همانطور که گفته شد، هزینه‌ ترمیم و نگهداری دیوار مشترک به صورت مساوی بین مالکان آن تقسیم می‌شود. در ماده ۱۱۳ قانونی مدنی آمده است؛ مخارج دیوار مشترک بر عهده کسانی است که در آن اشتراک دارند.

باید توجه داشت که بر طبق این ماده نمی‌توان همسایه را به پرداخت حق خسارت و هزینه تعمیر دیوار مجبور کرد، مگر این که به عنوان شرط ضمن عقد ذکر شده یا حق از قبل وجود داشته باشد.

اگر ضرری در میان باشد و رفع ضرر به طریقی غیر از تخریب دیوار ممکن نباشد، در این صورت یکی از همسایه‌ها می‌تواند دیگری را مجبور به قبول تخریب دیوار کند.

همچنین به دلیل مشترک بودن یک یا چند دیوار بین دو طرف، اگر یکی از آن‌ها قصد فروش ملک خود را داشته باشد، باید قبل از فروش به همسایه خود خبر دهد و او را برای خرید ملک در اولویت قرار دهد.

طبق ماده ۱۱۵ قانون مدنی هرگاه دیوار خراب شود و یکی از طرفین از اجازه تجدید بنا و تصرف در دیوار مشترک امتناع ورزد، طرف دیگر می‌تواند در حصه خود اقدام به تجدید بنا کند.

طبق همین قانون اگر یکی از همسایه‌ها به همسایه دیگر اجازه ساخت بنا تازه‌ای را بر دیوار مشترک دهد، می‌تواند هر وقت که بخواهد از اذن خود رجوع کند، مگر این که به وجه ملزمی این حق را از خود سلب کرده باشد.

همچنین در ماده ۱۱۶ قانون مدنی آمده است؛ اگر یکی از همسایه‌ها راضی به تجدید بنا توسط همسایه دیگر شود، اما از پرداخت هزینه‌های آن مضایقه کند، طرف دیگر می‌تواند آن را با هزینه و مصالح خود ترمیم کند در این صورت مالیکت دیوار متعلق به او است.