گاهی خواهان با وجود طرح دعوا نمی تواند ادعای خود را ثابت کند و حکمی که صادر می شود خوانده را  پیروز دعوا اعلام می نماید و شخص پیروز می تواند هزینه هایی که بر وی تحمیل گردیده است را مطالبه نماید.

👈🏻در این مجال در مورد هزینه های قابل مطالبه توسط  خواهان (چنانچه ادعایش اثبات شده باشد) از محکوم در دادرسی (خوانده) را شرح خواهیم داد. 

🔺حق الوکاله

➖هر کدام از طرفین دعوی حقوقی(خواهان یا خوانده) می توانند خود شخصاً و به طور مستقیم در دادگاه حاضر شوند و نمی توان آنان را مجبور به گرفتن وکیل دادگستری نمود. با این حال اگر این شخص به وکیل مراجعه نموده باشد، در صورت پیروزی در دعوا می تواند حق الوکاله پرداختی به وکیل خود  را از محکوم در دعوا(محکوم علیه) درخواست نماید، و مبلغ آن عیناً مبلغی خواهد بود که وکیل در قرارداد وکالت خود با موکل خود قید کرده است. 

🔺هزینه دادرسی

➖هرگاه خواهان ادعایی دارد و  تصمیم طرح آن را در دادگاه دارد  باید هزینه دادرسی را در ابتدای امر پرداخت کند، مگر در مواردی که بتواند اعسار و عدم تمکن خود را از پرداخت مبلغ مزبور ثابت کند که در این صورت بطور موقت هزینه ای پرداخت نخواهد شد، لذا هنگامی که خواهان حین طرح دعوا علاوه بر موضوع مورد مطالبه خود، محکومیت خوانده را به پرداخت هزینه دادرسی نیز خواسته باشد دادگاه علاوه بر محکومیت خوانده به اصل دعوی، وی را به پرداخت هزینه مزبور نیز محکوم خواهد کرد.


🔺هزینه کارشناسی

➖در برخی دعاوی دادگاه رسیدگی را منوط به اخذ نظر کارشناسی می داند و یا اینکه خواهان برای اثبات ادعای خویش ارجاع امر را به کارشناس لازم بداند. در مواجه با این موارد بایستی خواهان هزینه های مربوط به کارشناسی را پرداخت نمایدو هنگامیکه به حکم دادگاه ادعای وی اثبات شد میتواند این هزینه ها را از طرف محکوم در دادرسی درخواست نماید.


 🔺خسارت تأخیر در پرداخت

➖زمانیکه موضوع خواسته مطروحه و ادعای خواهان مطالبه وجه نقد باشد، در صورت اثبات ادعای خویش، می تواند خسارت تاخیر در پرداخت که با اصطلاح خسارت ناشی از تأخیر تأدیه شناخته شده است را از دادگاه مطالبه و دادگاه محکوم (خوانده) را به پرداخت آن نیز مکلّف می نماید.