تعیین خواسته و بهای آن | الزام خوانده به پرداخت تفاوت ارزش دیه بین سالهای……….. و …………….. مقوم بر……………………………………….ریال از باب تأخیر و تسبیب با احتساب خسارات ناشی از دادرسی

 

دلایل و منضمات دادخواست | ۱) دلیل سمت / وکالتنامه ملصق به تمبر مالیاتی ۲) فتوکپی مصدق بیمه نامه ومنضمات ۳) نظر افسر کاردان تصادفات ۴) فتوکپی مصدق دادنامه شماره……مورخ….. موضوع کلاسه……….. شعبه…………… دادگاه کیفری دو……….. ۵) ثانی دادخواست

ریاست محترم دادگستری شهرستان…………………………………

 

سلام علیکم – احتراما با اجازه حاصله از یک برگ وکالتنامه ملصق به تمبر مالیاتی خاطر عالی را به وکالت از ناحیه خواهان مستحضر می دارد خواسته موکل به دلایل ذیل محل قانونی برای پذیرش داشته و در خور اجابت می باشد:

 

۱) به موجب بیمه نامه شماره……………. مورخ….. رابطه قراردادی مابین موکل ردیف اول و خواند محترم محرز و مدلل است.

 

 ۲) بر اساس حکم موضوع دادنامه شماره…………. مورخ…………… تصدیری از شعبه…………… دادگاه کیفری دو……………… موکل ردیف اول بابت تصادف منجر به فوت مورث موکلین ردیف دوم محکوم به پرداخت یک فقره دیه مرد

 

صفحه مخصوص ادامه شرح دادخواست

 

۳) به موجب مستفاد از فلسفه بیمه:

 

حوادثی که به وسیله خودروی بیمه شده به غیر وارد شود از سوی شرکت بیمه باید جبران شود که در ما نحن فیه در بیمه نامه مربوطه (بیمه خودرو) قید شده است و به موجب بند ۲ شرایط مخصوص بیمه نامه تاریخ صدور حکم مبنای محاسبه دیه تراضی شده است و لکن حکمی که مراحل قانونی را سپری ننموده و به قطعیت نرسیده باشد ضمانت اجرایی ندارد تا شرکت بیمه خوانده بخواهد برای پرداخت دیه اقدام نماید.

 

۴) این امر باعث اطاله وقت و افزایش نرخ ارزش دیه در سال جاری شده و شرکت بیمه خوانده صرفا خود را متعهد به پرداخت دیه بر مبنای ارزش آن در سال قبل می باشد، در جاییکه تاخیر و تسبیب از جانب خوانده واقع شده است.

 

بناء به مراتب و معنونه در فوق:

 

و استنادا به مواد ۱۹۸ و ۵۱۵ و ۵۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی، رسیدگی و استماع خواسته در ما نحن فیه صدور حکم به شرح ستون خواسته از محضر دادگاه تحت استدعاست.

 

نکته: به همانگونه که تعیین اقساط دیه به «ریال» صحیح نمی باشد و باید اقساط دیه یا همان «محکوم به» با تعیین (درصدی ) از مجموع کل بصورت ماهیانه مقرر شود.

 

بدلیل افزایش سالیانه بهای هر نفر شتر، تعیین ریال برای سقف دیه بجای تعیین بهای یکصد نفر شتر بصورت یوم الاداء، در بیمه نامه ها صحیح نخواهد بود.