به روز بودن دانشجویان حقوق و پاسخگویی به سوالات هموطنانم.

۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

واقعیت مهریه ۱۱۰ سکه ای

در این مطلب به موضوع مهریه ۱۱۰ سکه ای پرداخته می شود؛ پیش از این، در صورت مطالبه مهریه از سوی زوجه و عدم توانایی مالی زوج، شوهر حبس می‌شد تا زمانی که استطاعت مالی لازم را پیدا کند؛ این در حالی است که بر اساس قانون جدید، مجازات حبس در مورد مهریه فقط تا سقف ۱۱۰ سکه بهار آزادی یا معادل آن اجرا خواهد شد و نسبت به مازاد، قانونگذار، اثبات توانایی زوج را شرط مطالبه مهریه از سوی زوجه قرار داده است.

وکیل مهریه در این باره توضیح می دهد: اگر زوج بتواند به میزان ۱۱۰ سکه از مهریه را پرداخت کند، به نسبت مازاد بر آن، امکان حبس وی تحت هیچ شرایطی وجود ندارد.

بر این اساس، اگر به فرض مردی ۵۰۰ سکه باید مهریه بدهد، در صورت مطالبه مهر از جانب همسرش اگر ۱۱۰ سکه را یکجا بپردازد، بابت ۳۹۰ سکه باقیمانده زندانی نمی‌شود و اگر نتواند ۱۱۰ سکه را بدهد باید به زندان برود.

به موجب ماده ۳ قانون جدید نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب ۱۵ مهرماه ۱۳۹۳، «اگر استیفای مهریه از طرق مذکور در این قانون ممکن نشود، زوج به تقاضای زوجه تا زمان اجرای حکم یا پذیرفته شدن ادعای اعسار او یا جلب رضایت زوجه حبس می شود.»

۲۷ شهریور ۹۹ ، ۲۱:۵۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

نمونه دادخواست طلاق با وکالت زوجه

خواهان خانم/آقای…
خوانده خانم/آقای…
وکیل  
خواسته طلاق توافقی
دلایل و     مستندات

۱٫وکالتنامه وکیل

۲٫ وکالتنامه رسمی به شماره … دفترخانه …

۳٫کپی مصدق عقدنامه زوجین

۴٫ کپی مصدق شناسنامه و کارت ملی زوجین

ریاست محترم دادگاه خانواده تهران

با سلام و تقدیم احترام

زوجین بر طبق عقدنامه رسمی شماره … مورخ … با مهریه ۱۱۰ سکه تمام بهار آزادی در عقد نکاح دائم یکدیگر می باشند و زوج به استناد وکالتنامه رسمی شماره … مورخ … دفترخانه … اهواز به زوجه وکالت در طلاق با حق توکیل به غیر و حق قبول بذل هر مقدار از مهریه داده است که در این راستا، زوجه از جانب شوهر به …….. وکیل دادگستری وکالت داده است. بنابراین با توجه به توافقاتی که در جلسه دادگاه و نزد مشاوره اعلام خواهد شد صدور گواهی عدم امکان سازش مورد استدعاست.

امضاء

۲۷ شهریور ۹۹ ، ۲۱:۵۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

نمونه کامل متن وکالت در طلاق بدون مهریه

اینجا نمونه کامل متن وکالت در طلاق یا همان حق طلاق بدون مهریه را برای شما آوردی ایم تا با آن آشنا شوید.

موکل : آقای

وکیل : خانم

مورد وکالت : مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی، دادگاه های خانواده و یا شوراهای حل اختلاف و دیگر مراجع صالحه، تقدیم دادخواست، انتخاب و انعقاد قرارداد وکالت با هر یک از وکلای دادگستری در راستای مطلقه نمودن خانم … (وکیل) از قید زوجیت موکل و درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش یا حکم طلاق به هر قسم از طلاق اعم از توافقی، بائن، رجعی، خلع یا مبارات و با شرط بذل تمامی مهریه استحقاقی، نفقه، اجرت المثل و وکالت در قبول بذل تمام مهریه استحقاقی، نفقه و اجرت المثل تعیین تکلیف حضانت، ملاقات و نفقه فرزند یا فرزندان مشترک و همچنین تعیین تکلیف در خصوص جهیزیه، معرفی و انتخاب داور و مراجعه به واحد مشاوره و شرکت در جلسات مشاوره با حق توکیل به غیر، تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی و حق اسقاط آن ها به تشخیص وکیل، استرداد دعوی یا دادخواست، حضور در هر یک از دفاتر رسمی ثبت طلاق و اجرای صیغه شرعی طلاق و امضاء کلیه اوراق و اسناد و دفاتر مربوطه و همچنین انجام سایر تشریفات لازم و قانونی با اختیارات کامل به نحوی که در هیچ از مراحل نیازی به حضور و امضاء مجدد موکل نباشد با حق توکیل به غیر.

حدود اختیارات: وکیل مذکور با حق توکیل بغیر “و لو کرارا” و مع الواسطه در عزل و نصب وکلای انتخابی در انجام دادن تمامی تشریفات قانونی مورد وکالت از طرف موکل اختیار تام داشته و امضاء و اقدامات نامبرده به منزله امضاء و اقدام موکل نافذ و معتبر است و موکل ضمن عقد خارج لازم حق عزل، ضم وکیل و انجام هرگونه عمل مغایر با مفاد این سند را تا انجام کامل مورد وکالت را از خود به مدت ۳۰ سال سلب و ساقط نمود.

نکته:برای گرفتن طلاق از طریق وکالت در طلاق اختیار کردن وکیل و دادن وکالت به وکیل دادگستری الزامی می باشد.

نکته:وکالتنامه های مذکور لزوما می بایستی در یکی از دفاتر اسناد رسمی و یا یکی از کنسولگری های ایران تنظیم شده باشد.

 

۲۷ شهریور ۹۹ ، ۱۶:۲۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

اجازه خروج از کشور زنان مجرد و متاهل

١- بر طبق قانون گذرنامه ، زنان متأهل برای خروج کشور نیازمند اجازه شوهر می باشند مگر اینکه در عقدنامه اجازه خروج از کشور را به عنوان شرط ضمن از شوهر اخذ کرده باشند یا بعد از عقد، از شوهر اجازه خروج از کشور در قالب وکالت بلاعزل دریافت کنند.
بر طبق ماده ١٨ قانون گذرنامه دادستان شهرستان محل اقامت زن می تواند در موارد اضطراری اجازه خروج کشور صادر کند شوهر حق اعتراض به نظر دادستان را ندارد.

٢- بر طبق مفهوم مخالف بند اول ماده ١٨ قانون مذکور دختران مجرد که به هجده سال تمام رسیده اند برای خروج از کشور نیاز به اجازه پدر ندارند.
در سال ١٣٩١ طرحی در مجلس مطرح شد که زنان مجرد کمتر از چهل سال برای خروج از کشور نیازمند اجازه پدر می شدند که به تصویب نرسید.

۲۷ شهریور ۹۹ ، ۱۶:۲۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

شرایط طلاق به درخواست زوجه باکره

  • بر خلاف عقد نکاح زوجه باکره که مستلزم اجازه پدر و یا جد پدری است در طلاق اینگونه نیست. و از شرایط طلاق به درخواست زوجه باکره قانونا رضایت پدر نیست. اگر چه که عرف و شرایط خانوادگی ممکن است داوری دیگری داشته باشد.
  • مهریه زوجه باکره در هنگام طلاق نصف می شود.
  • اگر باکره ماندن زوجه ، به دلیل عدم شروع زندگی مشترک و عدم تمایل زوج و یا هر دلیل منتسب به زوج باشد یا شرایطی امکان اخذ رای طلاق از دادگاه وجود دارد.
  • طلاق یک طرفه به درخواست زوجه باکره ، با توجه به اینکه زندگی مشترک آغاز نشده است خاصه وقتی که زوجه به حق حبس استناد نماید. کمی دشوار است توجه کنیم حتما در این خصوص با وکیل خانواده  مشاوره نمایید موضوع بسیار تخصصی است . در بعضی پرونده ها مثل طلاق ، در بیشتر موارد لازم است که از راه های دیگری در ابتدا مثل مطالبه نفقه معوقه یا الزام به تهیه مسکن متناسب شان زوجه ، مطالبه مهریه و … اقدام شود
۲۷ شهریور ۹۹ ، ۱۶:۲۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر