شاید برای برخی از خوانندگان این سطور این سوال پیش آید که اگر کسی در پاسخ به توهین دیگری، به وی توهین کند آیا او نیز از نظر کیفری قابل تعقیب و مجازات می باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله؛ برای تحقق جرم توهین، ضرورتی ندارد که شخص، شروع کننده توهین باشد. بلکه حتی کسی که در پاسخ به توهین دیگری، توهین می کند نیز مشمول قانون قرار می گیرد و مرتکب توهین کیفری شده و قابل مجازات می باشد.

همان طور که اگر کسی که در ابتدا مورد ضرب و جرح قرار گرفته است، به طور متقابل اقدام به ضرب و جرح کند موجب عدم مسئولیت او و عدم تحقق جرم توسط او نمی شود. شاید فقط بتوان به موجب بند پ ماده 38 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392، که رفتار و گفتار تحریک آمیز بزه دیده را یکی از جهات مخففه دانسته است، از تخفیف مجازات برخوردار کرد.

در رابطه با قصد لازم برای تحقق جرم توهین باید یادآور شد که جرم توهین جزء جرائم عمدی است و مانند جرم قتل که هم عمدی آن و هم غیر عمدی آن جرم انگاری شده است نمی باشد؛ یعنی اگر کسی از روی اشتباه، تقصیر، حواس پرتی، بی ارادگی و به طور کلی بدون قصد، الفاظ یا حرکات و رفتار های وهن آور نسبت به کسی به کار ببرد، به دلیل عدم وجود قصد، جرم توهین تحقق نمی یابد.