لایحه و عریضه دو نوع مدرک قانونی هستند که برای برطرف کردن مسائل حقوقی می‌توان از آنها استفاده نمود. لایحه عبارتی با شمولیت بیشتری بوده و به نوعی عریضه را نیز شامل می‌شود اما بااین‌حال در معنی عام و در میان عموم این دو عبارت تفاوت‌هایی با هم دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت لایحه و عریضه پرداخته و نکات مربوط به هر یک را نیز به‌صورت مجزا مرور کنیم. بررسی مسائل مربوط به هر یک از این دو باعث می‌شود تا علاوه بر اینکه کاربران با معنی هر یک آشنا می‌شوند، در استفاده از آنها نیز دقت بیشتری داشته باشند.

لایحه چیست؟

قبل از پرداختن به تفاوت لایحه و عریضه ابتدا باید به تعریف هر یک بپردازیم. یکی از مدارکی که قاضی در دادگاه به آن استناد کرده و بر اساس آن به بررسی پرونده می‌پردازد، دفاعیاتی است که هر یک از طرفین دعاوی در لایحه ثبت کرده‌اند. قاضی پرونده بعد از بررسی‌های به عمل آمده از طرفین می‌خواهد که دفاعیات خود را به‌صورت کتبی ارائه نمایند. این درخواست اصطلاحاً از نظر حقوقی لایحه خوانده می‌شود. ازاین‌رو می‌توان لایحه را یک درخواست حقوقی قلمداد کرد که طرفین دعاوی برای دفاع از خود تقدیم به قاضی می‌نمایند.

 

عریضه چیست؟

عریضه نیز نوعی درخواست است که از آن برای تسلیم درخواستی به دادگاه و یا دادگستری استفاده می‌شود. عریضه برای کارهای عمومی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال درصورتی‌که طرفین از استطاعت مالی لازم برای گرفتن وکیل و یا سایر موارد مربوط به پرونده برخوردار نباشند می‌توانند با استفاده از عریضه درخواست خود را به دادگاه و قاضی تسلیم نمایند. در مواردی مانند صدور رأی اعسار یا عدم توانایی در پرداخت هزینه دادرسی ازجمله مواردی است که در آنها می‌توان از عریضه استفاده نمود.

 

تخصص موردنیاز برای لایحه ‌نویسی

در تفاوت لایحه و عریضه بایستی به تخصص‌های لازم برای نگارش هر یک نیز بپردازیم. لایحه یک سند قانونی بسیار مهم برای دادگاه است که استناد بسیاری از رأی‌ها به آن بوده و ازاین‌رو در تهیه آن باید به مسائل حقوقی به‌صورت کاملاً تخصصی ویژه دقت شود. عدم دقت به این موضوع می‌تواند منجر به از بین رفتن فرصت‌ها برای طرفین دعوا شده و ضرر و زیان‌های حقوقی و‌ مالی را برای آنها به دنبال داشته باشد. ازاین‌رو لازمه تهیه و تنظیم آن استفاده از خدمات وکیل و مشاور حقوقی با تجربه و تحصیل کرده و آشنا به مسائل حقوقی است.

 

چه کسانی می‌توانند عرضه‌ نویسی کنند؟

یکی از مواردی که احتمالاً شما هم در خیابان‌های منتهی به دادگاه‌ها در شهرهای مختلف به آن برخورده‌اید، عریضه نویسان تجربی است که آماده ارائه این خدمات از روی تجربه به کاربران هستند. این افراد بدون تخصص و تحصیلات مرتبط و تنها با تجربه بالایی که دارند اقدام به ارائه خدمات عریضه‌نویسی برای کاربران می‌نمایند. در تجربه و سابقه این عزیزان در تنظیم عریضه هیچ شکی نیست اما در حال حاضر امکان عریضه‌نویسی آنلاین و اینترنتی موانع استفاده از خدمات افراد باتجربه و متخصص را برای کاربران برداشته است.

دادگستری با فراهم نمودن امکان ارائه خدمات عریضه‌نویسی آنلاین، این شرایط را برای کاربر فراهم آورده تا بدون نیاز به حضور فیزیکی در کنار افراد غیرمتخصص، از هر جایی و مکانی در چند دقیقه به این خدمات دسترسی پیدا کرده و نیازهای خود را برآورده سازند.

 

 

در انتها به خاطر داشته باشید

در انتهای این مقاله بایستی به چند نکته مهم اشاره کرده و اهم مطالب مرور شده در این مقاله را یادآوری نماییم. لایحه نویسی و عریضه‌نویسی با توجه به پیچیده‌تر شدن پرونده‌های حقوقی و کیفری امری بسیار حساس تلقی می‌شود که عدم دقت به آنها می‌تواند تفاوت یک فرد پیروز و یک فرد مال‌باخته در این پرونده‌ها را رقم بزند. از این گذشته با توجه به فراهم شدن امکانات اینترنتی و آنلاین برای دریافت این خدمات، دیگر هیچ بهانه‌ای برای عدم استفاده از این خدمات برای کاربران وجود نداشته و شما می‌توانید با خیال راحت در هر شهری از چنین خدمتی استفاده کنید.