به روز بودن دانشجویان حقوق و پاسخگویی به سوالات هموطنانم.

۱۷۵۶۴ مطلب توسط «هادی کاویان مهر» ثبت شده است

کاربرد استشهادیه ها در چه موضوعاتی است؟

استشهادیه اعسار،استشهادیه محلی،استشهادیه توهین و افترا و مزاحمت عمومی و ضرب و جرح و مهریه و موارد زیاد دیگر

۰۷ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۹:۰۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

آیا استشهادیه کتبی اعتبار شهادت شفاهی را دارد؟

تقریبا میتوان گفت بله اما این اعتبار زمانی به درجه ی شهادت شفاهی در دادگاه میرسد که شهودی که زیر استشهادیه را امضا نموده اند در صورت دستور قاضی ، در دادگاه حاضر شوند و ادای سوگند نمایند.

۰۷ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۹:۰۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

استشهادیه عسر و حرج زوجه

 

اینجانب ... فرزند ... متولد ... با کد ملی ... متولد اصفهان اظهار میدارم که همسرم به نام و نام خانوادگی ... فرزند ... با کد ملی ... مدت مدیدی است که به دلائل متعددی توسط همسرم در منزل مشترک واقع در اصفهان مورد اذیت و آزار قرار میگیرم که این مسئله باعث بروز سختی برای ادامه زندگی و ایجاد فضای متشنج برای من و فرزندم شده که به این علت دیگر قادر به ادامه زندگی با نامبرده نیستم.از گواهان محترم خواهشمندم در صورت داشتن رضایت ، صحت ، سلامت و داشتن شناخت و اطلاعات کافی،همچنین تائید مطالب بالا این استشهادیه را امضا نمایند و در صورت نیاز به حضور در دادگاه برای تائید این ادعا به این مهم نائل آیند.

۱-... فرزند ... ساکن ... امضا:

 ۲-... فرزند ... ساکن ... امضا:

۳-... فرزند ... ساکن ... امضا:

۴-... فرزند ... ساکن ... امضا:

۰۷ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۹:۰۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

حکم جلب مهریه آیا حکم جلب پس از به اجرا گذاشتن مهریه قطعی است؟

حکم جلب در پرونده های حقوقی نسبت به پرونده های کیفری دشواری بیشتری دارد و زمانی که شما قصد گرفتن حکم جلب پس از به اجرا گذاشتن مهریه را دارید باید صبر و تحمل بیشتری به خرج دهید زیرا زمان بیشتری را نسبت به پرونده های کیفری نیاز دارد.

۰۴ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۸:۲۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

آیا برای مهریه حکم جلب صادر می شود؟

آیا برای مهریه حکم جلب صادر می شود؟ این سوالی است که هر زوج در حال طلاق ممکن است به آن فکر کند. در جواب به این سوال باید گفت بله پرداخت نکردن مهریه همانند ممنوع الخروج کردن امکان پذیر است. طبق قانون مهریه زن ۱۱۰ سکه و معادل آن است، اگر زوجه هنگام طلاق درخواست مطالبه مهریه را کند و مرد آن را نپردازد زن می تواند حکم جلب را بگیرد.

۰۴ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۸:۱۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

قانون جدید گرفتن حکم جلب برای مهریه

طبق قانون جدید حقوق زن و مهریه تا ۱۱۰ سکه و معادل آن برآورد می شود و برای مبلغ بیشتر از این، زن نمی تواند قرار جلب مهریه را دریافت کند. البته این قانون در زمانیکه مرد استطاعت مالی پرداخت کل مبلغ تعیین شده برای مهریه را داشته باشد، متفاوت است و باید هزینه ای که برای مهریه زن تعیین شده را بپردازد. اگر مرد شرایط مالی مناسبی برای پرداخت مهریه را نداشته باشد می تواند درخواست اعسار را به دادگاه ارائه کند، در این صورت مهریه توسط قانون قسط بندی می شود.

۰۴ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۸:۱۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

واخواهی از رای و حکم صادر شده از دادگاه

در صورتی که یکی از زوجین و یا نماینده آن ها در دادگاه حضور نداشته باشد و دادگاه رای طلاق را صادر کند؛ امکان اعتراض و واخواهی نسبت به رای طلاق وجود دارد. توجه کنید که این نوع اعتراض عملا در طلاق توافقی غیر منطقی است چرا که طلاق توافقی با حضور و توافق دو نفر صورت می‌گیرد؛ بنابراین این توضیحات؛ این روش بیشتر برای طلاق های غیابی موثر است تا یک بار دیگر پرونده به جریان بیفتد و مجددا بررسی شود.

۰۴ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۸:۱۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

آیا اتهام انتسابی بازداشت دارد؟

بازداشت غیرقانونی و بی علت صحبت کردیم، مقام قضایی بدون وجود شواهد و مدارک کافی برای محرز شدن جرم، نمی‌توانند متهم را دستگیر کنند؛ مگر در مواردی که شواهد و ادله کافی است و یا جرایمی مانند قتل و سرقت که مقامات قضایی برای حفظ متهم و جلوگیری از فرار آن ناچار به جلب متهم هستند.

در حالت عادی ابلاغیه رسمی برای حضور در دادگاه برای متهم ارسال می‌شود و حتی گاها در متن ابلاغیه ذکر می‌شود که وجود یک ضامن در کنار متهم لازم است تا در صورت نیاز ضامن با ضمانت متهم مانع بازداشت او شود.

۰۴ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۸:۱۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

ابلاغیه دفاع از اتهام انتسابی چیست؟

اگر شما از سمت قانون یک متهم انتسابی شناخته شوید، یک ابلاغیه با عنوان دفاع از اتهام انتسابی به دستتان خواهد رسید که در آن به شما ۵ روز فرصت داده شده است تا در شعبه مورد نظر حضور یابید.

توصیه می‌کنیم در موعد مقرر و قبل از صدور حکم جلب همراه با وثیقه و ضامن معتبر در دادسرا حاضر شوید.

۰۴ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۷:۳۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

لازم است که شاکی عنوان اتهام انتسابی را در شکوائیه بیاورد؟

خیر، شاکی تنها می‌تواند حادثه و قضایای مربوطه را شرح و تفصیل دهد؛ وظیفه تعیین عنوان اتهام بر عهده مقامات قضایی است.

۰۴ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۷:۳۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

چه کسی انواع اتهام انتسابی را تشخیص می دهد؟

تشخیص اتهام انتسابی در مرحله دادسرا بر عهده بازپرس، دادیار و دادستان خواهد بود و در صورت عدم اتفاق نظر، دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به پرونده را دارد در این خصوص تصمیم می‌گیرد.

۰۴ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۷:۳۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

مجازات اتهام انتسابی چیست؟

این سوال از پایه و اساس غلط است چرا که همانطور که گفتیم تا جرم محرز نشود متهم مجرم شناخته نمی‌شود و تنها در سطح حدس و گمان باقی نمی‌ماند به همین خاطر بدون دانستن نوع جرم و اتهام نمی‌توان درباره مجازات آن به طور دقیق چیزی گفت.

۰۴ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۷:۲۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

ضرورت تفهیم اتهام

تفهیم اتهام از اولین اقداماتی است که در تمام پروسه پرونده باید انجام شود؛ اگر این مرحله به درستی انجام نشود، تمام مراحل دیگر به لحاظ قانونی اعتباری نخواهد داشت و مجددا تمام مراحل تحقیقات و پیدا کردن مدارک بر له و علیه متهم باید بررسی شوند.

علاوه بر این متهم تا به طور کامل تفهیم نشوند، نمی‌تواند دفاع مناسبی از خود داشته باشد؛ بنابراین دستیابی به حقیقت بسیار سخت و ناممکن خواهد شد.

در جریان عدم دفاع مناسب متهم می‌تواند فرصت های بسیاری نظیر برائت از اتهام را از دست بدهد به موجب این برائت شاکی و انتساب دهنده اتهام موظف است که دلایل و شواهد خود مبنی بر اتهام متهم را ارائه دهد و در صورت عدم کفایت شواهد و ادله، اتهامی منتسب به متهم نخواهد شد.

در این صورت حتی متهم می تواند علیه شاکی شکایتی مبنی بر افترا تنظیم کند تا آبرو، زیان مالی و زمان خود را تا حد ممکن جبران کند.

این اصل آنچنان مهم است که اگر متهم سواد و دانش حقوقی کافی نداشته باشد، باید با زبانی ساده و در حد دانش او به وی تفهیم شود و متهم به طور کامل از دلیل و جریان اتهام آگاه شود.

۰۴ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۷:۲۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

اقرار اجباری

اقراری که به دلیل فشار روانی و یا جسمی و یا با اکراه و اجبار صورت پذیرد، قانونا فاقد ارزش و اعتبار است و دادگاه موظف به تحقیقات بیشتر برای اثبات جرم خواهد بود.

لازم به ذکر است که مقامات قضایی یا وکیل مدافع شاکی حق القای جرم به همراه اغفال، اکراه و اجبار به متهم را ندارند و متهم در صورت مشاهده و احساس چنین شرایطی می‌تواند اعتراض کند.

۰۴ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۷:۲۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

بازداشت غیر قانونی و بی علت

تنها در صورتی قرار بازداشت موقت جایز است که دلایل و شواهد کافی برای مطابقت اتهام به متهم وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت مقام قضایی هیچ حقی ندارد که کسی را بدون علت و به صورت غیر قانونی بازداشت کند.

مطابق اصلی سی و دوم، هیچ کسی را نمی‌توان بازداشت کرد مگر به حکم و ترتیبی که قانون تعیین می‌کند.

در صورت بازداشت در سریع ترین زمان ممکن باید اتهام به طور کامل و به صورت کتبی به متهم تفهیم شود و پرونده در سریع ترین زمان ممکن برای بررسی مقدماتی به مراجع ذیصلاح ارسال گردد.

۰۴ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۷:۲۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

حق وکیل

متهمین در تمام مراحل رسیدگی به پرونده از ابتدا تا انتها می‌توانند از یک وکیل خبره و رسمی دادگستری برای دفاع اصولی تر و بهتر کمک بگیرند.

این حق و الباقی حقوق متهم باید قبل از شروع تحقیقات بازپرس، به وی تفهیم شود تا متهم با علم به حق و حقوقش در راه صحیح از آن‌ها استفاده کند. لازم به ذکر است که تمامی اظهارات وکیل در صورت مجلس نوشته خواهد شد.

در صورتی که حق داشتن وکیل از متهم سلب شود و یا به طور کامل این حق به وی تفهیم نشود؛ مطابق با قانون این امر به مجازات انتظامی برای مقام قضایی منتهی خواهد شد.

۰۴ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۷:۲۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

حق سکوت در اتهام انتسابی چیست؟

از نظر قانون متهم حق دارد که سکوت اختیار کند؛ اما توجه داشته باشید که مراتب امتناع از پاسخ و امضای اظهارات وی در صورتجلسه قید می‌شود.

به طور کلی توصیه می‌کنیم که حتما در حضور وکیل تان صحبت کنید و اگر استطاعت مالی برای گرفتن وکیل ندارید، می‌توانید از مقامات قضایی تقاضا کنید که یک وکیل تسخیری برای شما تعیین نمایند.

۰۴ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۷:۲۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

حقوق متهم در اتهام انتسابی

زمانی که جرم اثبات نشده باشد مجرمی هم در کار نیست و بدیهی است که متهم، مجرم تلقی نمی‌شود؛ مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. با تمام این تفاسیر متهم مانند هر انسان عادی دیگر یک‌سری حقوق اولیه و انسانی در دادگاه خواهد داشت تا بتواند به بهترین نحو ممکن از خود دفاع کند.

۰۴ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۷:۲۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

اتهام انتسابی فعلی

نسبت دادن جرم یا گناهی به شخص دیگر با این تفاوت که در این نوع اتهام شاکی با دستکاری، جاسازی و به نوعی تغییر شواهد و مدارک با نیت اتهام به دیگری وارد عرصه می‌شود.

۰۴ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۷:۲۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

اتهام انتسابی قولی

بیشتر در مجامع عمومی به شخص نسبت داده می‌شود؛ این بدین معناست که اتهامات قولی بیشتر به شکل گفتاری، در فضاهایی همچون رسانه های اجتماعی و یا حتی در اسناد چاپ شده به فرد منتسب شده است. این نوع از اتهامات قاعدتا توسط دادگاه نیست و از جانب افراد یا فرد دیگری صورت می‌گیرد.

۰۴ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۷:۲۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر