املاک خود اقدام کند

#راهکار :
قبل از تقدیم دادخواست و اثبات اعسار ابتدا اقدام به توقیف اموال شخص بدهکار کند و ظرف فورجه 10 روزه که توسط قانونگذار مقرر شده اقدام به دادخواست اعسار از هزینه های دادرسی کند.