ریاست محترم .........

 

با سلام .

 

احتراما ، اینجانب .................. ، فرزند ................. ، خوانده دعوای اعسار و خواهان دعوای اصلی مطالبه وجه ، به شماره کلاسه .................... ، به استحضار می رساند که خوانده دعوای اصلی ، آقا / خانم .................... ، طبق دادنامه .............. محکوم به پرداخت مبلغ ....................... ریال در وجه اینجانب شده اند و پس از صدور رای محکومیت ، اقدام به طرح دعوای اعسار از پرداخت محکوم به نموده اند که تقاضای ایشان ، بنا به دلایل شکلی و ماهوی ذیل ، فاقد اعتبار و خلاف قانون می باشد :

 

نخست اینکه ، خواهان ، در دادخواست اعسار ، مسائل شکلی مندرج در قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی را رعایت ننموده و صورت کامل کلیه اموال و دارایی های منقول و غیر منقول خود را که نزد هر یک از بانک ها و موسسات مالی و اعتیاری دارند را ارائه نکرده است . این در حالی است که با مراجعه اینجانب به بانک های مختلف و استعلام از گردش حساب ایشان ، کاشف به عمل آمد که تعدادی از حساب های ایشان ، از تاریخ .................. تا ........................ ، گردش حساب بالای .................... ریال داشته اند ؛ در حالی که ایشان ، مدعی اعسار بوده اند .

دوم اینکه ، بر اساس قانون ، شهود ، باید در استشهادیه ، علاوه بر مشخص کردن هویت ، شغل ، میزان درآمد و نحوه قانونی امرار معاش مدعی اعسار ، به این امر تصریح نمایند که از مدیون ، به مدتی که بتوانند از وضعیت معیشتی وی ، اطلاعات کافی داشته باشند ، شناخت داشته و نیز ، تایید کنند که به جز مستثنیات دین ، مال دیگری نداشته است و این در حالی است که در استشهادیه تقدیمی به دادگاه ، رعایت این شرایط ، ملاحظه نمی شود .

 

سوم اینکه ، بر اساس بررسی های صورت گرفته ، وجوهی که توسط اینجانب به خواهان اعسار ، قرض داده شده است ، به خرید کالاهای تجاری و خرید و فروش آنها اختصاص یافته و از محل سود آنها ، کالاهایی برای خانواده و بستگان ایشان ، خریداری شده است . این در حالی است که بر اساس قانون ، در مواردی که وضعیت سابق مدیون ، دلالت بر توانایی مالی ایشان کرده و یا اینکه بدهکار ، در عوض دین ، مالی دریافت کرده و یا به هر نحوی ، مالی به دست آورده است ، اثبات اعسار ، به عهده ایشان است .

 

بنابراین ، نظر به اینکه خواهان ، در دادخواست تقدیمی ، دلیل روشنی مبنی بر اثبات اعسار ارائه نداده و شهود ایشان نیز ، شرایط ذکر شده در قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی را ندارند ، ملائت یا توانایی مالی ایشان ، قابل استصحاب می باشد . فلذا ، رد دعوای نامبرده و رد درخواست اعسار ایشان ، مورد تقاضای اینجانب می باشد .