اگر مال در چند حرز باشد؛ وقتی سارق مرتکب سرقت حدی است که آن را از آخرین حرز جدا کند. مثلا مالی داخل جعبه ای در گاو صندوق است اگر جعبه را داخل گاو صندوق باز کند سرقت حدی نیس ولی اگر از گاو صندوق بردارد سرقت حدیست. گاو صندوق آخرین حرز است.

 

منظور از هتک حرز فقط شکستن نیست ممکن است با بالا رفتن باز کردن و… نیز هتک حرز انجام شود.

مقدار ۵/۴ نخود طلا باید در یک بار سرقت انجام شود.اگر شخصی نصف این مقدار را از حرز خارج کند و دوباره برگردد و نصف دیگر را هم خارج کند آن هم در یک روز سرقت حدی است؛ ولی اگر نصف این مقدار را یک روز و نصف دیگر را روز بعد خارج کند مرتکب دو جرم تعزیری سرقت شده است.

در صورتی که مکان نگهداری مال از کسی غصب شود آن مکان برای او و کسانیکه از طرف او حق دسترسی به مکان را دارند حرز محسوب نمی شود.مثلا: الف جعبه ای را از ب غصب می کند و مال خود را داخل آن می گذارد.شخص ب اگر جعبه را باز کند؛ مرتکب سرقت حدی و شکستن حرز نمی شود.

در مورد سرقت در زمان قحطی، مقدار و خصوصیت مال مهم نیست. مثلا اگر در زمان قحطی غذا ،طلا سرقت کند باز مشمول عنوان سرقت حدی نمی شود.

هرگاه دو نفر به طور مشترک مالی را از حرز خارج کنند؛ باید سهم جداگانه انها به حد نصاب برسد – هرکدام معادل ۵/۴ نخود طلای مسکوک.

شکستن حرز و سرقت باید توسط یک نفر باشد. مثلا اگر دو نفر سارق یکی حرز را بشکند و دیگری مال را از حرز در بیاورد عمل هیچکدام سرقت حدی نیست.