همان طور که گفتیم اولین شرط تنظیم دادخواست اثبات اقاله، وجود توافق و رضایت طرفین قرارداد بدین منظور می باشد. سپس باید سایر شروط تعیین شده در مواد قانونی رعایت شود. لذا در تنظیم دادخواست مورد نظر باید خواسته به صورت دقیق و با ذکر تاریخ بیان شود. نکته ی بعدی مربوط به محل ارائه ی دادخواست است. بدین منظور باید دادخواست را به دادگاه عمومی و حقوقی محل زندگی شخص خوانده ارائه داد. حال اگر این دادخواست در دعوای تقابل قرار گیرد، باید به یک دادگاه مراجعه کرده و دادخواست را به دادگاهی که دعوای اصلی در آن طرح شده ارائه داد.

در ماده ی ۴۸ قانون دادرسی مدنی، به صراحت اعلام شده که برای شروع رسیدگی به هر دعوا، تقدیم دادخواست به دادگاه ضروری و لازم است. دادگاه مذکور باید یک دادگاه ذی صلاح باشد و اگر در یک شهر چندین شعبه ی دادگاه وجود دارد محل ارائه، شعبه ی اول خواهد بود.

ماده ی ۵۱ قانون دادرسی مدنی، تنظیم و تهیه ی دادخواست را به زبان فارسی و از طریق فرم های مخصوص چاپی الزامی نموده است. در ضمن نکاتی از جمله نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، محل اقامت و محل کار و شغل شخص خواهان باید در متن دادخواست وجود داشته باشد. البته اگر دادخواست را وکیل تنظیم کند باید مشخصات وی نیز در دادخواست ذکر شود.

مشخصات کامل خوانده از جمله نام و نام خانوادگی و محل اقامت او نیز باید درج شود. تعیین نوع و بهای تامین، ذکر تعهدات مندرج در قرارداد، درج خواسته های خواهان، ذکر همه ی ادله ای که خواهان برای اثبات در اختیار دارد، امضای متقاضی یا اثر انگشت وی برای تنظیم دادخواست لازم می باشد.