⚖به روز بودن دانشجویان حقوق و پاسخگویی به سوالات هموطنانم.⚖

۱۱۱ مطلب در مرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

فسخ قرارداد مشارکت در ساخت به دلیل تخلف از شرط:

ممکن است در ضمن قرارداد بدین ترتیب شرط گردد که سازنده بیمه های مورد توافق را اخذ نماید و رعایت آن از جانب سازنده ضروریست. زیرا که تخلف سازنده به طرف مقابل اختیار فسخ را به استناد خیار تخلف از شرط می دهد.

 

*مقایسه خیار شرط و خیار تخلف از شرط: خیار شرط تنها با توافق طرفین ایجاد می گردد و طرفین جهت استفاده از آن نیازی به ارائه دلیل ندارد برای مثال طرفین قرارداد، در متن آن توافق می نمایند که یکی از طرفین قرارداد یا هر دو طرف، بدون هیچ دلیلی، می تواند قرارداد را فسخ کند.

 

در مقابل، خیار تخلف از شرط (خیار اشتراط) در نتیجه تخلف از مفاد قرارداد و یا عدم انجام آن، بوجود می آید. برای مثال در قرارداد درج می گردد که یکی از طرفین تعهد به امری نماید و یا اینکه وصفی در قرارداد شرط می کند و متعاقبا به تعهدش عمل نمی نماید. بنابراین تا هنگامی که تخلفی رخ نداده باشد حق فسخی نیز ایجاد نخواهد شد.

۲۴ مرداد ۰۲ ، ۱۷:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

فسخ قرارداد مشارکت در ساخت به استناد خیار شرط:

طرفین این قرارداد می توانند ضمن قرارداد، اختیار فسخ معامله را قائل شوند. نکتهای که درمورد خیار شرط باید مدنظر داشته باشید این است که باید مدت آن معین و ظرف مهلت معین اعمال گردد. درصورتی که ابتدای مدت خیار مشخص نشده باشد ابتدای آن تاریخ عقد محسوب می گردد درحالیکه انتهای مدت خیار را فروشنده حتما باید معین نماید.

۲۴ مرداد ۰۲ ، ۱۶:۵۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

ضرر و زیان فسخ معاملات ملکی:

در موردی که در قرارداد برای یکی از طرفین و یا هردوی آنها، حق فسخ درنظر گرفته نشده باشد، بدون آنکه خسارتی درنظر گرفته شده باشد، امکان اینکه بتوانید خسارت بگیرید منتفی است. اگر در قرارداد درصورتی که بین طرفین خسارت لحاظ گردیده باشد، به همان میزان قاضی جهت پرداخت خسارت حکم خواهد داد که به چنین خسارتی وجه التزام و یا خسارت قراردادی گفته می شود. برخی این تصور را دارند که بین فسخ و باطل نمودن قرارداد تفاوتی وجود ندارد درصورتی که بین آنها تفاوت بسیاری وجود دارد.

۲۴ مرداد ۰۲ ، ۱۶:۵۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

فسخ معاملات ملکی پیش فروش ساختمان به جهت فوت احد از طرفین:

طرفین قرارداد میتوان در قرارداد درج نمایند که چنانچه هر یک از متعاقدین فوت شود، طرف دیگر بتواند قرارداد را فسخ نماید. درغیر این صورت فوت احد طرفین به اعتبار عقد خللی وارد نمی آورد.

۲۴ مرداد ۰۲ ، ۱۶:۵۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

فسخ قرارداد پیشفروش ساختمان به علت انتقال قرارداد بوسیله پیشخریدار:

اغلب پیش فروشنده برای پیشگیری از اینکه با خریداری جدید مواجه گردد، بر پیش خریدار عدم انتقال ملک را شرط می نماید و درج می گردد چنانچه پیش خریدار تخلف کند، پیش فروشنده امکان فسخ قرارداد را داشته باشد.

۲۴ مرداد ۰۲ ، ۱۶:۵۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

فسخ قرارداد پیش فروش ساختمان به علت تخلف از تعهدات قراردادی

درموردی که طرفین انجام و یا عدم انجام کاری را در قرارداد تصریح نموده باشند، در صورت تخلف هریک از طرفین، طرف دیگر می تواند قرارداد را فسخ نماید.

۲۴ مرداد ۰۲ ، ۱۶:۵۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

توجه به چه نکات حقوقی برای معامله ملک موروثی الزامی است؟

کسب اجازه از دادستان به منظور فروش سهم الارث شخص محجور بوسیله قیم و حضور تمامی وراث به منظوز امضای قرارداد از مهم ترین نکات حقوقی خرید و فروش ملک ورثه ای محسوب می شود.

۲۴ مرداد ۰۲ ، ۱۶:۵۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

مهمترین شرط معامله ملک ورثه ای چیست؟

جلب رضایت تمامی وراث و عقد قراردادی که دارای شرایط عمومی درستی معاملات باشد و پس از آن مراجعه به دفترخانه به منظور انتقال سند مالکیت از مهم ترین شرایط فروش ملک ورثه ای به شمار می آید.

۲۴ مرداد ۰۲ ، ۱۶:۵۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

آیا وکیل بدون اجازه موکل می تواند اقدام به توکیل کند؟

طبق ماده ۶۷۲ وکیل نمی تواند وکالت موکل را به شخص و یا وکیل دیگری اعطا کند مگر اینکه دلیلی دال بر چنین توکیلی ارائه دهد که مطابق آن موکل به صراحت به وکیل خود حق توکیل به غیر داده باشد. همچنین بر اساس ماده 673 قانون مدنی در صورتی که اولین وکیل اقدام به استخدام وکیلی دیگر نماید و اجازه وکیل در توکیل را از موکل خود نداشته باشد، در صورت بروز هرگونه مشکل یا خسارت، موکل اصلی می تواند برای جبران خسارت از هر دوی آنها شکایت کرده و برای هر دو اعاده دعوی کند تا خسارات وارده بر وی به طور کامل جبران گشته و رضایت دهد.

لازم به ذکر است که حق توکیل برای وکیل امری استثنایی محسوب می شود و لازم است تا خود شخص وکیل اقدام به رسیدگی بر امور تعیین شده نماید. بر همین اساس وکیل وظیفه دارد تا در صورتی که به امور تعیین شده توانایی رسیدگی ندارد در کمال روشنی اقدام به دریافت حق توکیل از موکل خود کند تا به امور محول شده رسیدگی شود.

۲۴ مرداد ۰۲ ، ۱۶:۴۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

انواع حق توکیل به غیر چیست؟

حق توکیل به غیر انواع مختلفی داشته و تنها شامل وکیل نمی شود، بلکه در موضوعات دیگر نیز به کار گرفته می شود. به عنوان مثال بسیاری در امور قراردادهای ساخت و ساز از حق توکیل به غیر استفاده می کنند. در ادامه به جزئیات بیشتر در این زمینه خواهیم پرداخت.

 

..حق توکیل به غیر در طلاق: امروزه این نوع از حق توکیل به نام وکالت در طلاق شناخته می شود که مرد به زن حق توکیل به غیر و حق بلاعزل را به او اعطا می کند تا زن در هر زمانی که نیاز ببیند از این حق استفاده کند. در اصل این نوع حق توکیل از مرد به زن است تا زن به جای مرد این کار را انجام دهد. از سوی دیگر، مرد نیز می تواند با به کارگیری یک وکیل و یا شخص دیگری حق توکیل دهد تا او کارهای طلاق را به جای او انجام دهد.

حق توکیل به غیر به خریدار: این حق مربوط به معاملاتی می باشد که در آن فروشنده برای مدت محدودی برای انجام برخی کارها، حق توکیل به غیر را به خریدار واگذار می کند تا با استفاده از آن خریدار بتواند بسیاری از کارها از قبیل فروش، پرداخت مالیات، به نام زدن و بسیاری از کارهای دیگر را انجام دهد. همچنین خریدار با استفاده از این حق می تواند این کارها را به شخص ثالثی سپرده و او را برای انجام آنها به کار گیرد. مشابه چنین موردی در مسائل ساخت و ساز و پیش فروش واحدهای آپارتمانی نیز وجود دارد که بر اساس آن از خریدار چنین حق توکیلی گرفته می شود تا کارهای قانونی آن بدون نیاز به کسب اجازه از خریدار انجام شود. 

.حق توکیل به غیر به وکیل: حق توکیل به غیر در پرونده وکالت از سوی موکل صادر می شود و در صورتی که چنین حقی به وکیل اعطا نشود، وکیل نیز بر اساس برخی از اختیارات این حق را خواهد داشت، زیرا وکیل پس از پذیرش پرونده به عنوان یک شخص تام الاختیار می تواند از تمامی موارد حقوقی استفاده کند. به عنوان مثال موکل وکیلی را استخدام می نماید تا فروش املاک خود را به او بسپارد و در این میان هیچ گونه حق توکیل به غیر و یا برداشتن حق عزل را به او نداده است. با این حال وکیل با دامنه اختیارات خود می تواند نسبت به انتخاب یک وکیل دیگر برای انجام این امورات اقدام نماید.

۲۴ مرداد ۰۲ ، ۱۶:۴۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

عقد وکالت به منظور انجام کاری به نمایندگی دیگری دارای سه رکن اساسی می باشد

.موکل (وکالت­‌دهنده): موکل به یکی از طرفینِ قرارداد وکالت گفته می­‌شود که برای انجام امور مربوط به خود به دیگری وکالت می ‌دهد.

.وکیل: وکیل کسی است که به نمایندگی از موکل امور مربوط به او را که در قرارداد ذکر شده ­است، انجام می‌­دهد

.موضوع وکالت: مقصود از موضوع وکالت نیز اموری است که موکل برای انجام آن­ها به وکیل نمایندگی یا وکالت می­‌دهد.

بر این ‌­اساس با توجه به اینکه اثر اصلی قرارداد وکالت اعطای نمایندگی و نیابت است، اقدامات انجام شده از سوی وکیل به منزله اقدامات انجام شده از سوی موکل است. به عبارت دیگر، در این میان وکیل نقش واسطه را ایفا می‌ کند؛ گویی تمامی کارهای انجام ‌­شده توسط وکیل را خود موکل انجام داده‌ است. به عنوان مثال، هنگامی که یک نفر برای طرح دعوا در دادگاه به شخص دیگری وکالت می­‌دهد، در این حالت اقداماتی که وکیل در دادگاه انجام می ‌دهد به‌ منزله اقدامات موکل است و تمامی آثار این اقدامات خواه مثبت و خواه منفی، او را تحت تأثیر قرار می‌­دهد.

۲۴ مرداد ۰۲ ، ۱۶:۴۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

حق توکیل به غیر چیست؟

مطابق با قانون حق توکیل به غیر به معنای آن است که یک شخص حق توکیل دارد و می تواند این حق را به هر شخص دیگری اعطا کند. بر این اساس یک وکیل می تواند در مواردی که تشخیص می دهد، وکالت را به شخص ثالثی که وکیل باشد اعطا کرده و آن وکیل می تواند با این اختیارات در جلسات دادگاه شرکت کرده و از موکل خود دفاع کند. همچنین قابل ذکر است که حق توکیل به غیر قابلیت عزل دارد.

۲۴ مرداد ۰۲ ، ۱۶:۴۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

غیر قابل تاثیر بودن ممنوعیت اشتغال زوجه راجع به اشخاص ثالث

تعهدات زوجه در صورت صدور حکم دادگاه مبنی بر عدم اشتغال در مقابل کارفرما باطل می شود اما در مقابل اشخاص ثالث چنانچه بر اثر ممنوعیت زوجه از اشتغال خسارتی وارد شده باشد زوجه باید در صدد جبران آن برآید.

۲۴ مرداد ۰۲ ، ۰۰:۴۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

ماده ی ۴۴۰ قانون مدنی

خیار تدلیس بعد از علم به آن، فوری است.

۲۴ مرداد ۰۲ ، ۰۰:۲۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

ماده ی ۴۳۹ قانون مدنی

اگر بایع، تدلیس کرده باشد، مشتری حق فسخ بیع را خواهد داشت و هم چنین است، بایع نسبت به ثمن شخصی در صورت تدلیس مشتری

۲۴ مرداد ۰۲ ، ۰۰:۲۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

مستندات قانونی ماده ی ۴۳۸ قانون مدنی

تدلیس عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله شود.

۲۴ مرداد ۰۲ ، ۰۰:۲۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

برخی نکات کلیدی مرتبط با دعوی

۱) حتی اگر تمام حقیقت گفته نشود و شنونده آن چه را که گفته شده است تمام حقیقت بداند، باز هم طرف مقابل دچار فریب شده و حق فسخ قرارداد را دارد.

 

۲) اگر فریب به نحوی باشد که سبب ایجاد اشتباه موثر در عقد شود، قرارداد از ابتدا باطل است و فسخ آن وجهی ندارد.

 

۳) شرط اسقاط کافه ی خیارات در قرارداد به طور مطلق، شامل خیار تدلیس نمیشود.

 

۴) خیار تدلیس را نمی توان ضمن قرارداد یا جداگانه ساقط کرد؛ چرا که شرط اسقاط آن با نظم عمومی منافات دارد. مگر این که شخص بعد از این که متوجه شد، فریب خورده است و حق فسخ برایش ایجاد شد، آن را ساقط کند.

 

۵) حق فسخ در این دعوی، بعد از علم به آن فوری است و تعلل در آن موجب اسقاط حق فسخ است.

 

۶) اعلام فسخ قرارداد در مقام دفاع در مقابل دادخواست طرف دیگر قرارداد و نیاز به دادخواست ندارد و استناد به آن در جریان رسیدگی، کافی است.

 

۷) کسی که مورد تدلیس واقع شده است، برای مطالبه ی حق خود معمولا دادخواست تأیید فسخ قرارداد در کنار دعوای مطالبه وجه، بابت استرداد ثمن را مطرح می کند.

 

۸) اگر فریب دادن طرف معامله با استفاده از وسایل متقلبانه باشد، عمل از مصادیق جرم کلاهبرداری است .

 

۹) تأیید فسخ، خلاف اصل صحت قراردادهاست و باید به عنوان خواسته ی دعوی طرح شود؛ اما در صورتی که به عنوان دفاع از دعوی طرف مقابل مطرح شود، نیاز به طرح دعوی تقابل ندارد. طرفی که مدعی فسخ قرارداد و انحلال آن است، میتواند در مقام دفاع از حقوق خود به فسخ قرارداد، استناد کند.

۲۴ مرداد ۰۲ ، ۰۰:۲۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

نحوه ی اجرای رأی

دعاوی تأیید فسخ اعلامی است و نیاز به صدور اجراییه ندارد.

۲۴ مرداد ۰۲ ، ۰۰:۲۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

مرجع صالح برای رسیدگی

دعوی تأیید فسخ قرارداد در صورتی که مربوط به معاملات ملکی باشد. دادگاه محل وقوع ملک، صلاحیت رسیدگی خواهد داشت.

۲۴ مرداد ۰۲ ، ۰۰:۲۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

طرفین دعوی

پس از آن که قرارداد بر اساس خیار تدلیس، توسط ذی نفع فسخ شد، هر یک از طرفین قرارداد می تواند، دادخواست تأیید فسخ را در دادگاه صالح طرح کند.

۲۴ مرداد ۰۲ ، ۰۰:۲۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر