به روز بودن دانشجویان حقوق و پاسخگویی به سوالات هموطنانم.

۱۳۳ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

در چه صورتی زن می تواند از شوهر تمکین نکند؟

📌در موارد ذکر شده زیر اگر زن تمکین کند مستحق دریافت نفقه خواهد بود و ناشزه نخواهد شد.
🚩موانع مشروع برای تمکین در صورتی که بودن زن با  شوهر در یک منزل خوف و ضرر بدنی یا مالی یا  شرافتی برای زن داشته باشد او می تواند منزل را ترک کند و به منزل دیگری برود.ماده 1115 ق وم می گوید "اگر بودن زن با شوهر در یک منزل متضمن  خوف ضرر بدنی مالی یا شرافتی برای زن باشد زن می تواند منزل علیحده اختیار کند ، در صورت ثبوت مظنه ضرر مزبور  محکمه حکم به بازگشت زن به منزل شوهر را نخواهد داد و مادام که زن در بازگشتن به منزل معذور باشد نفقه به عهده شوهرش خواهد بود
 
🚩حق سکونت زن و خوداری از تمکین
 
- در صورتی که حق سکونت به زن داده شده باشد  زن می تواند از حضور در منزل شوهر خوداری کند و شوهر را ملزم به حضور در خانه ای کند که او تعیین می نماید . اگر مطابق ماده 1114 ق. م حق تعیین منزل به زوجه داده شده باشد، شوهر در همان منزل با همسر  خود زندگی خواهد کرد زوجه نیز موظف به اطاعت از شوهر خود  و ادای سایر وظایف زوجیت در همان منزل می باشد

🚩نداشتن منزل مستقل و مناسب           

- در صورتی که شوهر منزل مناسب با وضعیت زن برای سکونت او پیدا نکند، در این صورت زن می تواند به خانه شوهر نرود ، مانند انکه شوهر زن خود را که شایسته داشتن خانه مستقلی هست  به اطاقی که در کاروانسرا است یا اطاق کرایه نشینی ببرد یا منزل در ناحیه غیر متناسب با شئون زن انتخاب کند .

🚩ابتلای شوهر به امراض مقاربتی و جنسی             
ماده 1127 ق. م اعلام می دارد : "هر گاه شوهر بعد از عقد مبتلا به یکی از امراض مقاربتی و جنسی گردد، زن حق دارد که از نزدیکی با او خوداری و امتناع نماید ، امتناع بع علت مذبور مانع از حق نفقه نخواهد بود".
در صورتی که شوهر به یکی از امراض واگیر دارد مبتلا گردد ، زن می تواند تا حدودی که از سرایت ان مصون بماند از شوهر دوری کند. حکم فوق مبتنی بر قائده لا ضرر است به این شرح که اطاعت از شوهر و تمکین مطلق نسبت به شوهر بر زن فرض و لازم است و عدم اطاعت موجب سلب حق نفقه خواهد بود ، ولی چنانچه به علت امراض مقاربتی و یا علل دیگر موجب ورود خسارت و ضرر به زوجه نشود ف ائده لا ضرر عموم وجوب اطاعت را تشخیص زده و وجوب اطاعت را بر می دارد، بدون ان که عدم اطاعت زوجه در این گونه موارد حق نفقه را سلب و ساقط نماید.

مرض مقاربتی مذکور در ماده  فوق ار امراض صعب العلاج مذکور در ماده 8 قانون حمایت خانواده " بند 5  و نیز امراض صعب العلاج مشروط در بند های 12 گانه ضمن العقد در عقد نامه رسمی چاپ شده  و در اجرای ماده 11 -19- ق .م به شمار نمی آید. زیر امراض مقاربتی لزوما صعب اعلاج نمی باشند چه بسا مداوا و درمان انها به سهولت و آسانی میسر باشد
ثانیا امراض صعب العلاج لزوما از امراض مقاربتی است  با این حال زوجه اختیار دارد که با وجود ابتلاء زوج به مرض مقاربتی تمکین بکند یا نکند لیکن در صورت علم و وقوف وی به وجود مرض و تمکین از زوج ، بنابر قائده اقدام  ضمانی بر عهده زوج نمی باشد بدیهی است در صورت جهل بر وجود مرض و تمکین و ورود ضرر  به وی وقف قوائد عمومی می تواند مسبب ورود خسارت جبران آن را درخواست نماید

🚩 بیماری زن و عدم تمکین

- در صورتی که زن بیمار باشد و نزدیکی جنسی با شوهر را پزشک منع نماید و یا در عادت زنانگی باشد زن می تواند از نزدیکی خوداری نماید

🚩 انجام تکالیف واجب
- هر گاه زن برای انچام تکلیف مذهبی واجب ، اجازه بیرون رفتن از منزل ، از شوهر بخواهد و شوهر اجازه ندهد زن می تواند خارج شود و این امر موجب نشوز او نمی شود مانند  آنکه زن متطیع شود و بخواهد به حج برود و یا به حمام برای ادای نماز های واجب برود

🚩 خروج  برای درمان زن         
- هرگاه پزشک خروج زن را از منزل برای مداوا لازم بداند و شوهر اجازه ندهد ، زن می تواند خارج گردد  و این امر از موارد نشوز نمی باشد، مانند آنکه زن مبتلا به بیماری گردد که برای مداوا باید به بیمارستان یا خارج از کشور برود.

 

۲۷ مهر ۹۸ ، ۲۰:۵۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

نصب دوربین مدار بسته

✅نصب دوربین در قسمتهای مشاعی یا مشترک مثل پارکینگ و راه پله و... تنها با تصویب هیئت مدیره ساختمان مجاز است .بنابراین نصب دوربین بوسیله ساکن یک آپارتمان در قسمت مشاعی غیرقانونی است.
🔹نصب دوربین در محیط هایی که به حریم شخصی افراد مربوط میگردد(محیط داخلی منزل، اتاق خواب افراد، اتاق رخت کن، اتاق پرو و...)اشکال  دارد و برای نصب دوربین در اینگونه محیط ها ، داشتن مجوز الزامی است.
🔹بطور کلی نصب دوربین بصورت مخفی و به هر شکل ممکن (در محیط خصوصی ، عمومی یا مشاعات) نیازمند مجوز قانونی است.درصورت نصب دوربین مخفی بدون داشتن مجوز قانونی حتی در منزل خود فرد ، جرم تلقی شده و امکان پیگرد قضایی وجود خواهد داشت.
🔹دوربین ها باید به دلیل موجهی مثل ممانعت از سرقت نصب شده و برای همین امر نیز استفاده شوند.انتشار و سواستفاده از تصاویر دوربین در مواردی که علت اصلی نصب آن نبوده جرم محسوب میشود.
🔹برای دریافت مجوز نصب دوربین مخفی یا نصب دوربین در اماکن غیرمجاز باید با ذکر دلیل موجه برای ضروری بودن نصب، به نیروی انتظامی یا مراجع قضایی مراجعه نمایید.
🔹چندسال پیش فیلمی از درون یک آسانسور از هم آغوشی زن و مردی در یک اداره دولتی منتشر شد و بحث های جنجالی را به دنبال داشت.باید گفت که نصب این دوربین ها نیز تنها با مجوز قانونی ممکن است و باید در ورودی آسانسورها ذکر شود که مجهز به دوربین میباشد.
🔹این سختگیری ها در خصوص کسب مجوز، به علت سواستفاده هایی است که در این سالها از دوربین ها صورت گرفته است .
اگر کسی از شما فیلمی دارد ، با آن شما رو تهدید میکنه یا از کسی فیلم ی دارید و حتمابا وکیلی مشاوره بگیرید .

 

 

۲۷ مهر ۹۸ ، ۲۰:۴۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

جزایی آیا میدانید؟

اگر مردی به همسرش نسبت زنا دهد نه تنها برای همیشه به هم حرام میشوند، بلکه از یکدیگر ارث هم نمی برند.

🔹نسبت دادن جرم مذکور که به آن لعان میگویند با قسم های ویژه ای در نزد قاضی محقق میشود و پس از انجام این مراسم است که زن به مرد حرام ابدی و مانع ارث بردن از یکدیگر میشود.
 

۲۷ مهر ۹۸ ، ۲۰:۴۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

2=نکته درموردچک..........

چنانچه در هنگام برگشت زدن چک، متوجه شدید که بخشی از وجه چک در حساب موجود است، ممکن است بانک صرفا اقدام به برگشت زدن چک نماید.

🔹درچنین شرایطی به خاطر داشته باشید که مطابق ماده۵5 قانون صدور چک، حق دارید از بانک بخواهید، موجودی حساب را به شما پرداخت و برای مابقی مبلغ که پرداخت نشده، گواهی عدم پرداخت صادر نماید.

🔹در این حالت، بانک، چک را از شما گرفته و گواهی عدم پرداخت بخشی از وجه چک، جانشین اصل چک خواهد بود.

۲۷ مهر ۹۸ ، ۲۰:۴۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

بدانید که :

اگر بیمه شده در دو سال آخر کاری خود در چند کارگاه کار کند، فرمول مستمری به تعدا سنوات حق بیمه در هر کارگاه محاسبه، و مستمری برقراری فرد جمع مستمری محاسبه شده برای هر کارگاه می باشد.

۲۷ مهر ۹۸ ، ۲۰:۴۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

اهانت

 مطابق ماده ٦٠٨ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا ٧٤ ضربه و یا پنجاه هزار ریال تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود. «قَذف» عبارت است از این‌که به مرد یا زن، تهمت و نسبت زنا یا لواط زده شود.

🔹منظور از توهین در این ماده، توهین ساده محسوب می‌شود و  از نظر مقررات کیفری اهانت و توهین عبارت است از به کار بردن الفاظی که صریح یا ظاهر باشد و یا ارتکاب اعمال و انجام حرکاتی که با لحاظ عرفیات جامعه و با در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی و موقعیت اشخاص موجب تخفیف و تحقیر آنان شود. 

🔹خطاب کردن افراد با نام حیوانات مانند سگ و یا هر حیوان دیگر نیز از مصادیق بارز توهین محسوب می شود. چه اینکه ملاک در تحقق توهین انجام عملی است که موجب تحقیر و سخیف شدن فرد بشود.

۲۷ مهر ۹۸ ، ۲۰:۳۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

سازمان تامین اجتماعی چه مواقعی از کارفرمایان, گزارش بیمه ای می خواهد:

1️⃣ تشکیل پرونده بیمه ای کارگاه در شعبه تامین اجتماعی و دریافت شماره کارگاه، همزمان با آغاز فعالیت کارگاه

2️⃣ ارسال لیست حقوق یا دستمزد کارگران شاغل در کارگاه، به شعبه تامین اجتماعی

3️⃣ پرداخت حق بیمه تا مهلت معین (حداکثر تا پایان ماه بعد)

4️⃣ اعلام تغییرات جابجایی نیروی کار شاغل

5️⃣ اعلام حوادث، بیماری ها و رویدادهایی که برای کارگران در ارتباط با کار پیش می آید (ظرف سه روز اداری) به شعبه تامین اجتماعی

6️⃣ دریافت مفاصا حساب از شعبه، به هنگام نقل و انتقال مالکیت کارگاه

۲۷ مهر ۹۸ ، ۲۰:۳۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

میزان و مبلغ نفقه زن

میزان نفقه در قانون مشخص نشده است  ولی ملاک تعیین حقوق زوجه نیازهای زوجه و شان اوست که در شرایط زمانی و مکانی مختلف، میزان نفقه متغیر خواهد بود. زن برای مطالبه نفقه به دادگاه مراجعه می کند در این موارد محاکم خانواده برای تعیین مقدار نفقه زن، از کارشناس استفاده می کنند و کارشناس با تماس با زوجین و تحقیق در خصوص شرایط آن ها میزان حقوق زوجه را تعیین می کنند و پس از ابلاغ نظر کارشناس طرفی که اعتراض دارد ظرف مدت ۷ روز نسبت به آن با ذکر دلایل اعتراض می کند و دادگاه برای بررسی مجدد میزان نفقه، از هیات سه نفر کارشناسان حقوق زوجه استفاده می کند.

🔹نحوه محاسبه نفقه زن

✅چنانچه زن نسبت به مطالبه نفقه اقدام نماید مراجع قضایی برای تعیین نفقه این امر را به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع می دهند تا نفقه زوجه را با در نظر گرفتن شئونات و تحصیلات و خانواده پدری وی تعیین نماید و با توجه به نظر کارشناس حکم مقتضی صادر می شود.

۲۷ مهر ۹۸ ، ۲۰:۳۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

نکته حقوقی درموردامتحانات

تقلب در هرنوع امتحان دانشگاه اعم از امتحان کنکور ورودی، امتحانات نهایی و حتی داخلی مراکز آموزشی، یک تخلف انضباطی بوده و پیامدهایی از قبیل اخطار و توبیخ دانشجو و در صورت تکرار، منع موقت از تحصیل برای مرتکبین پیش بینی شده است.

🔹اما بهتر است بدانید، شرکت کردن شخص دیگری به جای شما در جلسه امتحان، علاوه بر تخلف انضباطی، جرم نیز تلقی می شود و در دادگاه های کیفری، هم شرکت کننده و هم داوطلب اصلی، به پرداخت جزای نقدی محکوم خواهند شد.

۲۷ مهر ۹۸ ، ۲۰:۳۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

نکته درموردمهریه گرفتن

درصورتی که مهریه عمداً یا سهواً در عقد ذکر  نشود، به معنای عدم استحقاق زن برای دریافت مهریه نیست، بلکه در صورت عدم توافق طرفین، دادگاه برای زن، مهریه تعیین می کند.

🔹اگردر زمان ازدواج مهریه در نظر گرفته نشده و یا شرط عدم مهریه باشد، طرفین می توانند پس از عقد، مهریه را به هر میزانی که راضی باشند تعیین کنند.

۲۷ مهر ۹۸ ، ۲۰:۲۹ ۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

نکته درموردبیمه کارفرما

کارفرما، مسئول انجام کلیه تعهداتی است که نمایندگانش مانند مدیر یا مسئول اداره کارگاه، در قبال بیمه شده به عهده می گیرند.

🔹در صورتی که کارفرما، از کسر حق بیمه سهم کارگر، خودداری نماید، مسئولیت پرداخت، به عهده شخص کارفرما است؛ و نه کارمند یا کارگر او.

۲۷ مهر ۹۸ ، ۲۰:۲۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

1=نکته درموردچک

درخصوص چک های برگشتی، درصورتی که ارائه لاشه چک، به بانک، و یا اخذ رضایت محضری ذینفع میسر نباشد، می توان به این شکل عمل نمود.

🔹مشتری، مشروط بر مسدود نبودن حساب توسط دادگستری، می تواند با واریز کسری موجودی، حساب را تا زمان تعیین تکلیف چک برگشتی و یا نهایتا به مدت ٢٤ ماه، مسدود نماید.

🔹دراین موارد بانک باید ظرف ٥ روز کاری طی نامه ای تامین وجه چک را به اطلاع کسی که گواهی عدم پرداخت به نام او صادر شده بنماید.

۲۷ مهر ۹۸ ، ۲۰:۲۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

ماده 14 قانون صدور چک

دستور عدم پرداخت وجه چک به بانک، مطابق ماده 14 قانون صدور چک، باید مستند به ادعای جعل، یا سرقت، یا کلاه برداری، یا خیانت در امانت، و یا به طور کلی ضمن ادعای تحصیل چک طی یک جرم، به بانک تسلیم گردد.

🔹بنابراین، صِرف اختلاف حساب، یا عدم انجام تعهدات قراردادی طرف مقابل، نمی تواند مستندی برای دستور عدم پرداخت چک به بانک باشد.

۲۷ مهر ۹۸ ، ۲۰:۲۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

عندالاستطاعه بودن مهریه و حق حبس زوجه

✅قضات بر سر «عندالاستطاعه» بودن مهریه و حق حبس زوجه با اختلاف نظری مواجه هستند که در جلسه نقد رای نظرات موافق و مخالف مورد بررسی قرارگرفت. 

🔹از دهه ۸۰ تاکنون زوجین هنگام تنظیم عقدنامه در دفترخانه ها از عنوان «عندالاستطاعه» یا «عندالمطالبه» استفاده می کنند.

آیا ثبت چنین قیدی دربارة مهریه در عقدنامه ازدواج اثری نسبت به حقوق و تکالیف و تعهدات طرفین دارد؟ ضمانت اجرای تعهد زوج به پرداخت مهریه در این صورت چیست؟

✅دو تفسیر و دو نظر قضایی دربارة اثر قید عند الاستطاعه بودن مهریه نسبت به حق حبس زوجه وجود دارد. به همین جهت جلسه نقد رأی با حضور ۸۰ نفر از قضات استان تهران با موضوع حق حبس زوجه به دلیل عندالاستطاعه بودن مهریه برگزار شد.

🔹در این جلسه آراء شعب دوم و بیست و چهارم دادگاه تجدید نظر استان تهران مورد تجزیه و تحلیل قضات شرکت کننده قرار گرفت. این دو رأی دو حکم کاملا متناقض با هم صادر کرده بودند.

🔹ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی اذعان می دارد: زن می تواند تا مهریه او تسلیم نشده از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد، امتناع کند. مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود.

🔹وهمچنین بر اساس قانون زوجین نسبت به هم حقوق تکالیفی دارند. مرد مکلف به پرداخت نفقه و مهریه و زن هم مکلف به تمکین است. عدم تمکین زن هم موجب سقوط حق نفقه می شود. البته تمکین در دو بخش تمکین عام و خاص تعریف می شود. تمکین عام یعنی زن زیر سقف خانه ای که همسر اختیار کرده زندگی کند و تکمین خاص یعنی اینکه زن وظایف زوجیت و زناشویی را انجام دهد. 

🔹مستفاد از ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی، با شرایطی تا زمانی که مرد مهریه را به زن پرداخت نکرده است، زن می تواند از تمکین خاص خودداری کند.

🔹البته وقتی زن یک بار تمکین کرد، دیگر نمی تواند به دلیل عدم پرداخت مهریه از تمکین خاص خودداری کند.

🔹درصورتی که زن به استناد عدم پرداخت مهریه از تمکین خاص خودداری نموده است، همچنان مستحق نفقه خواهد بود و مرد به استناد عدم تمکین او نمی تواند، از پرداخت نفقه خودداری کند.

🔹دراین مورد برخی از قضات معتقدند که اعمال حق حبس در صورت «عندالاستطاعه» بودن درست نیست. اما گروه دیگر معتقدند؛ قید عندالاستطاعه به معنای تعیین اجل برای دین نیست و چنین مهریه ای حال است و در نتیجه زن همچنان حق دارد، در صورت عدم پرداخت مهریه از تمکین خاص خودداری نماید.

🔹با توجه به رأی گیری در پایان این نشست، اکثر قضات شرکت کننده معتقد بودند با وجود قید «عند الاستطاعه» برای مهریه، زن دیگر حق خودداری از تمکین در صورت عدم پرداخت مهریه توسط زوج را ندارد. البته دیوانعالی کشور می تواند با صدور رأی وحدت رویه به این اختلاف نظر پایان ببخشد.
 

۲۷ مهر ۹۸ ، ۲۰:۲۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

مهر و موم ترکه

✅ترکه (ماترک) یا میراث به کلیه اموال و تعهدات گویند یا به عبارتی کلیه دارایی متوفی که بعد ازفوت او به وراث و نزدیکان وی انتقال می یابد اطلاق می شود.

🔹امور راجع به ترکه عبارتند از اقداماتی که جهت حفظ ترکه  و رسانیدن آن به صاحبان حقوق انجام می شود از جمله: مهر و موم و تحریرترکه و اداره ترکه و …
معنی مهر و موم ترکه چیست؟
از لحاظ حقوقی، مهر و موم ترکه عبارت است از اقدامی که توسط مراجع قضایی صورت می‌گیرد، تا ورثه از هرگونه استفاده و دخل و تصرف در ترکه ممنوع ‌شوند و این امر به منظور حفظ و نگهداری از ترکه انجام می‌گیرد.
مهر و موم ترکه صرفاً با درخواست هر یک از ورثه متوفی یا نماینده قانونی آنان، موصی‌له در صورتی که وصیت به جزء مشاع شده باشد، طلبکار متوفی و وصی انجام می‌گیرد و همین افراد نیز حق رفع مهر و موم ترکه را دارند. درخواست رفع مهر و موم ترکه نیز به دو صورت بدون تنظیم ریز ترکه یا با درخواست تنظیم‌ ریز ترکه صورت می‌گیرد.

چه مرجعی صالح جهت رسیدگی به امور ترکه می باشد؟

✅مرجع صالح برای رسیدگی به امور راجع به ترکه، دادگاه بخشی است که آخرین اقامتگاه متوفی درایران در حوزه آن دادگاه بوده و اگر متوفی در ایران اقامتگاه نداشته باشد دادگاه آخرین محل سکونت متوفی صالح به رسیدگی می باشد و اگر متوفی در ایران ساکن هم نبوده باشد، دادگاهی که اموال غیر منقول متوفی در حوزه آن واقع شده، صالح است و اگر اموال غیر منقول هم در حوزه های متعدد واقع باشند، دادگاهی که که قبل از همه اقدام نموده صالح می باشد.

🔹مهرو موم ترکه چگونه انجام می شود؟
قرار دادن لاک و موم گداخته در درب ورودی خانه یا پاکت و صندوق و …
زدن مهر رسمی بر لاک و موم گداخته شده

🔹مهرو موم ترکه ممکن است به درخواست اشخاص یا بدون درخواست آنها صورت گیرد که در مواد ۱۶۷و۱۶۸ قانون امور حسبی مقرر گردیده است .

چه اشخاصی می توانند درخواست مهر و موم ترکه را بنمایند ؟

✅هر یک از ورثه متوفی یا نماینده قانونی آنها.

🔹موصی له در صورتی که وصیت به جزء مشاع شده باشد.
طلبکار متوفی که طلب او مستند به سند رسمی یا حکم قطعی باشد به مقدار طلب در صورتیکه در مقابل طلب رهن نبوده و ترتیب دیگری هم برای تأمین طلب نشده باشد.

🔹کسی که از طرف متوفی به عنوان وصایت معین شده باشد.
در مورد مهرو موم بدون درخواست اشخاص، صرف اطلاع دادگاه برای اقدام کافی است  و شرایط آن این است که کسی که در ملک استیجاری یا … فوت شده وکسی برای حفظ اموال او نباشد و اموال دولتی یا عمومی نزد متوفی امانت بوده باشد.

تحریر ترکه (لیست کردن اموال متوفی) به چه ترتیبی است؟

✅وراث و نمایندگان قانونی آنان و وصی می‌توانند برای تعیین میزان و مقدار ترکه، از مقام قضایی تحریر ترکه را درخواست کند. در این صورت بعد از دعوت اشخاص ذی‌نفع و آگهی تعیین وقت که از یک‌ماه نباید کمتر و از سه ماه نباید بیشتر باشد، منتشر می‌شود. غیبت اشخاصی که برای تحریر ترکه یا مهر و موم ترکه احضار شده‌اند مانع از تحریر ترکه نیست. هرگاه ترکه متعلق حقوق عمومی قرار بگیرد یا غایب یا محجوری در بین وراث باشد یا وارث متوفی معلوم نباشد، امین یا قیم ملزم است درخواست تحریر ترکه را از مرجع ذی‌صلاح کند.
چه اقداماتی جهت مهر و موم ترکه لازم است؟

مقام صالح جهت مهر و موم ترکه و اقدامات لازم در مواد۱۷۰ تا۱۷۵ قانون امور حسبی مقرر شده است.
جهت رفع (برداشتن) مهر وموم چه اقداماتی لازم است ؟

✅مقررات مربوط به رفع مهر وموم درماد ۱۹۴ تا ۲۰۵ قانون امور حسبی بیان شده است. ازجمله اینکه افرادی که حق درخواست مهر و موم را دارند حق درخواست رفع آن را نیز دارند؛ درخواست رفع مهر وموم از دادگاهی می شود که صالح به  رسیدگی به امور ترکه است.

🔹 متداول ترین سئوال مطرح شده در مورد مهر وموم ترکه:
پدرم فوت کرده است برای دانستن اموال به جا مونده از ایشان چه باید کرد؟ چون ایران نیستم و رابطه ای هم با خانواده ندارم.

✅پاسخ: شما بایستی در ابتدای امر در خصوص مهر و موم و نیز تحریر ترکه اقدام نمایید و از طریق مراجع قضایی دارایی ایشان را شناسایی نمایید.در صورتی که ترس از این دارید که ممکن است حق شما ضایع شود می توانید تقاضای مهر و موم ترکه را نمایید.
 

۲۷ مهر ۹۸ ، ۲۰:۱۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

نکته درمورد پارک خودرو

ممکن است شخصی، همیشه خودرو خود را طوری پارک کند که شما نتوانید از رمپ جهت وارد شدن به پارکینگ استفاده کنید، یا جلوی درب پارکینگ و در حریم آن پارک می کند و عملاً امکان ورود و خروج نداشته یا به سختی امکان پذیر می باشد.

🔹درچنین مواردی، باید از آن در ساعت های مختلف عکس بگیرید و یا با تنظیم استشهادیه، به عنوان ایجاد مزاحمت و ممانعت از حق، در دادسرا شکایت کیفری کنید.

۲۷ مهر ۹۸ ، ۲۰:۱۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

نکته درمورد تصادفات رانندگی

درتصادفات رانندگی منجر به خسارت، رانندگان مکلفند ضمن علامتگذاری محل استقرار چرخ ها، ابتدا ماشین ها را جهت باز شدن مسیر، به کنار راه منتقل و سپس درخواست کارشناس تصادفات نمایند.

🔹در تصادفات رانندگی منجر به جرح یا فوت، این مسئولیت با مامورین انتظامی است تا ضمن علامتگذاری محل استقرار جسد و یا موانع دیگر، ضمن حفظ صحنه تصادف اقدام به بازگشایی مسیر نمایند.

۲۷ مهر ۹۸ ، ۲۰:۱۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

اجاره یک دستگاه آپارتمان تجاری

قرارداد

 

طرف اول قرارداد(موجر): خانم/آقای ……………….. فرزند آقای ……………….. دارای شناسنامه شماره ……………….. صادره از ……………….. متولد ……………….. ساکن : …………………………………………………………

طرف دوم قرارداد(مستاجر): شرکت ………………..(سهامی خاص) مقیم تهران به نشانی ……………………………

۲۳ مهر ۹۸ ، ۱۵:۳۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

اجاره یک باب پارکینگ

(اجاره یک باب پارکینگ)
طرف اول قرارداد(موجر): خانم/آقای ……………….. فرزند آقای ……………….. دارای شناسنامه شماره ……………….. صادره از ……………….. متولد ……………….. ساکن ……………………………………………………………
طرف دوم قرارداد(مستاجرین):
1- خانم/آقای ……………….. فرزند آقای ……………….. متولد ……………….. دارای شناسنامه شماره ……………….. صادره از ……………….. به نشانی: …………………………………………………………………….

۲۳ مهر ۹۸ ، ۱۵:۳۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

دفاعیه اتهام تقلب امتحان

جناب آقای ……

معاون محترم آموزش

موضوع : دفاعیه اتهام تقلب امتحان

با سلام و احترام

احتراما اینجانب …… دانشجوی رشته …… بعلت استرس و خستگی ناشی از مطالعه و مرور دروس و کمبود خواب به اشتباه جزوه درسی ……  را با خود به جلسه امتحان بردم و مراقب امتحان صرفا به دلیل همراه داشتن جزوه مربوطه مانع از ادامه امتحان اینجانب شده و به ناحق نام اینجانب را بعنوان متقلب به دایره امتحانات اعلام نمود. با عنایت به اینکه اینجانب از دانشجویان فعال و کوشا در درس مربوطه  بوده ام و نیازی به انجام تقلب نداشته ام و ازسویی نمرات دروس ترمهای گذشته اینجانب موید این مطلب می باشد.

لذا با توجه به وضیحات ارایه شده تقاضا دارم نسبت به نمره لحاظ شده برای اینجانب تجدید نظر و اتهام تقلب رفع گردد

در پایان مجددا  و  عاجزانه از شما و دیگر اعضای کمیته تمنا دارم درخواست اینجانب را جهت ضایع نشدن زحمات و تلاش اینجانب در طول ترم تحصیلی با دید مساعد و مثبت مورد بررسی و توجه قرار دهید.

پیشاپیش از بذل توجه جنابعالی   کمال تشکر را دارم.

با تشکر ……

۲۳ مهر ۹۸ ، ۱۵:۳۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر