سند رسمی و سند عادی تفاوت‌ های آشکاری با یکدیگر دارند. ازجمله تفاوت‌ های این دو سند می‌ توان به نمونه‌ های زیر اشاره کرد:

 

 قدرت اجرایی

 اسناد رسمی دارای قدرت اجرایی بالاتری هستند. اسناد عادی نیز می‌ توانند قدرت اجرایی داشته باشند اما نسبت‌ به اسناد رسمی این قدرت در آن‌ ها کم‌ تر است.

 

 تشریفات اسناد

 تنظیم اسناد رسمی نیاز به تشریفات خاصی دارد که در قانون ذکر شده اند اما تنظیم اسناد عادی نیازی به تشریفات ندارد.

 

 میزان اعتبار

 اسناد رسمی از لحاظ اشخاص ثالث و اصحاب دعوا دارای اعتبار هستند اما اسناد عادی برای اشخاص ثالث اعتبار ندارند.

 

 نحوه تنظیم

 اسناد رسمی در حضور یک مامور رسمی دولت نوشته می‌ شوند اما در اسناد عادی چنین چیزی وجود ندارد.

 

 اثبات اصل و یا جعلی بودن نوشته

 اسناد رسمی دارای تمامی مواد قانونی هستند به‌ همین دلیل ممکن است مورد ادعای جعل قرار بگیرند اما اسناد عادی علاوه‌ بر ادعا، می‌ توانند به‌ راحتی انکار و تکذیب شوند چراکه در هیچ محل به‌ طور رسمی ثبت نشده‌ اند.

 

 رونوشت

 اسناد اسناد رسمی به‌ دلیل ثبت در دفاتر اسناد به‌ راحتی رونوشت می‌ شوند اما اسناد عادی در صورت گم شدن امکان تهیه رونوشت ندارند.