مدت زمان اخذ پروانه به عوامل زیادی بستگی دارد. روشن است که این امر تنها پس از طی مراحل قانونی ممکن است. این مراحل به شرح زیر هستند:

در مرحله اول، مالک یا کسی که وکیل مالک است، با داشتن مدارک زیر درخواست پروانه را در دفاتر خدمات الکترونیک شهر ثبت می‌کند: اصل و کپی سند ملک، کارت ملّی، برگه تسویه حساب عوارض نوسازی شهرداری سال‌های گذشته و سال جاری.

پس از تشکیل پرونده، مامور شهرداری، در تاریخ مشخص‌شده از زمین بازدید می‌کند و ابعاد آن را بررسی می‌کند. سپس دستور تهیه نقشه به مالک صادر می‌شود. در این مرحله، بر اساس ضوابط شهرداری و دستور نقشه، نقشه معماری برای ملک تهیه می‌شود. نقشه معماری باید به شهرداری یا دفتر خدمات شهری ارسال شود.

بعد از نهایی شدن نقشه معماری و اصلاح ایرادات احتمالی آن، عوارض نوسازی و عوارض شهرداری بر اساس متراژ هر طبقه و نوع کاربری ساختمان تعیین می‌شود و باید توسط مالک پرداخت شود.

پس از پرداخت عوارض و گرفتن تأییدیه اداره درآمد شهرداری منطقه، باید مدارک پیش‌نویس آماده شود. مالک باید برای تهیه این مدارک به دفاتر خدمات شهر مراجعه می‌کند و فرم درخواست ناظر را تکمیل می‌نماید. سپس برای معرفی ناظر، با مالک تماس گرفته می‌شود. بعد از تعیین ناظر بین مالک و ناظر قرارداد بسته می‌شود و این قرارداد به دفتر خدمات تحویل داده می‌شود.

مدارک پیش‌نویسی که مالک باید به دفتر خدمات بدهد عبارت است از: برگه سبز مهرشده چهار رشته شامل سازه، معماری، برق و الکترونیک.

در این مرحله، پس از تأیید نقشه‌های چهار رشته و اخذ تأییدیه‌ها، دفتر خدمات شهری و تأییدیه طرح تفصیلی بر و کف، تأیید رئیس صدور پروانه، معاون شهرسازی و معماری، تأییدیه شهردار که تمام این تأییدیه‌ها سیستمی هستند، پروانه ساخت چاپ می‌شود.