شکواییه به طرح دعوا درباره موضاعات کیفری گفته می‌شود.

بعد از این که در دادگاه حقوقی طرف زیان‌دیده و شخص متخلف از قانون مشخص شدند، طرف زیان‌دیده می‌تواند علیه طرف متخلف شکواییه ارائه دهد و از دادگاه مربوطه، رسیدگی به تخلف همسایه را درخواست کند.

طرف زیان‌دیده از تخریب دیوار مشترک (درصورتی که مخرب حکم قانونی از مراجع قضایی یا مجوز شهرداری نداشته باشد)، با مراجعه با دادگاه کیفری علیه متخلف شکواییه تنظیم می‌کند.

قاضی دادگاه بعد از بررسی ادله و اقرار طرفین و شهادت شهود، مجازات تخریب دیوار مشترک را بر طبق قانون تعیین می‌کند.

در قانون مجازات اسلامی برای مجازات تخریب دیوار مشترک قانون مشخصی مشخص نشده است، اما در جای دیگری از قانون، ماده‌هایی برای تخریب اموال وضع کرده است.

از آن‌جایی که دیوار مشترک نیز جزو اموال طرفین است، در صورت تخریب دیوار مشترک بین دو همسایه از سوی یک از طرفین، می‌توان حکم مساله را به حکم تخریب اموال تعمیم داد.

درباره تخریب اموال درماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی آمده است که فرد خاطی علاوه بر جبران خسارت به زیان‌دیده به حبس از شش ماه تا سه سال نیز محکوم می‌شود، به شرطی که محرز شود تخریب دیوار مشترک آگاهانه و به نیت صدمه به دیگری بوده است.

البته قانون در مورد معیار و میزان دقیق صدمه سکوت کرده است و در مورد تعیین میزان تخریب، قاضی باید طبق عرف حاکم بر جامعه حکم دهد.