نحوه پیگیری مزاحمتهای تلفنی به چه صورتی است؟اول باید این مزاحمتها از طرف مردم اعلام شوند؛ به این صورت که مشترک ابتدا باید تشخیص دهد که فرد، مزاحم تلفنی است. متأسفانه چون شمارهای که روی دستگاههای نمایشگر شماره تلفن میافتد در مخابرات ثبت نمیشود، وجهه قانونی ندارد و نمیتوان به استناد آن فردی را مؤاخذه کرد. به همین دلیل، مشترک باید به مرکز تلفن محل خود مراجعه کند. فرمی به او داده میشود به نام درخواست کشف مزاحم. مشترک باید این فرم را کامل کند و تحویل دهد. سپس برای فرد سیستم کامپیوتری تعریف شده و روی خط تلفنش نرمافزاری فعال میشود. پس از آن به مشترک آموزشهایی داده میشود تا زمانی که فرد مزاحم تماس گرفت او کد مخصوصی را وارد کند و شماره فرد مزاحم ثبت شود. ظرف 24ساعت فرد شناسایی میشود و از طرف اداره با او تماس میگیرند و برایش اخطاریه فرستاده میشود. بار اول تلفن مزاحم برای یک هفته قطع میشود، بار دوم 3 ماه و بار سوم تلفن قطع شده و از او سلب امتیاز میشود.
قانون، ساکت نیست ...قانون شرکت مخابرات ایران - مصوب 36سال پیش- میگوید هر کس از وسایل مخابراتی استفاده غیرمجاز کند، بار اول به او اخطار کتبی داده میشود و بار دوم به مدت 15روز ارتباط او قطع میشود. در صورت تکرار ، اشتراک او بهکلی لغو میشود. با اینکه شرکت مخابرات مزاحمتهای تلفنی را پیگیری و تلفن مزاحمان را قطع میکند اما گاهی مزاحمان تلفنی چنان تاثیری در زندگی افراد میگذارند که قطع تلفن در ازای ضرر جبرانناپذیری که به زندگی آنها وارد کردهاند، کافی نیست. اینجاست که میشود دست به دامن قانون و دادسرا شد. قانون مجازاتاسلامی برای برخورد با مزاحمت تلفنی ماده بخصوصی دارد؛ طبق ماده 641 این قانون اگر کسی به وسیله تلفن یا دستگاههای مخابراتی دیگر مزاحم دیگران شود، علاوه بر اجرای مجازات شرکت مخابرات، به یک تا 6 ماه حبس محکوم میشود. اگر خواستید از مزاحم تلفنیتان شکایت کنید، پس از اینکه ماجرا را در مخابرات پیگیری کردید و مزاحم تلفنیتان را شناختید، با داشتن نامه مخابرات که حاوی شماره تلفن فرد مزاحم است، به نزدیکترین دادسرا مراجعه کنید و روی یک برگه سفید معمولی شکایت خود را اینطوری بنویسید؛ «از طرف این خط تلفن (شماره مزاحم) برای شماره تلفن من (شماره خودتان) مزاحمت ایجاد شده و تقاضای پیگیری دارم». شکایت شما به شعبه بازپرسی ارجاع میشود و دادسرا از شما دعوت میکند که برای ارائه شکایت خود حاضر شوید.