یکی از مهمترین سوالاتی که در جلسات مختلف مشاوره حقوقی قاچاق انسان مطرح می گردد مجازات این جرم است. با توجه به اینکه این جرم علیه کرامت انسانی صورت می‌گیرد جوامع بین‌المللی نیز به صورت سختگیرانه تری نسبت به مجازات قاچاقچیان انسان عمل نموده اند. مجازات این جرم در صورت حصول نتیجه با مجازات شروع به این جرم بدون دریافت نتیجه و همچنین معاونت در این جرم متفاوت است. نکته قابل توجه اینکه در هر صورت قاچاق انسان یکی از جرائم نادری میباشد که قانون گذار جمهوری اسلامی ایران قاعده‌ جمع مجازات درخصوص آن را پذیرفته است. این مجازات ها به شرح ذیل می باشند:

 

چنانچه قاچاق انسان از مصادیق مندرج در قانون مجازات ‌اسلامی باشد، به حبس از‌ دو تا 10 سال و پرداخت جزای نقدی معادل دو برابر وجوه یا اموال حاصل از بزه یا وجوه و ‌اموالی که از طرف بزه ‎دیده یا شخص ثالث، وعده پرداخت آن به مرتکب داده شده ‌است،‌ محکوم می‌شود.

مجازات شروع به قاچاق انسان عبارت است از شش ماه تا دو سال حبس! که البته برای تعیین مجازات شروع به این جرایم باید به مفاد قانون مجازات اسلامی (مورد شروع به ارتکاب جرایم تعزیری که مجازات قانونی آن ها حبس تعزیری درجه چهار است توجه کرد.

مجازات معاونت در قاچاق انسان نیز دو تا پنج سال حبس و نیز جزای نقدی معادل وجوه یا موال حاصل از بزه یا وجوه و اموالی که از طرف بزه دیده یا شخص ثالث وعده پرداخت آن به مرتکب داده شده تعیین شده است.