ریاست محترم شعبه…. دادگاه عمومی حقوقی شهرستان 

با سلام و احترام

 

موضوع:

لایحه دفاعی اینجانب ….. خوانده دعوای اعسار از پرداخت محکوم به خواهان آقای …… موضوع پرونده کلاسه ….. حسب ابلاغیه وقت حضور شماره…. در وقت مقرر.   ساعت      تقدیم حضور می‌گردد.

 

احتراماً به استحضار می‌رساند با عنایت به موارد و ایراد شکلی و ماهوی ذیل جهت تمهید صدور حکم بر رد دعوای اعسار معروض می‌دارد:

ایراد شکلی:

۱- باعنایت به لیست اموال پیوست دادخواست خواهان محترم ملاحظه می‌گردد که اولاً: فهرست اموال منقول مخصوصاً مشخصات خودرو شخصی خود را قید ننموده و مشخص نیست که ایشان دارای خودرو می‌باشد یا خیر. چون به موجب ماده قانون اجرای محکومیت‌های مالی خودروی شخصی دیگر جزو مستثنیات دین نیست. ثانیاً: خواهان مشخصات حساب‌های بانکی خود را در لیست اموال به هیچ عنوان ذکر نکرده است که این مورد برابر با ماده ۱۳ آیین نامه قانون نحوه اجرای محکومیت مالی که اشعار می‌دارد” مدعی اعسار باید صورت کلیه اموال خود و هر نوع تغییر در اموال مذکور از یک سال قبل از طرح دعوی اعسار را برابر ماده ۸ قانون به ضمیمه دادخواست اعسار به دادگاه تقدیم کند. در غیر‌ این‌ صورت، دادگاه تصمیم مقتضی اتخاذ می‌کند.” از موارد رد دعوای خواهان به دلیل عدم رعایت شرایط شکلی طرح دعوای اعسار می‌باشد.

 

ایراد ماهوی:

۲- اولاً: در لیست اموال در قسمت فهرست اموال غیر منقول اعلامی، خواهان مالک دو پلاک ثبتی در منطقه    کارمندی می‌باشد که اموال معرفی شده که حسب بند ۱ ماده قانون نحوه اجرای محکومیت مالی جزو مستثنیات دین محسوب نمی‌گردد.

 

ثالثاً: خواهان شاغل در شرکت نفت است که با توجه به دریافتی بالای کارکنان شرکت نفت و مبلغ محکوم به (یکصد و سی میلیون تومان) خواهان معسر تلقی نمی‌شود. زیرا طبق ماده ۶ همان قانون که اشعار می‌داد” معسر کسی است که به دلیل نداشتن مالی به جز مستثنیات دین، قادر به تأدیه دیون خود نباشد.” که در ما نحن فیه با توجه به اموال غیر منقول اعلامی و درآمد ماهانه، خواهان توانایی پرداخت یکجای محکوم به را دارد.

۳- حسب علم اینجانب، خواهان دارای یک بنگاه املاک به شماره ….. در منطقه    کارمندی است و همچنین ایشان در حال ساخت و ساز واحدهای مسکونی در همان منطقه می‌باشند که به موجب بند ۳ ماده ۲ قانون تجارت خواهان تاجر محسوب می‌شود و به استناد ماده ۱۵ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی نمی‌تواند دادخواست اعسار مطرح کند.

 

۴- اینجانب استنادا به ماده ۹ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی از دادگاه محترم درخواست تحقیق دقیق ازنحوه و کیفیت علم و اطلاع شهود معرفی شده از وضعیت مالی خواهان در جلسه رسیدگی مقرر را خواستارم.

 

نهایتاً با تجدید احترام از دادگاه محترم با توجه به موارد فوق الذکر تقاضای رد دعوای اعسار خواهان مورد استدعاست.