به روز بودن دانشجویان حقوق و پاسخگویی به سوالات هموطنانم.

۱۶۶ مطلب در آذر ۱۴۰۱ ثبت شده است

نظریه داور زوجه

ریاست محترم شعبه … مجتمع قضائی خانواده… 

 

با سلام

 

احتراماً پیرو پرونده کلاسه … مطروحه در آن شعبه محترم به خواسته صدر گواهی عدم امکان سازش و ارجاع امر به داوری، اینجانب …به شماره ملی ….،پدر زوج که در جریان کلیه مسائل زندگی مشترک پسرم می باشم، باستحضار عالی می رساند ؛

 

پس از ترک منزل مشترک از سوی زوجه که حدود یک سال و نیم از آن می گذرد ، در جلسات متعدد با زوجین ، سعی در رفع اختلاف نمودم لیکن از آنجائیکه حرمتها شکسته شده و دعاوی متعددی از سوی زوجه علیه پسرم طرح شد که علی رغم اینکه همگی آنها واهی بوده و برائت نیز حاصل شد ، لیکن متعاقب این اتفاقات ، اعتمادها سلب گردید بطوریکه حتی یک لحظه حضور آنها در کنار هم منجر به سوء رفتار و تهمت های بسیاری می گردد که رنجش خاطر پسرم و خانواده ما را موجب گردیده است . از آنجائیکه داستان پردازی زوجه در این مدت حل نگردید و تشدید نیز شد ، نه تنها هیچ گونه تفاهم و صلاحی در ادامه زندگی مشترک آنها نمی بینم بلکه ادامه زندگی را مضر به حال هر دوی آنها می دانم و هیچ یک از زوجین نیز حاضر به سازش نمی باشند.

 

علیهذا چون صلح وسازش میان زوجین و بازگشت به منزل به هیچ وجه مقدور نمی باشد و ادامه بلاتکلیفی نیز به مصلحت هیچ یک نمی باشد و موجبات حرج بیشتر را فراهم می کند ، لذا با رعایت انصاف وعدالت و در نظر گرفتن مصلحت زوجین و حفظ بیشتر حیثیت خانوادگی و اجتماعی، نظر به عدم امکان ادامه زندگی مشترک زوجین دارم .

 

با تقدیم نظریه خود،صدور هر گونه دستور و اقدام مقتضی مورد استدعا می باشد.

 

ضمناً نشانی و شماره تماس اینجانب به شرح ذیل است : ….

 

با تشکر

 

داور زوج

۳۰ آذر ۰۱ ، ۰۱:۱۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

نظریه داوری در طلاق

موضوع : تقدیم نظریه داوری زوجه

ریاست محترم شعبه… دادگاه خانواده … 

 

با سلام

 

احتراماً عطف به پرونده کلاسه … مطروحه در آن شعبه محترم به خواسته طلاق و ارجاع امر به داوری در طلاق، اینجانب …………… ، ضمن اعلام قبولی خود بعنوان داور زوجه باستحضار عالی می رساند ؛

 

طبق دستور ریاست محترم ، در جلسات متعدد با زوجه سعی در رفع اختلاف و اصلاح ذات البین نمودم ولی زوجه به علت عسر وحرج شدید ناشی از اعتیاد زوج، حاضر به اصلاح و سازش نشد و به اقرار، زوجه از کل مهریه و سایر حقوق مالی و شرعی خود در قبال طلاق و صرفاً بعلت عسر و حرج وارده، صرف نظر نمود و در حق زوج بخشید . فرزند دختر 15 ساله بنام….دارند که با توجه به شرایط اعتیاد و بی کاری زوج و عدم توانائی در نگهداری و تأمین معاش ، هم اکنون با زوجه زندگی می کند و از طریق زوجه تأمین معاش می شود . علیهذا چون صلح وسازش میان زوجین و بازگشت به منزل مقدور نمی باشد لذا با رعایت انصاف وعدالت و در نظر گرفتن مصلحت زوجه و فرزند مشترکشان، نظر به عدم امکان ادامه زندگی مشترک زوجین دارم و با تقدیم نظریة خود، صدور هر گونه دستور و اقدام مقتضی مورد استدعا می باشد.

 

ضمناً نشانی و شماره تماس اینجانب به شرح ذیل است :

 

با تشکر

 

داور زوجه

۳۰ آذر ۰۱ ، ۰۱:۱۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

شکوائیه درخصوص سقط جنین با دارو

دادستان محترم شهرستان.....

 

با سلام و دعای خیر – احتراما به استحضار میرساند همسر اینجانب با مراجعه به مشتکی عنه برای سقط جنین ، نامبرده عالما و عامدا همسر اینجانب را دلالت به استعمال دارویی می نماید که جنین وی سقط گردد.

 

لذا با تقدیم این شکوائیه مستندا به ماده ۶۲۳ قانون مجازات اسلامی تقاضای رسیدگی و تعیین کیفربرای مشتکی عنه دارم.

۳۰ آذر ۰۱ ، ۰۱:۰۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

دادخواست الزام به فک پلاک خودرو ( نمونه ۲ )

تعیین خواسته وبهای آن الزام به فک پلاک خودرو (سمند ال ایکس به شماره …… )

دلایل و منضمات دادخواست 

وکالتنامه رسمی به شماره ….

 

وکالت نامه به شماره …….

 

بسمه تعالی

 

ریاست محترم دادگاه حقوقی …

با سلام و عرض ادب

 

مستندا به وکالت نامه رسمی شماره … تنظیمی …. در تاریخ …. فیمابین موکل و خوانده محترم جهت فک پلاک خودرو … به آقای … اعطای وکالت گردید ولیکن از تاریخ تنظیم وکالتنامه مزبور تاکنون ابشان هیچ گونه اقدامی جهت این امر صورت نداده اند و همچنان با پلاک متعل به موکل تردد می نماید فلذا تقاضای صدور حکم مبنی بر الزام خوانده به فک پلاک از محضر عالی مورد استدعا می باشد. همچنین به استحضار می رساند با توجه به اینکه در موضوع اختلاف موکل اینجانب با خوانده مبنی بر فک پلاک خودرو لحاظ فوریت امر و وجود شرایطی که ادامه آن در آینده غیر قابل جبران و امکان اجرای حکم را متعسر می نماید تعیین تکلیف فوری ضرورت دارد لذا با تقدیم دادخواست حاضر صدور دستور موقت مبنی بر فک پلاک خودرو بدون تعیین وقت و اجرای آن قبل از ابلاغ به خوانده مورد استدعاست.

امضا و تاریخ

۳۰ آذر ۰۱ ، ۰۰:۴۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

دادخواست الزام به فک پلاک خودرو ( نمونه ۱ )

تعیین خواسته وبهای آن تقاضای الزام به فک پلاک خودرو ..… به شماره انتظامی …….

دلایل و منضمات دادخواست سند و فاکتور فروش خودرو/ سند مالکیت وسیله نقلیه/ کارت گارانتی خودرو/ مفاصا حساب عوارض خودرو/ وکالتنامه شماره …/ قرارداد فروش/ اسناد واریز وجوه/ وکالتنامه وکیل/ کارت ملی خواهان

بسمه تعالی

 

ریاست محترم دادگاه حقوقی …

با سلام و عرض ادب

 

احتراماً به استحضار می رساند موکل اینجانب خانم/ آقای … مالک اتومبیل به شماره انتظامی … بوده که طی قرارداد پیوست، آن را به خوانده منتقل نموده است و هم اکنون ایشان از فک پلاک متعلق به موکل اینجانب امتناع نموده است لذا رسیدگی و صدور حکم مبنی بر توقیف فیزیکی و فک پلاک مورد استدعا است.

امضا و تاریخ

۳۰ آذر ۰۱ ، ۰۰:۴۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

دادخواست تخلیه به علت نوسازی ( نمونه ۱ )

تعیین خواسته وبهای آن تخلیه به علت لزوم نوسازی ملک مورد اجاره به انضمام کلیه خسارات قانونی

دلایل و منضمات دادخواست کپی مصدق: ۱. سند مالکیت ۲. قرارداد اجاره ۳. پروانه ساختمان،

۴. کارشناسی، ۵. ……….

ریاست محترم مجتمع قضائی……….با سلام، احتراماً به استحضار می‌رساند:

بر اساس قرارداد اجاره شماره………. خوانده/ خواندگان دعوی در………. دانگ………. باب مغازه ملکی اینجانب جزء پلاک ثبتی………../ ………. بخش………. به نشانی………. ید استیجاری دارند. نظر به اینکه به‌موجب مستندات ضمیمه دادخواست تخریب و نوسازی پلاک مذکور به‌قصد نوسازی و تجدید بنای عین مستأجره ضروری است و بر همین اساس پروانه ساختمانی شماره ………. را نیز از شهرداری منطقه………. شهرستان………. دریافت کرده‌ام؛

فلذا با تقدیم این دادخواست ضمن جلب‌نظر کارشناس رسمی دادگستری برای تعیین حق کسب و پیشه خوانده/ خواندگان مستنداً به بند یک از ماده ۱۵ قانون روابط موجر و مستأجر سال ۵۶ صدور حکم محکومیت خوانده/ خواندگان به تخلیه برای تخریب و بازسازی، در قبال دریافت حق کسب و پیشه متعلقه به انضمام جمیع خسارات و هزینه دادرسی در حق اینجانب مورد استدعاست.

امضا – مهر – اثر انگشت

۳۰ آذر ۰۱ ، ۰۰:۳۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

نحوه رسیدگی به جرم نشر اکاذیب چگونه است؟

در صورتی که اکاذیب به وسیله نشریات، نامه و یا سایر وسایل انتشار یافته باشد محل شکایت و رسیدیگی از این موضوع دادسرای انقلاب محل وقوع جرم است، و در صورتی که اخبار کذب در فضای مجازی منتشر شده باشد مسوئولیت رسیدیگی به شکایات دادسرایه جرایم رایانه ای میباشد.

۲۷ آذر ۰۱ ، ۲۳:۴۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

آیا علاوه مجازات نشر اکاذیب میتوان ادعای اعاده حیثت کرد؟

بله، طبق ماده ۶۹۸ قانون مجازات در صورتی که ادعایی کذبی به شخصی وارد شود که قابل اثبات نباشد، شاکی میتواند علاوه بر ادعای اعاده حیثیت، از متهم به جرم نشر اکاذیب نیز شکایت کند.

۲۷ آذر ۰۱ ، ۲۳:۴۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

آیا جرم نشر اکاذیب سابقه کیفری بوجود می آورد؟

خیر، براساس قانون تنها مجازات های تعزیری تا درجه پنج یعنی ۲ سال تا ۵ سال (۲ سال به بالا) سابقه کیفری موثر به وجود میاورد، ولیکن بدلیل اینکه حداکثر میزان حبس این مجازات تا ۲ سال است این محکومیت شامل حال این جرم نمی شود.

۲۷ آذر ۰۱ ، ۲۳:۴۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

مجازات نشر اکاذیب در صورت برهم زدن نظم و امنیت عمومی چیست؟

چنانچه انتشار اخبار کذب موجب برهم زن نظم و امنیت صیانت عمومی شود، در صورتی که متهم مفسد فی الرض شناخته شود مجازات آن اعدام است، به عنوان مثال فردی خبری را منتشر میکند که باعث جریحه دار شدن احساسات افراد میشود و موجب میشود مردم را برای برهم زدن نظم و امنیت تشویق نماید.

۲۷ آذر ۰۱ ، ۲۳:۴۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

آیا در نشر اکاذیب میزان ضرر در تعیین مجازات اثری دارد؟

خیر، در صورتی که فردی به قصد وارد کردن ضرری به دیگری اخبار کذبی را میان مردم منتشر کند یا باعث نگرانی افراد یک جامعه شوند صرف اینکه این اکاذیب موجب ضرر و زیان مادی معنوی شده باشد یا خیر فرد به مجازات جرم نشر اکاذیب محکوم میشود.

۲۷ آذر ۰۱ ، ۲۳:۴۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

آیا سوگند فردی که لال است و یا نتواند نام خدا بیان کند معتبر است؟

بله بر اساس قانون، سوگند باید با لفظ باشد و یا در صورتی که فرد عذر موجهی داشته باشد، با نوشتن یا اشاره ای که روشن در مقصود با شد اداء شود.

۲۷ آذر ۰۱ ، ۲۳:۳۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

آیا سوگند افراد غیر مسلمان و یا خارجی دارای اعتبار است؟

بله، بر اساس ماده ۲۰۳ قانون مجازات اسلامی، افراد میتوانند فارغ از دین و تابعیت، در دادگاه با آوردن نام خدا قَسم یاد کنند، همچنین چنانچه قاضی با لفظ فرد قسم خورنده آشنا نباشد، دادگاه مکلف است، با استفاده از مترجم یا متخصص امر، منظور وی را کشف کند.

۲۷ آذر ۰۱ ، ۲۳:۳۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

قسم دروغ

طبق ماده ۶۴۹ قانون مجازات اسلامی، هر کس در دعاوی حقوقی و جزایی که سوگند متوجه او شده باشد، سوگند دروغ یاد کند، به شش ماه تا دو سال حبس محکوم خواهد شد، بنابراین هر گاه فردی در دادگاه قسم دروغ بخورد در صورت اثبات، فرد قسم خورنده، به ۶ ماه تا دو سال حبس محکوم میشود.

۲۷ آذر ۰۱ ، ۲۳:۳۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

منصرف شدن از قسم

چنانچه فرد مدعی شود که سوگند خود را بر مبنای دروغ و یا اشتباه بیان کرده است و از قسم خود منصرف شده است، در این صورت چنانچه حکم قطعی صادر نشده باشد، سوگند وی فاقد تاثیر در رای دادگاه میباشد، و در صورتی که حکم قطعی بر مبنای این سوگند صادر شده باشد، امکان طرح دعوی مجدد به وجود می آید.

۲۷ آذر ۰۱ ، ۲۳:۳۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

نکول در سوگند به چه معنی است؟ و چه آثاری دارد؟

نکول در لغت به معنای روی برگرداندن از چیزی است، و در اصطلاح حقوقی یعنی زمانی که مدعی در دادگاه، از مدعی علیه (کسی که سوگند به او واجب شده) تقاضا سوگند میکند ولی مدعی علیه از انجام این عمل سرباز میزند، مدعی علیه، به عنوان نکول شناخته میشود، این پروسه معمولا با ۳ اخطار دادگاه به فرد متهم صورت میگرد، و چنانچه مدعی علیه هر سه بار بدون دلیل موجه، از اداء سوگند سرباز زند، و یا در دادگاه حاضر نشود، به عنوان نکول در نظر گرفته میشود.

در این صورت دادگاه حق ادای سوگند را از مدعی علیه ساقط مینماید، و در صورت اصرار مدعی به حق خود، دادگاه حق سوگند را به مدعی واگذار میکند، و در صورتی که مدعی سوگند یاد کند، ادعای او اثبات و دادگاه رای خود را بر این مبنا صادر میکند، و چنانچه مدعی نیز از سوگند سرباز زند، این حق از او ساقط میشود.

۲۷ آذر ۰۱ ، ۲۳:۳۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

سوگند تکمیلی

بر اساس ماده ۲۷۷ قانون آیین دادرسی، چنانچه ادله و بینه موجود برای اثبات اظهارات مدعی ناکافی باشد، و یا نتواند بینه شرعی در دادگاه ارائه نماید، مدعی میتواند برای تکمیل دلایل مورد نیاز برای اثبات ادعا خود سوگند تکمیلی یاد کند، و از جمله شرایط مورد نیاز برای سوگند تکمیلی، معرفی یک شاهد مرد و یا دو شاهد زن و همچنین به همراه ضمیمه یک قسم میباشد.

۲۷ آذر ۰۱ ، ۲۳:۳۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

سوگند قطعی یا بتّی

این سوگند از رایج ترین انواع سوگند در محاکم قضایی می باشد، و زمانی استفاده میشود که، مدعی نتواند با دیگر ادله اثبات، ادعا خود را ثابت کند، از این رو مدعی میتواند اثبات ادعا طرف مقابل را منوط بر سوگند او کند، لذا چنانچه مدعی علیه، برای اثبات اظهارات خود در دادگاه سوگند یاد کند، حق مدعی اسقاط میشود، و یا مدعی علیه میتواند تقاضای مدعی را برای ادأی قسم رد کند، فلذا در صورتی که متهم قسم نخورد، مدعی میتواند برای اثبات حق خود سوگند قاطع اداء کند.

۲۷ آذر ۰۱ ، ۲۳:۲۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

اقسام قسم

همان طور که پیش تر بیان شد، در سوگند فرد مدعی قصد بر اثبات درستی و صدق در گفتار و اعمال خود را دارد، از این رو این عمل در جوامع ما نیز به منظور تایید اعمال، بسیار مورد استفاده قرار میگیرد، لذا میتوان سوگند را به دو دسته تقسم بندی کرد.

 

قسم عهدی

یکی از پرکاربردترین انواع سوگند در جامعه ما سوگند عهدی می باشد، که فرد برای ضمانت بر اینکه، در شغل، تحصیل و یا جایگاهی که دارد به نحو احسنت عمل کند، قسم میخورد. به عنوان مثال، می توان به سوگند پزشکان و وکلا برای شروع به کار خود یاد میکنند اشاره کرد، و چنانچه فرد با وجود قسم خود نقض عهد نماید، عواقب تخلف از سوگند با شخص سوگند خورنده میباشد.

 

قسم قضایی

این نوع از سوگند به عنوان یکی از ادله اثبات دعوا، در دعوی حقوقی و کیفری میباشد، و معمولا زمانی مورد استفاده قرار میگیرد، که دیگر ادله برای اثبات ادعا در دادگاه وجود نداشته باشد و یا ناکافی باشد، که خود داری سه نوع، از قبیل سوگند قاطع(بتی)،تکمیلی و استظهاری میباشد.

۲۷ آذر ۰۱ ، ۲۳:۲۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

شرایط ادأ کننده قسم

سوگند قراری است که با تقاضای یکی از اصحاب دعوا تعیین میشود، از این رو فردی که سوگند را ادأ میکند، باید یک سری از شرایطی را داشته باشد تا سوگند در دادگاه موجب حکم شود.

 

الف. بر اساس ماده ۲۰۲ قانون، ادا کننده قسم باید عاقل، بالغ، قاصد و مختار باشد، لذا چنانچه مدعی فردی صغیر باشد و یا جنون داشته باشد و یا با میل و اراده خود اقدام به سوگند نکرده باشد، قسم وی فاقد اعتبار در دادگاه میباشد.

 

ب. شخصی که قسم میخورد باید سوگند خود را مطابق با ادعا، صریح در مقصود و بدون هرگونه ابهام بیان کند، همچنین سوگند فرد باید از روی قطع و یقین بیان شود تا مورد قبول واقع شود.

 

پ. کسی که سوگند یاد میکند، نباید برای عمل خلاف شرع باشد.

۲۷ آذر ۰۱ ، ۲۳:۲۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر