توهین به کارکنان و مقامات دولتی نیز به موجب ماده 609 قانون تعزیرات مصوب سال 1375 دارای مجازات سه تا شش ماه حبس و یا تا 74 ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی می باشد. برای تحقق جرم توهین به کارکنان و مقامات دولتی و تشدید مجازات مرتکب به شرح مذکور در فوق، لازم است که مرتکب از سمت کارمند آگاه باشد؛ یعنی از کارمند دولت بودن مخاطب توهین مطلع باشد اما علم مرتکب به سمت دقیق مخاطب توهین ضروری نیست.

به طور مثال اطلاع مرتکب از اینکه طرف توهین، در سلسله مراتب پایین تر و یا سلسله مراتب مدیریتی است تاثیری در مسئولیت او ندارد. همچنین بر خلاف توهین به رهبری که توهین در حال انجام وظیفه یا به سبب وظیفه بودن مرتکب، تاثیری در تحقق جرم نداشت.

در جرم توهین کیفری علیه کارکنان دولت، توهین به کارمند دولت باید در حال انجام وظیفه یا به سبب انجام وظیفه ی او باشد تا این جرم تحقق پیدا کند و مجازات شدید گفته شده در ماده 609 را داشته باشد. بنابراین اگر مرتکب به دلایل شخصی به یک قاضی و هنگامی که وی در منزل خود در حال استراحت است، توهین کند جرم توهین کیفری به کارکنان دولت تحقق نمی یابد و مشمول مجازات توهین ساده می شود.

جرم توهین به ماموران دولت در حین یا به سبب انجام وظیفه دارای جنبه عمومی می باشد و تعقیب مرتکب آنها نیازی به شکایت شاکی خصوصی ندارد. از دیگر مصادیق توهین کیفری که به اعتبار شخصیت و موقعیت مخاطب توهین دارای مجازات شدید تری است توهین به مقامات سیاسی خارجی می باشد.