در این قسمت قصد داریم مطالبی در رابطه با انواع تصرف عدوانی بیان کنیم. تصرف عدوانی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود، تصرف عدوانی حقوقی و تصرف عدوانی کیفری انواع مختلف آن می باشد، که هر یک از آن ها شرایط ویژه ای مخصوص به خود دارند، که باید به آن توجه شود، لازم به ذکر است، که در هنگام طرح شکایت اطلاع از نوع تصرف عدوانی انجام شده اهمینت بالایی دارد.

برای آن که با انواع تصرف عدوانی و ویژگی ‌های آن ‌ها آشنا شوید، قصد داریم که در ادامه ویژگی ‌های مربوط به تصرف عدوانی کیفری را بیان کنیم، لازم به ذکر است، درصورتی که تصرف عدوانی انجام‌ شده ویژگی ‌هاییک تصرف عدوانی کیفری را نداشته باشد، به عنوان یک تصرف عدوانی حقوقی شناخته خواهد شد و شما در شکایت خود باید آن را به عنوان تصرف عدوانی حقوقی ثبت کنید، پس با ادامه مطالب با ما همراه باشید.

یک تصرف عدوانی، تصرف عدوانی کیفری می باشد، اگر این شرایط را داشته باشد، در ابتدا باید توجه کنید، که تصرف عدوانی کیفری برای مال های غیر منقول انجام می‌شود،یعنی در صورتی تصرف عدوانی کیفری خواهیم داشت، که مال مورد بحث غیرمنقول باشد، در غیر این ‌صورت نمی‌ توان شکایتی تحت عنوان کیفرییا تصرف عدوانی کیفری را در دادگاه‌ها ثبت کنید.

در هنگام شکایت تصرف عدوانی کیفری باید ملک به نام خود شما باشد

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، این است، که در هنگام شکایت تصرف عدوانی کیفری باید ملک به نام خود شما باشد، یعنی شما مالک ملک بوده و سند رسمی آن ملک به نام شما باشد، در صورتی که خود شما مستأجر هستید یا ملک به یکی از اعضای خانواده شما تعلق دارد، شما نمی ‌توانید تصرف عدوانی کیفری را ثبت کنید.

توجه داشته باشید، که در تصرف عدوانی کیفری باید عمدی در کار باشد، یعنی شخص متصرف علناً اعلام کرده باشد، که قصد ندارد، ملک را به شما برگرداند. برای آنکه با تصرف عدوانی کیفری بیشتر آشنا شوید، در ادامه یک مثال در رابطه با این موضوع بیان خواهیم کرد، توجه داشته باشید، که در مثال بعدی تصرف عدوانی کیفری انجام‌ شده است.

فرض کنید، که شما یک خانه داریم و از آن هیچ استفاده‌ای نمی ‌کنید، این در حالی است، که دوست شما به منزل مسکونی نیاز دارد، و شما در عالم دوستی خانه خود را به دوست خود می‌دهید تا از آن استفاده کند، اگر بعد از مدتی شما از دوست خود بخواهید که منزل مسکونیمورد نظر را تخلیه کند و دوست شما علناً اعلام کند که از چنین کاری خودداری می‌کند، تصرف عدوانی کیفری انجام شده است.

توجه داشته باشید، که در مثال فوق ممکن است، دوست شما بخواهد که به او زمان دهید، تا یک منزل دیگر را برای خود پیدا کند، در این صورت هیچ تصرف عدوانی انجام نشده‌ است، اما باید توجه داشته باشید، که این موضوع هم ممکن است، جرم به حساب آید و شما می توانید با موضوعیت دیگری از این شخص شکایت خود را مطرح کنید.