دومین مورد فروش مال موقوفه در صورت خرابی آن است . در ادامه ماده 349 قانون مدنی آمده است : " بیع مال وقف ، صحیح نیست مگر در موردی که بین موقوف علیهم تولید اختلاف شود به نحوی که ... یا منجر به خرابی مال موقوفه شود . "  در ماده 88 قانون مدنی نیز آمده است : " بیع وقف در صورتی که خراب شود یا خوف آن باشد که منجر به خرابی گردد به طوری که انتفاع از آن ممکن نباشد ، در صورتی جایز است که عمران آن متعذر باشد یا کسی برای عمران آن حاضر نشود. " 
بنابراین با توجه به این ماده در شرایط زیر امکان فروش مال موقوفه هست :
 
1- مال موقوفه غیر قابل استفاده باشد یا اینکه در حالتی باشد که احتمال خرابی آن زیاد باشد به طوری که نتوان از آن استفاده کرد .
2- در صورتی وجود شرط بالا ( یعنی عدم امکان استفاده از مال ) باید خرابی به گونه ای باشد که غیر قابل تعمیر یا بازسازی باشد .
3- یا اگر امکان تعمیر آن وجود دارد ، کسی برای این کار حاضر نباشد .  
 
در شرایط گفته شده بالا امکان فروش مال موقوفه هست . نکته ای که در اینجا قابل ذکر است مربوط به زمانی است که قسمتی از مال موقوفه خراب باشد یا احتمال خرابی آن باشد به طوری که امکان استفاده از آن وجود نداشته باشد . در این صورت همان قسمت خراب شده را می توان فروخت مگر اینکه خرابی یک قسمت از مال موجب عدم امکان استفاده از همه مال شود که در این صورت همه مال فروخته می شود .