حال برای آن که بدانیم برادر زاده از عمو یا عمه خود چه میزان ارث می برد باید ابتدا بدانیم که پدر وی در صورت وجود چه مقدار ارث می برد در این صورت همان مقدار را به فرزندش که برادر زاده متوفی است خواهیم داد.

 

پس در نتیجه لازم است که ارث برادر و خواهر را بررسی کنیم تا بتوانیم میزان ارث برادر زاده یا خواهر زاده ره به دست آوریم.

 

1.اگر رابطه برادر با متوفی (برادرش) به صورت پدر و مادر مشترک (ابوینی) باشد

2.اگر رابطه برادر با متوفی (برادرش) فقط از جانب مادر باشد یعنی فقط مادر آنها مشترک باشد(امی).

3.اگر رابطه برادر با متوفی (برادرش) از جانب پدر باشد یعنی فقط پدر آن ها مشترک باشد(ابی)، در این حالت باید گفت تا زمانی که برادر “اَبی”ارث می برد که برادری ابوینی در کار نباشد پس اگر برادر ابوینی (پدر و مادر مشترک) داشته باشیم دیگر برادر ابی (پدر مشترک) ارثی نخواهد برد.

قبل از بیان حالات مختلف باید یادآوری کرد که هر ارثی که به برادر و خواهر برسد در صورتی که ایشان بعد از متوفی فوت کنند به فرزندان ایشان که همان برادر زاده یا خواهر زاده متوفی است خواهد رسید.

 

به خواهر و برادر متوفی در اصطلاح “اخوه” هم می گویند.

 

1.اگر رابطه این برادر و خواهر با متوفی، پدری مادری باشند به آنان اخوه ابوینی گفته می شود.

 

2.اگر این برادر و خواهر رابطه آن ها با متوفی به صورت پدر باشد یعنی فقط پدر آن ها مشترک باشد، اخوه ابی می گویند.

 

و اگر این برادر و یا خواهر رابطه آنها با متوفی به صورت مادری باشد فقط یعنی فقط مادر آن ها مشترک است به آنان “کلاله امی” می گویند.

اگر وراث متوفی منحصر به خواهر و برادر ابوینی (اخوه ابوینی) باشد: هر برادر دو برابر خواهر ارث می برد. پس در مورد برادر زاده و خواهر زاده که جانشین پدر و مادر هستند همین مقدار صدق می کند.

.اگر وراث متوفی تنها کلاله امی باشد (خواهر یا برادری که از طرف مادر مشترک اند): برادر و خواهر مساوی می برند. دوباره اشاره می کنیم، در نتیجه اگر برادر و خواهر بعد از متوفی بمیرند همین میزان ارث به برادر زاده ها و خواهر زاده ها می رسد.

3.اگر در حالتی باشیم که متوفی هم برادر و خواهر ابوینی (پدر و مادر مشترک) و هم برادر یا خواهر مشترک از طرف مادری (کلاله امی) داشته باشد در اینجا:

4.اگر خواهر و برادر مادری یا امی: یک نفر باشند یک ششم و اگر بیش از یک نفر باشد یک سوم ارث می برند.

هرچه از ترکه باقی ماند را ابوینی ها خواهند برد.