بهتر است بدانید ارائه استشهادیه در هر مشکلی ممکن است جواب‌دهی بالایی نداشته باشد و نتیجه آن مثبت نگردد. به همین سبب برای این‌که بتوانی نتیجه مثبتی از استشهادیه داشته باشید، باید به این نکته توجه کنید و آن را حتماً در نظر بگیرید که نوشتن استشهادیه به چه صورت باید انجام بگیرد.

در اغلب مواقع مشاهده شده‌ است که استشهادیه به دست افراد نابلد تنظیم شده است و از افرادی که از قانون و قواعد دادگاه اطلاعات کافی ندارند، به جهت نوشتن استشهادیه استفاده شده است و ممکن است متن مورد نظر به جهت مزاحمت درست نوشته نشود و این سند استشهادیه به قصدهای دیگری نوشته شود.

 

تنظیم استشهادیه توسط فرد غیر حرفه ای

بهتر است بدانید اگر استشهادیه ای که به دست یک فرد نابلد و غیر حرفه‌ای تنظیم شده است را به دادگاه ارائه دهید و دادگاه تشخیص دهد که این استشهادیه واقعی نمی ‌باشد و به صورت غیرقانونی تنظیم شده و توسط فردی غیر از افرادی که مجری قانون هستند، نوشته شده است فرد ادعا کننده می‌تواند مجرم تلقی گردد، زیرا تنظیم کردن متن استشهاد محلی برای شکایت مزاحمت و ادعای حیثیت این فرد به‌ درستی صورت نگرفته و صحت کافی ندارد،

به همین سبب این کار او به گونه ای جرم محسوب می‌ شود. همین طور امکان این‌که مشکلات بسیار زیادی برای شاهدان و افراد امضاکننده در استشهادیه به وجود بیاورد، بسیار زیاد است و ممکن است فرد بر اساس این استشهادیه غلط شاکی شود.

 

لزوم همکاری افراد امضاء کننده استشهادیه با فرد مورد نظر و آگاهی کافی ایشان

نکته حائز اهمیتی که در رابطه با استشهادیه وجود دارد، این است که افرادی که حاضر می‌شوند در زیر استشهادیه امضا کنند، حتماً باید در این زمینه همکاری لازم را با فرد داشته باشند. این افراد باید آگاهی کامل از فردی که حق با او می باشد، داشته باشند تا بتوانند نظرات و شهادت خود را بر اساس دیده‌ ها و شنیده ‌های خود به فردی که حق با اوست بدهند.

این افراد نیاز است که از لحاظ قانونی به طور کامل در جریان ماجرا باشند و حق را به جانب حق‌دار بدهند تا حقی از هیچکدام از طرفین پایمال نشود و با انجام دادن امضا ناحقی در حق طرف مقابل نداشته باشند.

به ‌طور کلی اگر بخواهیم مفهوم ساده ‌تری از این موضوع را بیان کنیم، باید افراد در مواقعی که اقدام به امضا زدن در زیر استشهادیه محلی کنند که واقعاً فرد مورد نظر را بشناسند و آگاهی کامل در رابطه با رفتار او داشته باشند و همین طور در زمینه بر حق بودن این استشهادیه آگاه باشند تا بتوانند حق را به حق‌دار برسانند.

در همین راستا حتماً نیاز است که افرادی که استشهادیه را امضا می‌کنند، در جریان مزاحمت‌ های ایجاد شده به واسطه فرد مدنظر باشند تا بتوانند این ادعا را در نظر بگیرند که آیا مزاحمتی صورت گرفته یا این‌که ممکن است به واسطه این استشهادیه حق آن فرد نادیده گرفته شود،سپس با در نظر گرفتن تمامی جوانب و دیده ‌ها و شنیده‌ های خود می‌توانند به امضا زدن استشهادیه محلی بپردازند و از این طریق از حق فرد مورد نظر دفاع کنند.

حتما متن استشهادیه را مطالعه نمایید

البته در اغلب موارد مشاهده شده است که فرد شاهد و امضا کننده استشهادیه بدون این‌که متن استشهاد محلی برای شکایت مزاحمت و ادعای حیثیت را مطالعه کند و اطلاعات کافی در رابطه با موضوع آن داشته باشد، اقدام به امضای استشهادیه می‌کند و به فرد شاکی اعتماد می‌کند.

این فرد لازم نمی ‌بیند که متن استشهاد محلی برای شکایت مزاحمت و ادعای حیثیت را مطالعه کند، به سبب این‌که به شاکی اعتماد کرده است، فوراً آن را امضا می‌کند و اصلاً از متن و موضوع آن آگاهی کامل ندارد.

بهتر است بدانید اگر بعد از این‌که استشهادیه به دادگاه ارائه شود و با شواهد و مدارک ثابت شود که فرد امضا کننده شاهد اطلاعات کافی در رابطه با متن استشهاد محلی برای شکایت مزاحمت و ادعای حیثیت ندارد و آن را مطالعه نکرده است، دادگاه هیچ‌ گونه عذری را از فرد قبول نمی‌کندو ممکن است عواقبی برای آن در نظر بگیرد. هر عواقبی که بعد از آن در نظر گرفته می شود، بر عهده فرد شاهد و امضا کننده می‌ باشد، زیرا با اعتماد بی‌جا به فرد شاکی قانون را زیر پا گذاشته است.

نکات متعددی در رابطه با ارائه متن استشهاد محلی برای شکایت مزاحمت و ادعای حیثیت وجود دارد که اگر آگاهی کافی در این زمینه نداشته باشید، ممکن است سبب به وجود آمدن مشکلات متعددی برای شما گردد.