⚖به روز بودن دانشجویان حقوق و پاسخگویی به سوالات هموطنانم.⚖

۲۳۷ مطلب در تیر ۱۴۰۲ ثبت شده است

دادخواست دعوای تقابل یامتقابل

خواسته :       

 

دعوای تقابل رابطه به پرونده کلاسه ………………… تحت شماره بایگانی ……………. ( با مسئله گرفتن وجه چک ) آورده شده در زمینه …… دادسرا …………… به دعوی استرداد لاشه چک شماره ………… مورخ ………………. عهده بانک ……………………، به پیوست تمامی خسارات قانونی از جمله هزینه دادرسی

 

ادله ها و منضمات :

 

استشهادیه، کپی قرارداد …..،

شرح دادخواست :

 

ریاست محترم دادسرا …….

 

با سلام و عرض ادب

 

احتراماً سند به مواد ۱۴۱ ضابطه آیین دادخواهی مدنی و با توجه به وحدت اصل دعوای (چک شماره ………….. مورخ …………………. عهده بانک …………….) و وجود ارتباط کامل دعوی حقیقی و دعوی تقابل، به استحضار می رساند : بنا بر ادله ها و اسناد موجود، اینجانب جهت تضمین انتقال مالکیت سهم الارث خویش به خواهرم خانم ……… (خوانده دعوی تقابل)، یک فقره چک با مشخصات مذکور به فرم امانی در ید ایشان قرار می دهم و توافق فیمابین بر این بوده است که پس از اجرا تعهد و انتقال مالکیت، چک وصف شده به بنده مسترد گردد. پیرو این انتقال پیرو تنظیم اسناد عادی مورخ ……………. قطعی و مسلم و خوانده محترم دعوای برابر شدن مجبور به استرداد لاشه چک می گردند که شوربختانه تا کنون از اجرا این با اهمیت سرپیچی کننده بوده اند (جهت اثبات مدعی استشهادیه ای به پیوست تقدیم می گردد). پس از مقام محترم بررسی کننده اصدار دستور به استرداد لاشه چک شماره ………… مورخ ………………. عهده بانک ……………………، به انضمام تمامی خسارات قانونی از جمله هزینه دادرسی مورد استدعا وجود دارد. با تشکر و تجدید احترام

۳۰ تیر ۰۲ ، ۱۳:۳۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

اثبات اقاله چند روش داره؟

سلام. اثبات اقاله در دادگاه به دو صورت دعوای مستقل و دعوای متقابل امکان پذیر می باشد.موفق وموید

۳۰ تیر ۰۲ ، ۱۳:۲۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

منظور از دعوای اثبات اقاله چیست؟

سلام در دعوای نفقه زن غالب دادگاه ها این مساله را بر عهده شوهر می دانند که پرداخت نفقه یا عدم تمکین همسر خود را اثبات نماید اما در دعوای نفقه اقارب همواره این خویشاوند مستحق نفقه است که باید برای اثبات دعوا اقدام نماید.موفق وموید

۳۰ تیر ۰۲ ، ۱۳:۲۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

دادخواست اثبات اقاله

ریاست محترم دادگاه حقوقی ..................

 

با سلام

 

احتراما به استحضار می رساند، به استناد دست نوشته ارائه شده که به امضای خوانده محترم دعوا رسیده و دو نفر شاهد نیز ذیل آن را امضا نموده اند، قرارداد شماره .................. مورخ .................. میان اینجانب و خوانده اقاله شده است.

لیکن، با توجه به اینکه، خوانده از پذیرش اقاله و استرداد مبیع خودداری کرده، با تقدیم این دادخواست، صدور رای بر اثبات و تایید اقاله، با استناد به ماده 283 قانون مدنی، مورد درخواست می باشد.

۳۰ تیر ۰۲ ، ۱۳:۲۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

لازم است که موارد زیر برای تنظیم صلح نامه رعایت شود

.حقوق و تکالیف و تعهدات هر یک از طرفین در قرارداد ثبت شود؛ مثلا خریدار باید چقدر پول بپردازد و مالک یا فروشنده چه ماشینی با چه مشخصاتی را باید تحویل دهد.

.طرفین می توانند برای هر تخلفی که از طرف مقابل انجام شود ضمانت اجرا و جریمه تعیین کنند. برای مثال می توان شرط کرد در ازای هر روز دیر کرد تحویل ماشین فلان مقدار جریمه باشد.

.در قرارداد توافقات در خصوص فسخ و… بهتر است درج شود.

.زمان تحویل ماشین و زمان تنظیم سند هم باید در قرارداد رعایت شود.

۲۹ تیر ۰۲ ، ۱۸:۴۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

انواع جرایم حدی

قانون مجازات از ۱۱ جرم در خصوص جرایم حدی نام برده و الباقی شامل جرایم تعزیری هستند.جرایم حدی شامل:

 

۱.مصرف مسکرات:

 

خوردن مشروبات الکلی که میزان مجازات آن ۸۰ ضربه شلاق حدی است.

 

حد شرب خمر با دو اقرار ثابت میشود اما نکته حائز اهمیت اینجاست که این اقرار باید در نزد قاضی باشد تا معتبر باشد بنابراین اگر در مرجع انتظامی مثل آگاهی یا کلانتری یا نزد بازپرس اعتراف به شرب خمر کند با نزدقاضی برود و بگوید که از شکنجه یا ارعاب اعتراف کرده ام،ادعای فرد بدون نیاز به قسم پذیرفته میشود طبق ماده ۲۱۸ قانون مجازات اسلامی و اصل ۳۸ قانون اساسی.

 

بنابراین هرگاه اگر در موقعیتی قرار گرفتید که پلیس راهنمایی و رانندگی از شما تست الکل گرفت حتی اگر تست مثبت بود،به خوردن مشروب خود تحت هیچ عنوان نزد مامور کلانتری یا آگاهی اعتراف نکنید زیرا این دستگاه احتمال خطا دارد و در صوت عدم اعتراف شما وکیل پرونده میتواند به شما کمک کند تا میزان مجازات مذکور بر شما اجرا نشود.

۲.زنا:

 

زنا عبارت است از رابطه جنسی مرد و زنی که علقه زوجیت بین آنها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد. مقصود از علقه ی زوجیت ،پیوند برآمده از عقد نکاح که بین زن و شوهر ایجاد میشود،میباشد. هرگاه طرفین یا یکی از آنها نابالغ باشد، زنا محقق است لکن نابالغ مجازات نمیشود و به اقدام تامینی و تربیتی محکوم میشود.

 

۳.لواط:

 

لواط عبارت از دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در دبر مقعد انسان مذکر است. حد لواط برای فاعل، درصورت عنف، اکراه یا دارا بودن شرایط احصان، اعدام و در غیر این صورت ۱۰۰ضربه شلاق است. حد لواط برای مفعول در هر صورت (وجود یا عدم احصان ) اعدام است.

 

۴.تفحیذ:

 

عبارت است از قراردادن اندام تناسلی مرد بین رانها یا نشیمنگاه انسان مذکر است و دخول کمتر از ختنه گاه در حکم تفحیذ است.مجازات این مدل از جرایم حدی برای فاعل و مفعول ۱۰۰ ضربه شلاق است.

۵.مساحقه:

 

عبارت است از این که دو جنس مونث اندام تناسلی خود را بر اندام تناسلی همجنس خود قرار دهد.حد مساحقه ۱۰۰ ضربه شلاق است و اگر قبل از گواهی شاهدان فرد توبه کند حد ساقط می شود در غیر اینصورت حد ساقط نمی شود.

 

۶.قوادی:

 

عبارت است از به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط چه در قبال دریافت پول و چه در قبال عدم آن و شرط تحقق این جرم انجام زنا یا لواط است در غیر اینصورت جرم قوادی محقق نمیشود و مجازات آن حد قوادی برای مرد هفتاد و پنج ضربه شلاق است و برای بار دوم علاوه بر هفتاد و پنج ضربه شلاق به عنوان حد، به تبعید تا یک سال نیز محکوم می شود که مدت آن را قاضی مشخص می کند و برای زن فقط هفتاد و پنج ضربه شلاق است.

۷.قذف:

 

قذف عبارت است از نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر هرچند مرده باشد و این توهین باید به صورت مستقیم به خود فرد و مشخص و واضح قرار بگیرد و مجازات آن ۸۰ ضربه شلاق حدی است و اگر فردی جماعتی مورد قذف قرار دهد اگر آن جماعت یکجا شکایت کنند یک بار حد جاری می شود و اگر هر کدام جدا جدا شکایت کنند به میزان شکایت حد جاری میشود و این مدل از جرایم حدی به صورت الکترونیکی نیز محقق می شود.

 

۸.سب النبی:

 

هر کس پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله وسلم و یا هریک از انبیاء عظام الهی را دشنام دهد یا قذف کند ساب النبی است و به اعدام محکوم میشود ودر غیر اینصورت به حبس از ۱ تا ۵ سال محکوم خواهد شد.

۹.سرقت:

 

سرقت یعنی ربودن مال غیر اما سرقت حدی باید شرایط زیر را داشته باشد:

۱.شی مسروقه شرعا مالیت داشته باشد.

۲.مال درحرز باشد یعنی در مکان عرفی و مخصوص برای نگهداری باشد.

۳.سارق هتک حرز کند.

۴.سارق مال را از حرز خارج کند.

۵.هتک حرز و سرقت مخفیانه باشد.

۶.سارق پدر یا جد پدری صاحب مال نباشد.

۷.سرقت در زمان قحطی نباشد.

۸.ارزش مال مسروق در خروج ازحرز معادل چهار و نیم نخود طلا مسکوک باشد.

۹.مال مسروقه از اموال دولتی عمومی و وقف عام نباشد.

۱۰.صاحب مال قبل از اثبات سرقت سارق را نبخشد.

۱۱.صاحب مال از سارق نزد مرجع قضایی شکایت کند.

۱۲.مال مسروقه قبل از اثبات جرم به مالکیت سارق در نیاید.

۱۳.صاحب مال قبل از اثبات سرقت،سارق را نبخشد.

۱۴.مال مسروقه قبل از اثبات سرقت تحت ید مالک قرار نگیرد.

۱۵.مال مسروقه از اموال سرقت شده یا مغضوب نباشد.

۲۹ تیر ۰۲ ، ۱۰:۵۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

مجازات جرایم حدی

۱.اعدام:مانند نا با محارم.

 

۲.شلاق:تعداد ضربات شلاق در جرایم حدی متفائت است مثلا در جرم تفحیذ میزان مجازات ۸۰ ضربه شلاق حدی است.

 

۳.قطع کردن انگشت دست و پا:مانند جرم سرقت که بار اول قطع ۴ انگشت دست راست است.

 

۴.تبعید:مانند جرم محاربه که فرد از محل زندگی خود طرد شده و ملزم به زندگی در محلی است که مستمرتحت مراقبت باشد.

۲۹ تیر ۰۲ ، ۱۰:۵۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

ویژگی مجازات حدی

۱-قابل مصالحه و عوض گرفتن نیست .

۲- قابلیت عفو، ندارد .

۳- شفاعت در آن نیست (به جز قذف )

۴- اجزای آن به امام معصوم یا جانشین وی اختصاص دارد .

۵- به جز سرقت و قذف، اجزای حدود متوقف بر تنظیم شکوائیه و اقامه دعوا نیست .

۶- حدود مربوط به حق الله هستد به جز قذف و سرقت.

۷- نوع، مقدار و کیفیت اجرای حدود در شرع مشخص شده است.

۲۹ تیر ۰۲ ، ۱۰:۴۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

شرایط شامل شدن مجازات حدی

طبق ماده ۲۱۷ قانون مجازات اسلامی زمانی فرد شامل مجازات حدی می شود که :

 

۱.بداند که فعلش جرم بوده و دارای حرمت شرعی است.

۲.قصد انجام آن فعل را داشته باشد.در غیر اینصورت شامل مجازات حدی نمیشود. بلوغ، عقل، اختیار و اطلاع به موضوع، از شرایط اساسی مسئولیت کیفری می باشند.

۲۹ تیر ۰۲ ، ۱۰:۴۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

ماده ۲۱۹ قانون مجازات اسلامی

حد نوعی از مجازات است که کیفیت و کمیت آن توسط شرع مقدس اسلام تعیین شده است و مراجع قضائی و قضات از این اختیار برخوردار نمی باشند که در مورد نوع، کیفیت، میزان و حدود شرعی تصمیم گیری نمایند.

۲۹ تیر ۰۲ ، ۱۰:۴۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

تعریف جرایم حدی

هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب میشود. مطابق ماده ۱۴ قانون مجازات اسلامی انواع مجازات شامل ۱.حد ۲.قصاص ۳.دیه ۴.تعزیر میشود.مطابق ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی حد به مجازاتی گفته میشود که که نوع، میزان و کیفیت اجرای آن در شرع مقدس، تعیین شده است. در اصطلاح حد به عقوبتی گفته میشود که مجازات برای آن در کتاب و سنت معین شده است.

۲۹ تیر ۰۲ ، ۱۰:۴۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

لایحه دفاعیه خلع ید2

باسمه تعالی

 

ریاست محترم شعبه … دادگاه عمومی حقوقی 

 

با سلام و احترام

 

احتراماً توکیلاً موکل در خصوص پرونده به کلاسه مطروحه در آن شعبه مبنی بر تقاضای خلع ید از سوی خواهان محترم به استحضار می رساند:

 

اولاً؛ همانطور که خود مستحضر هستید به استناد ماده ۴۶۶ قانون مدنی، اجاره عقدی است که به موجب آن مستأجر مالک منافع عین مستأجره می گردد و همچنین ماده ۴۷۳ این قانون که بیان دارد مؤجر باید مالک منافع عین مستأجره باشد. لذا با این وصف از آنجا که موکل این ملک را از مالک اصلی آن در زمان انعقاد قرارداد، به صورت کاملاً رسمی و قانونی اجاره نموده و در آن سکونت دارد و بعد از تاریخ انعقاد عقد اجاره، خواهان محترم مالک رسمی این ملک گردیده است و ماقبل از آن هیچ مالکیتی نداشته است و با توجه به لازم بودن عقد اجاره و همچنین عدم تأثیر این انتقال در حق ایجاد شده برای موکل، دعوای مطروحه از سوی خواهان محکوم به رد می باشد.

 

ثانیاً؛ به استناد ماده ۴۸۹ قانون مدنی نیز اگر شخصی که مزاحمت ایجاد می نماید مدعی حقی نسبت به عین مستأجره یا منافع آن باشد، مزاحم نمی تواند عین مزبور را از ید مستأجر انتزاع نماید. لذا با توجه به این ماده نیز امکان خلع ید ملک مورد اجاره که منافع آن به صورت قانونی در اختیار موکل قرار گرفته است وجود ندارد.

 

ثالثاً؛ همچنین به موجب ماده ۴۹۸ قانون مدنی نیز که به صراحت اشعار می دارد: «اگر عین مستأجره به دیگری منتقل شود، اجاره به قوت خود باقی است مگر اینکه مؤجر حق فسخ در صورت نقل را برای خود شرط کرده باشد.» لذا به موجب این ماده و با توجه به اظهارات فوق الذکر، قانون گذار به هیچ وجه انتقال عین مستأجره را موجبی برای اتمام قرارداد اجاره تلقی ننموده و از حقوق مستأجر دفاع نموده است و همانطور که بیان گردید این امر با ماهیت عقد اجاره که عقدی لازم است مطابقت داشته چراکه مستأجر دارای حق عینی نسبت به این ملک می گردد و دعوای خواهان محترم را محکوم به رد می نماید و در نهایت اگر خواهان محترم آگاه از امر اجاره ملک نبوده است، می تواند نسبت به فسخ معامله خود با فروشنده اقدام نماید.

 

رابعاً؛ از طرفی مواردی که موجب فسخ یا انحلال عقد اجاره در قانون پیش بینی شده است نیز محدود بوده و مورد انتقال عین مستأجره به غیر، بنا بر تصریح قانونی در ماده ۴۹۸ قانون مدنی، به هیچ وجه امکان زایل شدن عقد اجاره نمی گردد.

 

در نهایت با توجه به اظهارات فوق الذکر و قرارداد اجاره پیوست لایحه که دال بر تنظیم عقد اجاره با مالک ملک در زمان انعقاد دارد و همچنین تصریح ماده ۴۹۸ قانون مدنی که امکان زایل شدن عقد اجاره را با انتقال عین مستأجره منتفی دانسته است، از آن مقام محترم قضایی تقاضای صدور حکم به بی حقی خواهان محترم نسبت به خواسته خلع ید مورد استدعاست.

 

با تشکر و احترام

۲۹ تیر ۰۲ ، ۱۰:۳۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

لایحه دفاعیه استرداد جهیزیه

باسمه تعالی

ریاست محترم دادگاه های عمومی حقوقی …..

با سلام و احترام

احتراماً توکیلاً در خصوص اعتراض به دادنامه شماره ………………. صادره از شعبه ... شورای حل اختلاف .... که به موجب آن حکم به محکومیت موکل به استرداد جهیزیه تجدیدنظرخوانده محترم شامل ۵ قلم به شرح تخته قالی۱۲ متری و ماشین لباسشویی و یخچال فریزر و سرویس چوب و تلوزیون ال ای دی به عنوان جهیزیه صادر شده است به استحضار آن مقام محترم قضایی می رساند:

اولاً؛ در ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی، تهیه اثاث خانه به عهده مرد گذاشته شده و زن اساساً وظیفه ای ندارد جهیزیه ای با خود به خانه همسرش بیاورد و به عنوان اثاث خانه در اختیار مرد قرار دهد، لذا وقتی زن جهیزیه خود را مطالبه کند و بر اساس اقرار مرد، شهادت شهود یا فهرست سیاهه و دیگر دلایل محکمه پسند ثابت شود که زن مقدار و اقلام مشخصی از اثاث البیت را به عنوان جهیزیه به خانه مرد آورده و تحویل مرد داده، هر زمان اراده کند می تواند از زوج این وسایل را پس بگیرد و زوج حق مخالفت ندارد.

ثانیاً؛ اموال و وسایلی را که شوهر در طول زندگی مشترک خریداری می کند حتی آنچه را که در خرابی یا استهلاک جهیزیه زن خریداری می کند، جزء جهیزیه نیست. جهیزیه همان است که در شروع زندگی مشترک زن به خانه شوهر آورده است و اگر در طول زمان این وسایل خراب یا مستهلک شوند، شوهر مسئولیتی و تکلیفی برای پرداخت وجه آن یا دادن جایگزین ندارد. بنابراین اگر سالیانی از زندگی گذشته باشد بدیهی است که بعضی از وسایل منزل مستهلک و یا بعضا خراب می شوند. زن اگر بخواهد این زمان دادخواست استرداد جهیزیه بدهد فقط آنچه باقی مانده را می تواند مسترد نماید.

ثالثاً؛ همانطور که خود مستحضر هستید جهیزیه به اموالی گویند که از طریق زوجه به منزل مشترک آورده شده و تمامی مبالغ آن از سوی زوجه یا خانواده وی پرداخت شده است. اگر مرد وسیله‌ای را برای خانه تهیه کند، دیگر واژه جهیزیه بر آن مصداق پیدا نمی‌کند که بتوان آن را مال زوجه محسوب کرد؛ در نتیجه این اموال جز اموال شوهر محسوب می‌شود.

متأسفانه قاضی محترم شورای حل اختلاف علی رغم وجود فاکتورهای مالکیت موکل بر ۵ قلم یاد شده و همچنین عدم ارائه هرگونه دلیل و مدرک مبنی بر خرید آنها از سوی زوجه و بر خلاف عرف که این اموال جزو جهیزیه زوجه محسوب نشده و زوج آنها را خریداری نموده است صرفاً به دلیل وجود تعهد به خرید این اقلام از سوی موکل، آنها را به عنوان جهیزیه تلقی و بر خلاف قانون و مقررات موجود موکل را ملزم به تحویل آنها به زوجه نموده است.

در خصوص سایر وسایلی که موکل نسبت به آنها ادعای مالکیت داشته و شهود نیز معرفی نموده است، قاضی محترم شورای حل اختلاف بدون درنظر گرفتن مالکیت این اموال و همچنین بدون استماع شهادت شهود تعرفه شده از سوی موکل، حکم به بی حقی موکل صادر نموده است و این درحالی است که اقلام مورد ادعای موکل، تماماً از سوی ایشان خریداری شده است لیکن به دلیل عدم دسترسی به فاکتور آنان (به دلیل خروج آنها از منزل مشترک توسط زوجه) با شهادت شهود می تواند ادعای خود را اثبات نماید و این درحالی است که تجدیدنظرخوانده محترم نیز هیچ دلیلی برای مالکیت خود نسبت به این اقلام اراده نداده است. لذا تقاضا دارد با تشکیل جلسه و استماع شهادت شهود، نسبت به اثبات ادعای موکل در دادخواست تقدیمی نسبت به مالکیت موکل به اقلام مورد ادعای دیگر ایشان نیز مورد استدعاست.

در نهایت با توجه به اظهارات فوق الذکر از آنجا که دادنامه بدوی صادره به صراحت مغایر با مقررات قانونی اصدار یافته است از آن مقام محترم قاضی در راستای اجرای عدالت و جلوگیری از تضییع حق موکل تقاضای نقض دادنامه مزبور به موجب بندهای «الف»، «ج» و «ه» ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی مورد استدعاست.

با تشکر و احترام

۲۹ تیر ۰۲ ، ۱۰:۲۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

اولین قدم برای انحصار وراثت چیست؟

قبل از هرچیز وراث باید برای دریافت گواهی فوت متوفی اقدام کنند.

۲۴ تیر ۰۲ ، ۱۲:۳۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

آیا حضور همه وراث برای انحصار وراثت الزامی است؟

خیر؛ هر یک از وراث به تنهایی می‌توانند برای حصر ورثه اقدام کنند و حضور همه وراث الزامی نیست.

۲۴ تیر ۰۲ ، ۱۲:۳۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

دادخواست انحصار وراثت در شورای حل اختلاف

خواسته: تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت

 

دلایل و منضمات:

 

1.گواهی فوت متوفی

 2.استشهادیه تنظیمی در دفتر اسناد رسمی

 3.تصویر مصدق شناسنامه وراث

شرح خواسته: ریاست محترم شورای حل اختلاف شماره………….

 

با سلام

 

احتراما اینجانب بوکالت از خواهان مطالب ذیل را در تشریح دادخواست تقدیمی به استحضار می‌رساند.

 

شادروان خانم/آقا……. فرزند……. به شماره شناسنامه……. صادره از……در تاریخ…………. در …………….. مطابق گواهی فوت صادره به شماره ….. فوت گردیده اند. متوفی پیرو دین اسلام و مذهب شیعه بوده‌اند و ورثه حین الفوت ایشان عبارتند از:

 

خانم/آقا ……….. فرزند……… به کدملی …………. به شماره شناسنامه ………..متولد ….. (دختر/پسر متوفی) می‌باشند و نامبرده ورثه دیگری ندارد. لذا تقاضای رسیدگی و صدور گواهی انحصار وراثت مورد استدعاست.

۲۴ تیر ۰۲ ، ۱۲:۳۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

طبق ماده ۲۰ قانون آیین دادرسی مدنی

دعاوی راجع به ترکه متوفی اگر چه خواسته، دین و یا مربوط به وصایای متوفی باشد تا زمانی که ترکه تقسیم نشده در دادگاه محلی اقامه می‌شود که اخرین اقامتگاه متوفی در ایران، آن محل بوده و اگر اخرین اقامتگاه متوفی معلوم نباشد، رسیدگی به دعاوی یاد شده در صلاحیت دادگاهی است که اخرین محل سکونت متوفی در ایران، در حوزه آن بوده است.

۲۴ تیر ۰۲ ، ۱۲:۲۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

آیا می‌توان شرکا را الزام به تقسیم اجباری کرد؟

اگر شرکا برای تقسیم مال راضی نباشد، دادگاه آن‌ها را وادار به امضای تقسیم نامه در دفترخانه می‌کند و ملک به نحوی که به ضرر هیچ‌کدام از مالکان نباشد تقسیم خواهد شد.

۲۴ تیر ۰۲ ، ۱۲:۲۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

آیا تقسیم نامه قابل ابطال است؟

اگر تقسیم نامه به غلط تنظیم شده باشد و حقی از فردی ضایع شده باشد می‌توان آن را ابطال کرد.

۲۴ تیر ۰۲ ، ۱۲:۲۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

تقسیم نامه ارث چیست؟

تقسیم نامه ارث حق هر کدام از ورثه را از اموال به جا مانده از متوفی طبق انحصار وراثت مشخص می‌کند.

۲۴ تیر ۰۲ ، ۱۲:۲۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر