نکاتی مهمی وجود دارد که ممکن است حتی افرادی که سالیان سال از تاریخ صدور گواهینامه آن ها می‌گذرد از آنها بی اطلاع باشند؛ پس سعی کنید شما جزء آن افرادی باشید که این نکات را فرا گرفته و با اجرا آنها، در انتقال به دیگران نیز مسمر ثمر باشید تا همواره قدمی هر چند کوچک اما مثبت را در جهت افزایش فرهنگ رانندگی برداریم. مهم ترین سوال این این است که بعد از تصادف چه کنیم؟

 

حفظ خونسردی و آرامش

مهم ترین نکته ای که می‌توانید در هنگام تصادفات رانندگی آن را اجرا کنید حفظ خونسردی و آرامشتان است؛ فرقی نمی‌کند که شما طرف مقصر یا بی گناه تصادف هستید. در هر دو حالت سعی کنید آرام باشید چرا که با دعوا و عصبانیت نه تنها مشکلات بیشتر شده و تمرکزتان کاهش پیدا می‌کند، بلکه این امکان حتی وجود دارد که با عصبانیت باعث بروز مشکلاتی همچون نزاع و درگیری های لفظی و در نهایت فیزیکی شوید.

 

جلوگیری از ایجاد ترافیک بعد از وقوع تصادف

یکی از اتفاقاتی که می‌تواند باعث ایجاد ترافیک های طولانی و سنگین شود آن است که در هنگام وقوع تصادف طرفین گمان می‌کنند که اگر صحنه جرم را به هم بزنند دیگر حق قانونی ندارند و حتی در صورت مقصر نبودن، مقصر شناخته می‌شوند؛ اما این موضوع به هیچ وجه درست نیست.

 

طبق ماده ۸۹ قانون تصادف و راهنمایی و رانندگی، رانندگان موظف هستند در صورتی که فردی آسیب ندیده است صحنه وقوع تصادف را ترک کرده و هر دو خودرو را به کنار خیابان منتقل کنند تا از ایجاد ترافیک جلوگیری شود.

البته پیشنهاد ما به شما آن است که قبل از تکان دادن اتومبیل ها چندین و چند عکس از هر دو خودرو در زوایای مختلف بگیرید تا بتوانید مدرکی برای اثبات نوع وقوع تصادف داشته باشید.

 

بررسی وضعیت سلامت جسمی خود و سرنشینان

اگر شدت تصادف به حدی بود که به خودتان یا سرنشینان خودرو دیگری صدمه و آسیب وارد شده بود، سعی کنید گام به گام مراحلی که در ادامه گفته می‌شود را طی کنید تا دچار کمترین خسارت و آسیب شوید؛

ابتدا اوضاع فیزیکی خود را بررسی کنید، اگر می‌توانید دست و پای خود را تکان دهید از صدمه به سر و قسمت های دیگر بدنتان نیز اطمینان حاصل کنید.

گام بعدی بررسی وضعیت دیگر سرنشینان خودرو خود، عابر یا عابران پیاده و سرنشینان اتومبیل دیگر است. تا جایی که می‌توانید سعی کنید در صورت وجود مجروح حالت ثابت فرد را حفظ کنید زیرا امکان آسیب به نخاع و قطع عضو بسیار زیاد است.

آگاه سازی عوامل امدادی

اقدام بعدی که می‌تواند بسیار اهمیت دارد این است که دیگر اتومبیل ها و نیروهای امدادی همچون اورژانس و پلیس را از تصادف باخبر سازید. خبر کردن اورژانس و پلیس با تلفن به آن ها و توضیح تمام شرایط و جزئیات و همچنین دادن آدرس دقیق میسر است.

برای اطلاع به دیگر اتومبیل ها نیز می‌توانید از جای خود حرکت کنید و علامت خطر را حدود ۵۰ متر و یا بیشتر از خودرو قرار دهید، در صورتی که امکان حرکت ندارید داخل اتومبیل خود بمانید و فلاشرهای خود را روشن کنید. روشن کردن فلاشر به خصوص در هنگام شب امری بسیار ضروری و مهم است.

خرید قطعات خسارت دیده خودرو

در مورد انواع مختلف تصادفات و همچنین مقصرهای این نوع از تصادفات توضیح دادیم، نکاتی را نیز ذکر کردیم که می‌تواند برای جلوگیری از نزاع و ترافیک خیابان ها بسیار میسر باشد. اما از صحنه وقوع تصادف که بگذریم چه مقصر باشیم و چه نباشیم امکان آن که خودرو ما دچار صدمه و آسیب فنی یا بدنه ای شده باشد بسیار زیاد است، این امکان در زمانی که تصادف شدید است بسیار بیشتر است.

در صورت صدمه دیدن خودرو همه ما تمایل داریم که قطعات آسیب دیده را با قطعاتی اصل و با کیفیت تعویض کنیم، بنابراین بهتر است به مراکزی مراجعه کنیم که قطعاتی با قیمت مناسب، تنوع محصولی و کیفیت های مختلفی را ارائه دهند.