به روز بودن دانشجویان حقوق و پاسخگویی به سوالات هموطنانم.

۱۶۴ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

(شکواییه) مزاحمت از طرف نامزد سابق

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان

با عرض سلام و ادب

به استحضار می رساند اینجانب و آقای/ خانم ............ (مشتکی عنه به مشخصات ذکر شده در بالا) مدتی با هم نامزد بوده و قرار بر ازدواج داشتیم. بعد از گذشت مدتی از آشنایی، اینجانب به دلایل شناخت بیشتری که پیدا کردم تمایل به ادامه نامزدی و ازدواج با ایشان ندارم و این موضوع را به صراحت به ایشان اعلام کردم. با این وجود ایشان همچنان به خانه و محل کار اینجانب مراجعه می کنند و همچنین تماس مکرر تلفنی خود ادامه داده اند و همچنین روزانه تعداد زیادی پیامک  که بخشی از آنها توهین آمیز است برای من ارسال می کنند. به ایشان توضیح دادم که پیامک ها و تماسهای مکرر ایشان باعث مزاحمت و سلب آسایش اینجانب و خانواده ام شده است اما ایشان به درخواست من مبنی بر توقف تماس توجهی ننموده اند. تماسهای مکرر ایشان همچین باعث شده است تا من تمرکز خودم در محل کار را نیز از دست بدهم و کارفرمای من تذکر جدی به من داده اند که در صورت ادامه وضع موجود دیگر تمایلی به همکاری با اینجانب نخواهند داشت.

با توجه به موارد فوق از آن مقام محترم قضایی تقاضا دارم که نسبت به توقف مزاحمت آقای/ خانم ............. اقدامات لازم را انجام فرمایند و آرامش را به اینجانب و خانواده من بازگرداند.

در ضمن اینجانب از تعدادی از پیامک ها و لیست تماسهای ایشان با خودم پرینت گرفته ام که به این شکواییه ضمیمه شده است.

۱۱ آبان ۰۰ ، ۲۱:۰۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

(شکواییه) مزاحمت و سلب آسایش از طرف همسایه

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان

با عرض سلام و ادبش

 به استحضار می رساند که اینجانب ساکن طبقه ..... یک ساختمان مسکونی به آدرس ذکر شده در بالا هستم. مدتیست جناب آقای/خانم ...........(مشتکی عنه) که همسایه طبقه ........... ما با ایجاد سر و صدای مزاحم و بیش از اندازه باعث سلب آسایش ما و سایر همسایگان شده است. بدین ترتیب که کودکان وی تا نیمه شب در ساختمان می دوند و جیغ می کشند و صدای پاهای آنان و جیغ و سر وصدای آنها مانع استراحت ما و سایر ساکنین ساختمان شده است. اینجانب ناراحتی و  اعتراض خود و سایر همسایگان را بارها به اطلاع ایشان رسانده ایم اما تغییری در شرایط حاصل نشده است. با توجه به شرایط پیش آمده از آن مقام محترم تقاضای رسیدگی دارم.

در ضمن سایر همسایگان آقای/خانم....................با شماره تماس .......................و آقای/خانم...................با شماره تماس ....................... اعلام آمادگی کرده اند تا در صورت نیازدر دادگاه حاضر شوند و مطالب ذکر شده در این شکواییه را تایید کنند.

۱۱ آبان ۰۰ ، ۲۱:۰۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

(شکواییه) خیانت امانت در خصوص سفته

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان

با عرض سلام و ادب

 به عرض می رساند اینجانب در تاریخ ... پس از تنظیم قرارداد کار با ...، جهت حسن انجام کار سفته ای به مبلغ ... ریال به کار فرمای خود به رسم امانت سپردم با گذشت مدت ... که مدت قرارداد کار فی ما بین بنده و ایشان به اتمام رسید اینجانب حاضر به تمدید قراردادم نشدم و سفته ی مذکور را مطالبه کردم لیکن مشتکی عنه از استرداد سفته سر باز زد و اذعان داشت که سفته به دلیل جبران خسارت های وارده نباید مسترد شود در حالی که خسارت های مد نظر ایشان واهی می باشد. اینجانب اظهار نامه ای به شماره ی ... و در تاریخ ... به ایشان ارسال کرده و استرداد سفته را مطالبه کردم اما مشتکی عنه پاسخی نداده و اقدامی جهت همکاری در رابطه با این موضوع با بنده انجام ندادند لذا با توجه ادله ی اینجانب شامل اظهار نامه و قرارداد تنظیم شده و شهادت شهود می باشد و همچنین با نظر به این که فعل ارتکابی مشتکی عنه وجد وصف مجرمانه ی خیانت در امانت می باشد با استناد به ماده ی ۶۷۳ ی قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازات های باز دارنده  تقاضای تعقیب کیفری و مجازات ایشان مورد استدعا می باشد.

۱۱ آبان ۰۰ ، ۲۱:۰۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

(شکواییه) خیانت در امانت خودرو (نوع اول)

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان

با عرض سلام و ادب

 

به عرض می رساند اینجانب خودرو ... خود را به شماره پلاک ... در تاریخ ... به عنوان امانت به مشتکی عنه می سپارم اما وقتی در تاریخ مقرر از مشتکی عنه درخواست استرداد خودرو ی امانی را نمودم ایشان از استرداد خودروی مذکور سر باز زدند اینجانب برای پس گرفتن مال امانی اظهار نامه ای در تاریخ ... به شماره ... به ایشان ارسال کردم که به موجب آن مورد امانت از ایشان مطالبه گردید اما مشتکی عنه هیچ اقدامی جهت استرداد مورد امانی انجام ندادند فلذا با عنایت به ادله ی اینجانب که شامل اظهار نامه و شهادت شهود می باشد و به دلیل این که فعل ارتکابی ایشان دارای عنوان مجرمانه ی خیانت در امانت می باشد با استناد به ماده ی ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازات های باز دارنده تقاضای تعقیب کیفری و مجازات ایشان را دارم همچنین نظر به این که خسارت های وارد شده به بنده مبلغ ... ریال است درخواست صدور و اجرای فوری دستور تامین خواسته را دارم.

۱۱ آبان ۰۰ ، ۲۰:۵۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

(شکواییه) صادرکننده صاحب حساب جاری مبنی بر مفقود شدن دسته چک

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان

با عرض سلام و ادب

 به عرض می رساند اینجانب، صادرکننده ی چک، صاحب حساب جاری به شماره ی ... بر عهده ی بانک ... شعبه ی ... می باشم. با عنایت به این که دسته چک این جانب از شماره سریال ... الی شماره ... درتاریخ ... در حوالی ... مفقود نموده ام لذا در اجرای ماده ی ۱۴ قانون صدور چک به بانک محال علیه مراجعه کرده ام و به عرض اینجانب حساب مذکور مسدود شده است و گواهی نامه ی صادر شده از بانک مبنی بر بسته بودن حساب بنده نیز به پیوست تقدیم می شود. با این حال نظر به مراتب یاد شده استدعا دارم دستور فرمایید جهت جلوگیری از سوء استفاده احتمالی از چک های مفقود شده مراتب را به بانک محال علیه اعلام گردیده و به علاوه اقدامات لازم دیگر نیز انجام شود.

 

۱۱ آبان ۰۰ ، ۲۰:۵۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

(شکواییه) صدور چک بلا محل:

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان

با عرض سلام و ادب

به اطلاع می رساند مشتکی عنه فوق یک فقره چک به شماره ی ..., به تاریخ ..., از حساب جاری شماره ی ...، به عهده ی بانک ...، و به مبلغ ...  ریال در وجه اینجانب، شاکی صادر نموده است. پس از مراجعات مکرر به بانک محال الیه, چک فوق در تاریخ ... منجر به صدور گواهی عدم پرداخت گردیده است. لذا اینجانب با تقدیم اصل چک و گواهی عدم پرداخت و تصاویر مصدق از آن ها با عنایت به مواد ۱۰۷ و ۱۰۸ قانون آیین دادرسی کیفری تقاضای توقیف اموال مشتکی عنه و صدور قرار تعمین خواسته به میزان معادل وجه چک و با استناد به مواد ۳ و ۷ قانون صدور چک تعقیب کیفری ایشان و صدور حکم بر محکومیت جزایی وی مورد استدعا است. در ضمن متعاقبا دادخواست مطالبه ی ضرر و زیان تقدیم خواهد شد

۱۱ آبان ۰۰ ، ۱۹:۲۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

الزام به ایفای تعهدات علیه آتلیه عکاسی که پول گرفته ولی عکس تحویل نداده کجا باید شکایت کنیم؟

شما دادخواست الزام به ایفای تعهدات خود را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت و بهای خواسته را مقوم به کمتر از 20 میلیون تومان کنید که پیشنهاد می شود، بیش از 2 میلیون تومان شود تا فرصت فرجام خواهی نیز برای دعوای شما فراهم باشد که در این صورت دعوا در صلاحیت شورای حل اختلاف قرار می گیرد.

     
    ۱۱ آبان ۰۰ ، ۱۹:۲۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    هادی کاویان مهر

    مهلت اعتراض به گواهی انحصار وراثت

    اعتراض به گواهی حصر وراثت هم در مرحله دادخواست و رسیدگی، و هم پس از صدور گواهی امکان پذیر می‌باشد. چنانچه شخص معترض در مراحل قبل از صدور گواهی اعتراض خود را اعلام کند، فرایند رسیدگی به طور موقت متوقف می‌شود. اما چنانچه احدی از وراث یا ذینفعان مطلع نباشد و پس از صدور گواهی اطلاع پیدا کند، می‌تواند با ارائه دادخواست اعتراض به گواهی انحصاروراثت نسبت به اصلاح آن اقدام نماید.

    گواهی انحصار وراثت

    انحصار وراثت و گرفتن گواهی آن شاید دغدغه شما هم باشد . از تقسیم تا فروش اموال ورثه نیاز به اخذ گواهی آن از طریق مراجع قانونی است .وراث پس از فوت متوفی نیاز به فروش یا انتقال ماترک خواهند داشت. این امر بدون طی کردن مراحل اداری و قانونی امکان پذیر نیست. با خواندن این مقاله راهنمای کاملی را از انحصار ورثه دریافت خواهید کرد که با این آگاهی ها ، راحتتر و ساده تر می توانید اقدام کنید .

     

    گام اول : اثبات وراث بودن

    اولین گام برای این که شخص اثبات کند جزو وراث متوفی است، دریافت گواهی انحصار وراثت می‌باشد. گواهی حصر وراثت در واقع یک مدرک قانونی است که در آن تمامی وراث به طور دقیق مشخص می‌شوند. در این گواهی همچنین میزان سهم الارث هر یک از ورثه تعیین می‌گردد. برای مراجعه به تمامی ادارات دولتی در اختیار داشتن گواهی انحصار وراثت الزامی بوده و اصلاً بدون این گواهی شخص مراجعه کننده نمی‌تواند ثابت کند جزو وراث متوفی است.

    گام دوم : شناخت انواع گواهی انحصار وراثت

    گواهی حصر ورثه به دو نوع محدود و نامحدود تقسیم می‌شود. چنانچه کل ارزش ماترک متوفی کمتر از 2 میلیون تومان باشد، اخذ گواهی حصر وراثت محدود کفایت می‌کند. اما اگر متوفی اموال منقول و غیر منقول از خود به ارث گذاشته باشد، حتماً باید گواهی انحصار وراثت نامحدود اخذ شود. هزینه دریافت این دو گواهی یکسان است. تفاوت تنها در مدت زمان لازم برای صدور آنهاست. برای گواهی نامحدود، دادگاه در روزنامه آگهی منتشر می‌کند تا چنانچه شخصی اعتراض دارد مراجعه نموده و خود را به عنوان ورثه معرفی کند. اما چنانچه تا 1 ماه از زمان انتشار آگهی کسی اعتراض نکند، گواهی صادر می‌گردد. در خصوص گواهی حصر وراثت محدود نیازی به انتشار آگهی در روزنامه نمی‌باشد.

    مدارک لازم برای درخواست صدور گواهی انحصار وراثت

    • گواهی فوت متوفی
    • استشهادیه محضری
    • شناسنامه متوفی
    • عقدنامه یا رونوشت آن
    • شناسنامه وراث
    • وصیت نامه متوفی (در صورت وجود)

    استشهادیه محضری حصر وراثت چیست؟

    برای تعیین وراث، لازم است فرم مخصوصی در یکی از دفاتر اسناد رسمی تکمیل شود. این فرم به امضای 3 نفر شاهد نیاز دارد. در واقع شهود شهادت می‌دهند که وراث دقیقاً چه کسانی هستند. دفترخانه فرم را گواهی می‌کند. به فرم مذکور استشهادیه انحصار وراثت گفته می‌شود.

    هزینه انحصار وراثت چقدر است ؟

    در سال 1399 هزینه انحصار وراثت حدوداً 200 هزار تومان است که باید در دفاتر خدمات قضایی پرداخت شود. انتشار آگهی در روزنامه به صورت رایگان انجام می‌شود و هزینه‌ای ندارد.

    روند اداری

    ابتدا مدارک فوق الذکر را تهیه نموده و سپس به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه نمایید. پس از ارائه دادخواست صدور گواهی انحصار وراثت، شورای حل اختلاف یک ماه پس از انتشار آگهی در روزنامه، گواهی را صادر می‌کند. توجه داشته باشید که شورای حل اختلاف صلاحیت دار برای صدور گواهی، شورایی است که آخرین محل اقامت متوفی در محدوده آن واقع شده است.

    اگر یکی از وراث همکاری نکند چه باید کرد؟

    گاهی ممکن است یکی از وراث در خارج از کشور اقامت داشته باشد یا به هر دلیلی همکاری نکند. در واقع در برخی مواقع ممکن است به شناسنامه یا مدارک شناسایی یک یا چند نفر از وراث دسترسی وجود نداشته باشد. در این شرایط حتی اگر فقط یکی از وراث درخواست صدور گواهی حصر وراثت کند، شورای حل اختلاف استعلامات لازم را از اداره ثبت احوال انجام می‌دهد. بنابراین مشکلی وجود ندارد و تنها ممکن است زمان انجام کار کمی طولانی‌تر شود.

    اعتراض به گواهی حصر وراثت چگونه انجام می شود ؟

    چنانچه نام یکی از وراث در گواهی ذکر نشده باشد یا شخص نسبت به سهم الارث تعیین شده در گواهی معترض باشد، امکان اعتراض برای وی وجود دارد.

    تأخیر در اخذ گواهی و جریمه دیرکرد

    در قانون جدید ارث به طور رسمی جریمه‌ای بابت تأخیر در نظر گرفته نشده است. اما چنانچه وراث تا یک سال از تاریخ فوت انحصار وراثت نکرده ومالیات برارث ماترک را پرداخت نکنند، هزینه‌های کفن و دفن و بدهی‌های متوفی از شمول معافیت خارج خواهد شد. اگر تاریخ فوت مربوط به سال 94 یا قبل از آن باشد، وراث به مدت 6 ماه از تاریخ فوت مهلت دارند اظهارنامه مالیات بر ارث ارائه کنند. پس از مهلت مذکور، مشمول جریمه‌ای معادل 10% مالیات متعلقه خواهند شد.

    آیا حضور همه وراث برای حصر وراثت الزامی است؟

    حضور همه ورثه الزامی نیست. کافیست یک نفر از وراث به وکالت از سایرین مراجعه کند و یا حتی کل کار به یک وکیل سپرده شود.

    در صورت مفقود شدن گواهی چه باید کرد؟

    هر یک از ورثه منقردا می‌توانند با مراجعه به شورای حل اختلاف صادر کننده درخواست کپی برابر اصل ارائه دهند. اما اگر سال‌ها از اخذ گواهی گذشته، بهتر است مجدداً نسبت به صدور گواهی اقدام شود.

    اگر یکی از ورثه بدون اطلاع سایر وراث گواهی حصر وراثت اخذ کرده باشد چه باید کرد؟

    اگر از شعبه شورای حل اختلاف صادر کننده و شماره پرونده اطلاع ندارید لازم است ابتدا به شورای مرکزی حل اختلاف در تهران مراجعه نموده تا از شعبه صادر کننده مطلع شوید. سپس با مراجعه به شعبه صادر کننده و رویت گواهی صادر شده چنانچه نام شما در بین وراث نبود، باید نسبت به ثبت اعتراض در همان شعبه اقدام نمایید.

     

    دادن وکالت برای انجام امور انحصار وراثت

    توجه داشته باشید که اعطای وکالت برای انجام امور حصر وراثت تنها به وکیل دادگستری امکان پذیر است. در واقع وکالت تنها می‌تواند به یکی دیگر از وراث و یا یک وکیل دادگستری سپرده شود. به عنوان مثال وراث نمی‌توانند در این زمینه به دوستان، اقوام یا آشنایان خود وکالت دهند.

     

     

    نمونه شماره یک                                                        

    مخصوص طبقه اول استشهادیه مخصوص گواهی انحصار وراثت

    ماده 9 قانون تصدیق انحصار وراثت- هرگاه معلوم شود که مستدعی تصدیق با علم به عدم وراثت خود، تحصیل تصدیق وراثت نموده یا با علمم بمه ودمود وارثمی غیر از خود تحصیل تصدیق برخلاف حقیقت کرده است کلاهبردار محسوب و علاوه بر ادای خسارت به مجازاتی که به مودب قانون برای این دمرم مقمرر اسمت محکوم خواهد شد.

    به گواهی می طلبم خانم ها و آقایانی را که آگاه هستند شادروان                                      در تاریخ                           در شهر                        آخرین اقامتگاه دائمی خود درگذشته است و هنگام فوت:

    الف- تعداد           پسر داشته/ نداشته به نام ب- تعداد           دختر داشته/ نداشته به نام

    پ- تعداد           همسر دائمی داشته/ نداشته به نام ت- مادر داشته/ نداشته به نام ث- پدر داشته/ نداشته به نام

    و وراث دیگری غیر از افراد نامبرده بالا ندارد و در موقع فوت مذهب متوفی                       بوده و دارائی او کمتر/بیشتر از مبلغ سی میلیون ریال بوده است، تا اطلاعات خود را در این برگ بنویسند.

    امضاء متقاضی

    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    1 گواه اول: اینجانب: نام:                     نام خانوادگی:                                 شغل:                       سن:           شماره شناسنامه:          

    صادره از:                       فرزند:                          که با خانواده) نام متوفی(                                        از نزدیک آشنا هستم ولی رابطه خویشاوندی با درگذشته و بازماندگان او ندارم و فاقد محکومیت کیفری می باشم، خداوند متعال را در نظر گرفته سوگند یاد می کنم که دز به راستی چیزی نگویم و با علم به مقررات و مجازات گواهی دروغ به شرحی که در پشت این ور قه نوشته شده است و التزام به راستگویی مراتب بالا را کلا گواهی می کنم.

       که با علامت × مشخص شده است مورد گواهی است دفترخانه شماره صحت امضای       
               تاریخ                    شناسه یکتا                                      رمز تصدیق شماره ترتیب گواهی امضاء 

         امضاء گواه

    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    2 گواه دوم: اینجانب: نام:                     نام خانوادگی:                                 شغل:                       سن:           شماره شناسنامه:         

    صادره از:                       فرزند:                          که با خانواده) نام متوفی(                                        از نزدیک آشنا هستم ولی رابطه خویشاوندی با درگذشته و بازماندگان او ندارم و فاقد محکومیت کیفری می باشم، خداوند متعال را در نظر گرفته سوگند یاد می کنم که دز به راستی چیزی نگویم و با علم به مقررات و مجازات گواهی دروغ به شرحی که در پشت این ور قه نوشته شده است و التزام به راستگویی مراتب بالا را کلا گواهی می کنم.

       که با علامت × مشخص شده است مورد گواهی است دفترخانه شماره صحت امضای       
      تاریخ                     شناسه یکتا                                      رمز تصدیق شماره ترتیب گواهی امضاء 

         امضاء گواه

    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    3 گواه سوم: اینجانب: نام:                     نام خانوادگی:                                 شغل:                       سن:           شماره شناسنامه:         

    صادره از:                       فرزند:                          که با خانواده) نام متوفی(                                        از نزدیک آشنا هستم ولی رابطه خویشاوندی با درگذشته و بازماندگان او ندارم و فاقد محکومیت کیفری می باشم، خداوند متعال را در نظر گرفته سوگند یاد می کنم که دز به راستی چیزی نگویم و با علم به مقررات و مجازات گواهی دروغ به شرحی که در پشت این ور قه نوشته شده است و التزام به راستگویی مراتب بالا را کلا گواهی می کنم.

       که با علامت × مشخص شده است مورد گواهی است دفترخانه شماره صحت امضای       
      تاریخ                     شناسه یکتا                                      رمز تصدیق شماره ترتیب گواهی امضاء 

         امضاء گواه

    توده: سردفتر اسناد رسمی قبل از امضای شهود، مندردات هر دو صفحه استشهادیه را برای گواه قرائت خواهد کرد این ورقه بدون قلم خوردگی باید تنظیم شود و کلیه داهای خالی خطوط باید پر شود.

    مجازات گواه دروغ

    ماده 10 قانون تصدیق انحصار وراثت: هر شاهدی که در موضوع تحصیل تصدیق وراثت برخلاف حقیقت شهادت دهد برای شهادت دروغ تعقیب و به مجازاتی که برای این درم مقرر است محکوم خواهد شد.

    ماده 650  قانون مجازات اسلامی: هر کس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد به سه ماه و یک روز تا دو سال حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال دزای نقدی محکوم خواهد شد.

    مقررات مربوط به گواهی

    1. در موارد زیر گواه باید از دادن گواهی خودداری کند:

    الف( در صورتی که بین گواه و یکی از اصحاب دعوی قرابت نسبی یا سببی تا درده سوم از طبقه دوم باشد.

    ب( در صورتی که بین گواه و کسی که گواه به ضرر او داده می شود دعوی مدنی یا دزایی فعلاً مطرح باشد و یا دعوی دزایی سابقاً مطرح بوده و هنوز 5 سال در صورت دنایی بودن و 2 سال در صورت دنحه از صدور حکم قطعی نگذشته باشد.

    پ( در صورتیکه بین گواه و یکی از اصحاب دعوی سمت خادم و مخدومی باشد.

    • ماده 1313 قانون مدنی: در شاهد بلوغ، عقل، عدالت، ایمان و طهارت مولد شرط است.

    تبصره 1- عدالت شاهد باید با یکی از طرق شرعی برای دادگاه احراز شود.

    تبصره 2- شهادت کسی که نفع شخصی به صورت عین یا منفعت یا حق رد دعوی داشته باشد و نیز شهادت کسانی که تکدی را شغل خود قرار دهند پذیرفته نمیشود.

     

     

    جمع آورری  مطلب  هادی کاویان مهر

    ۱۱ آبان ۰۰ ، ۱۹:۰۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    هادی کاویان مهر

    مرجع اعتراض به گواهی حصر وراثت

    معترضان می‌بایست ابتدا به شورای حل اختلاف مراجعه نموده و اعتراض خود را مطرح کنند. چنانچه پس از تشکیل جلسه رسیدگی موضوع اختلاف حل و فصل شود پرونده بسته می‌شود. اما چنانچه شخص معترض نسبت به اعتراض خود پافشاری نماید، حسب مورد توسط شورای حل اختلاف به دادگاه عمومی یا دادگاه خانواده ارجاع داده می‌شود.

    ۱۱ آبان ۰۰ ، ۱۸:۴۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    هادی کاویان مهر

    اعتراض به گواهی انحصار وراثت

    اعتراض به گواهی فقط برای وراث، ذینفعان و دادستان عمومی محل اقامت متوفی امکان پذیر می‌باشد. افرادی غیر از مواردی که نام برده شد امکان اعتراض به گواهی را نخواهند داشت. ورثه و ذینفعان که نسبت به احقاق حقوق خود اعتراض می‌کنند اما در خصوص دادستان موضوع متفاوت است. به عنوان مثال ممکن است دادستان عمومی با شناختی که از متوفی دارد بداند که متوفی هیچ ورثه‌ای نداشته است. در این صورت چنانچه شخصی نسبت به صدور گواهی حصر وراثت اقدام کند، دادستان می‌تواند اعتراض نموده و روند رسیدگی را متوقف نماید.

    ۱۱ آبان ۰۰ ، ۱۸:۴۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    هادی کاویان مهر

    اعتراض به انحصار وراثت

    گواهی حصر وراثت یک مدرک قانونی است که به موجب آن تعداد ورثه متوفی و میزان سهم‌الارث هر یک مشخص می‌شود. ممکن است نام یکی از ورثه در گواهی نیامده باشد. همچنین در مواردی ممکن است یکی از وراث نسبت به میزان سهم‌الارث خود اعتراض داشته باشد. علاوه بر موارد گفته شده، یکی از مواردی که می‌تواند منجر به اعتراض شود وصیت‌نامه است. گاهی حتی نسبت ورثه با متوفی مورد اعتراض قرار می‌گیرد. به عنوان مثال شخصی خود را همسر متوفی معرفی می‌کند و از ماترک متوفی ادعای سهم خواهی می‌نماید اما ورثه این ادعا را رد می‌کنند. در هر صورت مورد اعتراض هر چه که باشد، امکان اعتراض برای شخص معترض وجود دارد. اعتراض به تقسیم ارث و اعتراض به تقسیم ترکه از مصادیق مورد بحث در این نوشتار می‌باشد.

    ۱۱ آبان ۰۰ ، ۱۸:۴۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    هادی کاویان مهر

    لایحه تجدید نظر خواهی اصلاح گواهی حصر ورثه

    زعمای والامقام شعبه مرجوع الیه دادگاه تجدید نظر استان ..

    ( استیناف خواهی از طریق شعبه … دادگاه عمومی حقوقی …. )

    سلام علیکم با احترام  اینجانب ……….. و در جایگاه وکیل تجدید نظر خواه و در مخالفت با استدلالات نمایان در رأی مکتوب شده در دادنامه شماره …. مورخ .. حایز :  رد دعوی اصلاح گواهی حصر ورثه با صدور حکم بر بی حقی ، طبع سریع الخاطر عالی جنابان را ، به آگاهی میرساند ، رأی استیناف خواسته بر پایه وجهات تعدیدی دامنه ماده 348 ق.آ.د.م. بشرح الف / ج / ه شایگان اقاله و سزاوار انهزام است :

     

    شرح ماوقع:

    موکل در دادخواست نخستین خود، چنین عنوان نمود:

    مورث او  در اقامتگاه دائمی خود در … حیات ابدی خود را آغاز نموده است.

    گواهی حصر ورثه از سوی آن دادگاه به وراثت موکل و همسر و خواندگان فرزندان آن متوفی صادر شده و در گواهی گفته شده که یک هشتم از اموال منقول و قیمت ابنیه و اشجار سهم همسر دائمی متوفی و بقیه به نسبت پسر دو برابر دختر به فرزندان متوفی تعلق دارد در این گواهی سهم‌الارث همسر متوفی بر اساس ماده ۹۴۶ سابق قانون مدنی تعیین شده است.

    مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۳۸۸ مواد ۹۴۶ و ۹۴۸ قانون مدنی مصوب ۱۳۰۷ را اصلاح و ماده ۹۲۷ حذف شده است.

    چون به حکم ماده ۳۷۴ قانون امور حسبی در صورتی که دیگری بخواهد ملک غیرمنقول که به نام مورث ثبت شده است به‌نام آنها ثبت گردد باید تصدیق انحصار ورثه صادره رونوشت آن را که مشتمل بر تعیین سهام باشد به اداره ثبت تسلیم نماید و گواهی حصر ورثه صادره به جهت صدور آن مقدم بر تاریخ اصلاح ماده ۹۴۶ قانون مدنی حصه زوجه کمتر از حصه مذکور در ماده ۹۴۶ نوشته شده است.

    موکل نمی‌تواند به استناد گواهی انحصار ورثه مزبور تمام حقوق قانونی خود را استیفا نماید،

    بنائا به مراتب و معنونه در فوق:

    با اتکال به ماده ۴۱ و ۳۷۳ قانون امور حسبی تقاضای صدور حکم به شرح ستون خواسته را از دادگاه محترم‌نخستین تقاضا نموده است ..‌ (الخ )

    محکمه نخستین با استدلال ذیل مبادرت به صدور قرار رد استماع دعوی موکل نموده که فراز اصلی آن بشرح ذیل تسوید میگردد:

    …. دادگاه هیچ‌گونه سهو و خطایی در صدور آن مرتکب نشده است و مورد استثنای خواهان نیز موجب اصلاح و تغییر آن نیست، بنابراین خواسته خواهان را موجه ندانسته به استناد ماده ۲ از قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد دعوی خواهان صادر می‌گردد … (الخ )

    عالی جنابان جلالت مآب، معتقدم استدلال محکمه بدوی ناقض تجلی اجرای عدالت و قانون بدلایل ذیل است:

    زیرا حکم موضوع قانون الحاق یک تبصره به ماده ۹۴۶ قانون مدنی اصلاحی ۱۳۸۷ به شرطی‌که ماترک بین ورثه تقسیم نشده باشد، عطف‌ به ماسبق می‌گردد و استفاده ذی‌حق از قانون مزبور ملازمه با تغییر و اصلاح گواهی انحصار ورثه صادره از مصدر مربوطه دارد.

    مضافاً اجابت خواسته به جهت‌ رسیدگی پیرامون تقسیم یا عدم تقسیم ماترک ضرورتی واجب دارد.

    و سخن آخر‌‌ اینکه:

    ظهور و صراحت أدله اقامه شده در مطلوب، جای تردیدی در درستی ادعای موکل باقی نمی گذارد و از زیغ أفهام و طغیان أقلام نفس خود به خداوند متعال پناه می برم.

    بنائا به مراتب و معنونه در فوق:

    نقض قرار تجدیدنظر خواسته و اعاده پرونده ، و الزام محکمه بدوی جهت رسیدگی ماهوی مورد استدعاست ‌.

    با تشکر و تجدید احترام

    ۱۱ آبان ۰۰ ، ۱۸:۴۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    هادی کاویان مهر

    قرار نیابت قضائی=2

    ریاست محترم دادگستری شهرستان ................ .

    سلام علیکم - احتراما خواهشمند است با تلقی این برگ بعنوان نیابت قضایی شخصأ و یا با ارجاع امر به احد از همکاران محترم قضانی، دستور فرمانید، متهم آقای / خانم ............ که در زندان شهرستان ...... تحت بازداشت می باشد احضار، سپس در مورد اتهام .............. بازجویی و تحقیق و قرار مقتضی در صورت توجه اتهام صادر و سپس پرونده به همراه اوراق جدید التحصیل، امر به اعاده گردد.

    با تشکر - رئیس شعبه ........ دادگاه عمومی حقوقی .........

    ۱۱ آبان ۰۰ ، ۱۸:۳۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    هادی کاویان مهر

    قرار نیابت قضائی

    ریاست محترم مجتمع قضانی / دادگستری ..........

    با سلام به احتراما . مستدعی است با تلقی این برگ به عنوان نیابت قضانی شخصا و یا توسط احد از همکاران قضانی و با داشتن کلیه اختیارات قانونی و به تجویز ماده........... دستور فرمائید

    ضابطین محترم دادگستری با مراجعه به آدرس......... و با تحقیق از مطلعین و اهالی محل و با رعایت کلیه ضوابط مربوط به استطلاع از جمله تفهیم مجازات گواهی کذب و التزام به راستگویی در خصوص......... تحقیق سپس اقدام به........ و مراتب طی صورتجلسه گزارش و پس از انجام نہایت پرونده را با اوراق تحصیل شده امر به اعاده | فرمائید. کلیه اختبارات قانونی در جهت اجرای مفاد قرار نیابت تفویض میشود.

    رئیس شعبه .........دادگاه عمومی ...........

    دادرس شعبه .........دادگاه عمومی ...........

    ۱۱ آبان ۰۰ ، ۱۸:۲۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    هادی کاویان مهر

    قرار اتیان سوگند

    قرار دادگاه

     در خصوص دعوی خواهان خواهانها........... فرزند......... علبه خوانده خواندگان......... فرزند........ به خواسته مطالبه دین به مبلغ......... ریال ضمن احتساب کلیه خسارات ناشی از دادرسی، با توجه به اینکه خوانده اخواندگان - دعوی منکر ادعای خواهان - خواهان ها می باشد می باشند

    مستند خواهان خواهان ها در دادخواست تقدیمی و ایضا ستون دلایل و در جلسه دادگاه . اجمالا بر انبان سوگند خوانده / خوانندگان قرار گرفته است و موضوع و خواسته دعوی از اموری است که قابل اثبات با اتیان سوگند می باشد.

    دادگاه استناد به مواد ۲۷۰ - ۲۷۱ قانون آ.د.م.م. ۱۳۷۹ قرار انبان سوگند صادر نا خوانده خوانندگان در ارتباط با عدم مدبونیت خود به خواهان خواهان ها - سوگند یاد نماید نمایند.

     1 - مقرر است دفتر، وقت رسیدگی تعیین تا طرفین برای انبان سوگند دعوت شوند.

    ۲- موضوع جلسه (اتیان سوگند) در برگ اخطاریه طرفین قید شود.

     ۳- در برگ اخطاریه مخصوص خوانده ذکر شود در صورت عدم حضور بدون عذر موجه نکول نماید و در صورت ادای سوگند خواهان خواهان ها / تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد شد. |

    رئیس شعبه .........دادگاه عمومی ...........

    دادرس شعبه .........دادگاه عمومی ...........

     

    ۱۱ آبان ۰۰ ، ۱۸:۲۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    هادی کاویان مهر

    قرار توقیف دادرسی به لحاظ فوت خواهان / خوانده )

    قرار دادگاه»

    پیرامون دعوی خواهان خواهان ها.......... فرزند............ علبه خوانده / خواندگان

    فرزند......... به خواسته:.................. نظر به اینکه خواهان دعوی اخوانده دعوی به موجب گواهی حصر ورثه به شماره ....| صادره از شعبه.......... دادگاه عمومی.......... فوت نموده است

    استناد به ماده ۱۰۵ قانون آئین دادرسی مدنی قرار توقیف دادرسی صادر و اعلام گردد. ا۔ قرار دادگاه قطعی و قابلیت اعتراض ندارد.

     ۲- مقرر است دفتر مراتب به (خواهان به خواند.) ابلاغ شود.

    رئیس شعبه .........دادگاه عمومی ...........

    دادرس شعبه .........دادگاه عمومی ...........

    ۱۱ آبان ۰۰ ، ۱۸:۲۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    هادی کاویان مهر

    قرار رسیدگی توأمان به دعاوی

    قرار دادگاه

    با توجه به خواسته دعاوی مطروحه در این دادگاه که مرتبط بوده و نتیجه هریک از دعاوی مؤثر در دعوی دیگر می باشد.

    دادگاه استناد به ماده ۱۰۳ قانون آ.د.م. م. ۱۳۷۹ قرار رسیدگی توأمان به هر دو پرونده به شماره کلاسه ......................... ....... صادر و اعلام می نماید.

    مقرر است دفتر با ضم هر دو پرونده به یکدیگر مراتب در دفتر ثبت دادخواست تعرفه و منعکس گردد

    رئیس شعبه .........دادگاه عمومی ...........

    دادرس شعبه .........دادگاه عمومی ...........

    ۱۱ آبان ۰۰ ، ۱۸:۲۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    هادی کاویان مهر

    قرار استماع شهادت شهود

    قرار دادگاه

    پیرامون دعوی خواهان خواهان ها,........... فرزند. ............ غلبه خوانده / خواندگان ..............فرزند........... به خواسته ...... نظر به اینکه خواهان خواهان ها برای اثبات دعوی خود به گواهی گرامان تمسک جسته و استماع گواهی گواهان نفیة یا اثباتأ مؤثر در کشف حقیقت میباشد

    استناد به مواد ۲۲۹ - ۲۳۰ و ۲۳۲ قانون آئین دادرسی مدنی قرار استماع شهادت شهره صادر و اعلام میگردد.

    1.قرار صادره قطعی و غیر قابل اعتراض است ۲- مقرر است دفتر وقت رسیدگی برای تحقیق از گراهان تعیین و طرفین دعوت شوند ۳- در برگ اخطاریه خواهان قید شود در موعد رسیدگی گواهان خود را حاضر نماید.

    رئیس شعبه .........دادگاه عمومی ...........

    دادرس شعبه .........دادگاه عمومی ...........

    ۱۰ آبان ۰۰ ، ۲۳:۳۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    هادی کاویان مهر

    قرار معاینه محل و تحقیق محلی (توأمان) )

    قرار دادگاه

    در خصوص دعوی خواهان / خواهان ها........... فرزند .......... علیه خوانده / خواندگان ............ فرزند........... به خواسته:.......... نظر به اینکه بازدید از محل و ملاحظه اوضاع و احوال معلوم و استعلام و استطلاع از مطلعین - همسایگان و اهالی و محل وقوع ملک متنازع فیه در کشف حقیقت می تواند مؤثر واقع گردد. .

    استناد به مواد ۱۹۹ و ۲۴۸ الی ۲۵۶ قانون آئین دادرسی مدنی قرار معاینه محل و تحقیق محلی صادر و اعلام میگردد.

     ١- عضو محترم مجری قرار با مراجعه به محل مشاهدات خود را با انعکاس در صورتجلسه گزارش نماید.

    ۲- عضو محترم مجری فرار از همسایگان - اهالی محل و مطلعین پیرامون موضوع... و در صورت معرفی گواه از گواهان مترافعین، تحقیقات نموده نتیجه گزارش گردد.

     ٣- مقرر است: دفتر وقت اجرای فرار معاینه محل و تحقیق محلی پس از تعیین به طرفین ابلاغ گردد. ۴- در برگ اخطاریه به طرفین تذکر داده شود تا در زمان اجرای قرار چنانچه گواه یا گواهانی دارند در محل اجرای قرار حاضر نمایند.

     5- در برگ اخطاریه خواهان قید شود

     در موعد مقرر وسایل اجرای قرار فراهم در غیر این صورت معاینه محل و تحقیق محلی از تعداد دلایل خواهان خارج خواهد شد.

    رئیس شعبه .........دادگاه عمومی ...........

    دادرس شعبه .........دادگاه عمومی ...........

    ۱۰ آبان ۰۰ ، ۲۳:۳۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    هادی کاویان مهر

    قرار معاینه محل

    قرار دادگاه

    در خصوص دعوی خواهان / خواهانها........... فرزند......... علبه خوانده | خواندگان.......... فرزند......... به خواسته ...... نظر به اینکه بازدید و ملاحظه ارضاع و احوال موجود در محل جهت کشف حقیقت مستلزم معابنه محل می باشد استناد به ماده ۲۴۸ و به بعد قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۷۹/ ۱ / ۲۱ مجلس شورای اسلامی قرار معاینه محل صادر و اعلام می گردد.

    1. عضو محترم مجری قرار با مراجعه به محل مشاهدات خود را با انعکاس در صورتجله گزارش نماید.

     ۲- مقرر است دفتر وقت معاینه محل تعیین، و به طرفین ابلاغ گردد.

     ٣. در برگ اخطاریه خواهان قید شود وسیله اجرای قرار در موعد مقرر فراهم و در صورت عدم تهیه وسایل اجرا، معاینه محل از اعداد دلایل خواهان خارج خواهد شد.

    رئیس شعبه .........دادگاه عمومی ...........

    دادرس شعبه .........دادگاه عمومی ...........

     

    ۱۰ آبان ۰۰ ، ۲۳:۳۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    هادی کاویان مهر