سرفصل مهم چیست؟ 

در این قسمت به معرفی سرفصل های مهم دروس مختلف در رشته ی حقوق خواهیم پرداخت. معمولا در هر درس مباحثی وجود دارند که همیشه سوال از آنها طراحی می شود و مباحثی که به صورت متناوب از آنها سوال طراحی می شود. سرفصل مهم به مباحثی گفته می شود که همیشه سوال از آنها طراحی می شود و ممکن است تعداد آن سوالات نیز زیاد باشد. به طور مثال در درس حقوق تجارت از مبحث شرکت های تجاری به ویژه شرکت های سهامی سوالات زیادی طرح می شود.

هدف از دانستن سرفصل های مهم چیست؟

مشخص کردن سرفصل های مهم با دو هدف عمده انجام می شود:

1. صرفه جویی در وقت: معمولا افرادی که فرصت زیادی برای مطالعه ندارند سعی می کنند با مطالعه ی مهمترین مباحث این توانایی را در خود ایجاد کنند که بتوانند به تعداد سوالات بیشتری در کنکور پاسخ دهند. مثلا اگر شخصی می خواهد درس حقوق تجارت را مطالعه کند و با کمبود وقت مواجه است، می تواند با مطالعه ی مباحث شرکت های تجاری و اسناد تجاری (به خصوص شرکت های سهامی و چک )که هر سال بیش از 10 سوال از 15 سوال کنکور از این مباحث طرح می شود، به بیش از 10 سوال پاسخ دهد.


2. اولویت بندی مباحث برای تخصیص وقت:


در هنگام مطالعه برای کنکور (چه در دروان جمع بندی و چه قبل از آن) شما باید بدانید اهمیت هر درس و هر سرفصل در کنکور به چه میزان است و متناسب با اهمیت آن وقت مناسبی را طرف مطالعه آن کنید. مثلا دو مبحث از درس متون فقه داریم که هر کدام 10 صفحه است. اگر بدانید از کدام مبحث سوال بیشتری طرح می شود، باید وقت بیشتری را صرف مطالعه ی آن مبحث کنید. همین طور در دوران جمع بندی نیاز است وقت بیشتری را صرف سرفصل هایی کنید که اهمیت بیشتری دارند.


در طی این هفته سعی بر آن است تا مباحث مهم هر درس در این قسمت قرار گیرد تا شما دانشجویان عزیز بتوانید در دوران جمع بندی خود اولویت بیشتری به آن مباحث بدهید. 


1. متون فقه: 

الف) سرفصل های ثابت: (سرفصل هایی که معمولا همیشه سوال از آنها طرح می شود)

متاجر (2 تا 4 سوال)
اجاره (1 سوال)
رهن (1سوال)
طلاق (1 سوال)
حدود (2 تا 4 سوال)
قصاص (2 تا 3 سوال)
ارث (1 تا 2)
نکاح (1 تا 2 سوال)
وصیت (1 تا  سوال)

ب) سرفصل های متغیر:  1. وکالت 2. ضمان 3.شرکت 4. عاریه  

از میان سرفصل های متغیر می توانید اولویت را به سرفصل هایی دهید که حجم آنها کمتر است. امکان طرح سوال از مباحثی که ذکر نشده اند وجود دارد.

2. آیین دادرسی کیفری: 

الف) سرفصل های ثابت: 1. دعوای عمومی 2. قرار های کیفری (بخصوص قرارهای اعدادی)  3. صلاحیت مراجع کیفری 4. طرق اعتراض به آرای کیفری

ب) سرفصل های متغیر: 1. دعوای خصوصی 2. کلیات و تحولات آ.د.ک 3. احضار و بازجویی از متهم 

توجه: امکان طرح سوال از مباحثی که ذکر نشده اند وجود دارد.


3. حقوق مدنی: 

تمامی مباحث کتاب های اعمال حقوقی و عقود معین 1 دکتر کاتوزیان (مدنی 3 و 6). لازم است مباحث به صورت خلاصه از روی کتاب های مذکور دوره شود و همزمان با مطالعه هر مبحث از آن کتاب ها همان مبحث از روی کتاب نظم دکتر کاتوزیان مطالعه شود. 

مهمترین سرفصل های مدنی 3: شرایط اساسی برای صحت معامله، آثار قرارداد و  شروط ضمن عقد
مهمترین سرفصل های مدنی 6 و 7 : بیع، اجاره، قرض، شرکت، صلح، ضمان، رهن و  ودیعه

4. حقوق تجارت: 

تمامی مباحث حقوق شرکت های تجاری و اسناد تجاری (تجارت 2 و 3 ) نیازی به مطالعه ی مجدد از کتاب دکتر اسکینی نیست کافیست مهمترین نکات از کتاب ساده ساز حقوق تجارت  یا نظم قانون تجارت دمیرچی مطالعه شود و سپس تست ها زده شود. دقت داشته باشید که معمولا در اسناد تجاری سوالات بیشتری از چک طرح می شود.

توجه: توصیه می شود مباحث زیر از تجارت 1 و تجارت 4 حتما مطالعه شود: 

تجارت 1: دلالی، حقوق العمل کاری و قرارداد حمل و نقل
تجارت 4: اعلان ورشکستگی، مدیر تصفیه و وظایفش، طلبکاران و قرارداد ارفاقی