خیابان ها به دو دسته کلی خیابان های اصلی و فرعی تقسیم میشوند. خیابان های اصلی معمولا شاه راه های حیاتی شهر هستند که اغلب بسیار پر تردد و پر رفت آمد اند. تصادفاتی که در هنگام برخورد دو اتومبیل از دو خیابان فرعی به اصلی اتفاق می‌افتد هم نوعی دیگر از تصادفات است.

 

مقصر تصادف اصلی به فرعی اتومبیلی است که بعد از گردش اتومبیل از فرعی به خیابان اصلی، از بغل و یا جلو با خودرویی که از اصلی به فرعی وارد میشود برخورد کند. به بیان ساده تر حق تقدم با خودرویی است که از خیابان اصلی به فرعی وارد میشود.

به زبان دیگر و از زاویه دید متفاوت قانون تصادف فرعی به اصلی، در حالتی که اتومبیلی قصد ورود به خیابان اصلی را دارد حق تقدم خودرو های موجود در خیابان اصلی را رعایت نکرده و بدون کاهش سرعت اقدام به پیچش در جلوی اتومبیل های دیگر کند مقصر شناخته میشود

 

حق تقدم فرعی به اصلی

همانطور که گفته شد، حق تقدم فرعی به اصلی با اتومبیلی است که در خیابان اصلی قرار داشته و در حال عبور است. حال قانون ورود از فرعی ب اصلی این است که اتومبیل از سرعت اولیه خود کاسته و بعد از مکث کوتاه در لاین بغل قرار گیرد و به مرور وارد لاین های دیگر شود.

 

به صورت کلی، هر خودرویی که از خیابان فرعی به خیابان اصلی بپیچد و منجر به بروز حادثه شود، مقصر تصادف فرعی به اصلی شناخته می‌شود، به جز مواقعی که خودرویی که به خیابان اصلی وارد شده به صورت کامل صاف شده و جلوی اتومبیل پشت سری قرار بگیرد.

 

راه تشخیص خیابان اصلی از فرعی

خیابان های اصلی معمولا دارای عرض های پهن تری بوده و بیش از دو لاین هستند. در حالی که خیابان های فرعی دارای خط عابر هستند و تابلو گذرگاه عابر پیاده دارند.