اگر خدای­ ناکرده به کسی توهین و تهمت شد و خواست علیه شخص دیگری شکایت کند، باید نکات زیر را بداند.

توهین و تهمت در هر جایی اتفاق بیفتد، دادسرای آنجا صلاحیت دارد و باید پرونده به آنجا فرستاده شود. همچنین باید تحقیقات در آنجا صورت­ بگیرد. ممکن است ابتدا شما به کلانتری خبر بدهید که در محل حضور پیدا می‌کند و صورتجلسه تنظیم می‌نماید و یا ممکن است به کلانتری مراجعه نموده و همانجا هم شکایت کنید. در مرحله بعد، کلانتری پرونده را به دادسرای صلاحیت‌دار ارسال می‌کند و سرپرست ارجاع هم پرونده را به شعبه مربوطه ارجاع می‌دهد. دادیار و یا بازپرس محترم به پرونده شما رسیدگی می‌کند و از شما درباره شکایت‌تان می‌­پرسد. اگر شاهد و یا دلایل دیگری هم دارید باید به ایشان ارائه دهید و دادیار یا بازپرس محترم هم به محتویات پرونده و دلایل شما رسیدگی می‌کند و اگر وقوع جرم و انتساب آن به متهم محرز شد، متهم به دادسرا احضار می‌شود. در صورت حضور متهم هویت او احراز شده و اتهام به او تفهیم می‌شود. همچنین سوالاتی که نیاز است دادیار یا بازپرس محترم از او می‌پرسد. درصورتی‌که در پی تحقیقات وقوع جرم احراز شود، قرار تامین مناسب طبق ماده ۲۱۷ آیین دادرسی کیفری صادر می­‌شود و آخرین دفاع هم طبق ماده ۲۶۲ قانون فوق از متهم گرفته می‌گردد.
اگر جرم بودن عمل و وجود دلایل کافی برای منتسب­ بودن جرم به متهم کافی بود، قرار­ جلب­ به­ دادرسی صادر می­‌شود و سپس در صورت نبودن اختلاف­ نظر کیفرخواست  هم صادر می­ شود. در مرحله بعد پرونده به دادگاه کیفری ۲ برای صدور حکم ارسال می‌شود. پس از صدور حکم امکان تجدیدنظرخواهی هم برای دو طرف وجود دارد.
در نهایت برای اجرای حکم دوباره پرونده به دادسرای مربوطه برمی‌گردد. اما این دفعه پرونده نزد دادیار اجرای احکام فرستاده می‌شود.