به روز بودن دانشجویان حقوق و پاسخگویی به سوالات هموطنانم.

۲۹۲ مطلب در فروردين ۱۴۰۱ ثبت شده است

فسخ قرارداد بر اساس حکم قانون

این فسخ زمانی اتفاق می‌افتد که قانون در مواردی برای جلوگیری از ضرری که به طور ناخواسته از قرارداد، متوجه یکی از دو طرف معامله شده است، دستور فسخ معامله را صادر می‌کند. مثل اینکه کسی خانه‌ای را اجاره کند و پس از مدتی متوجه شود که سکونت در آن میسر نیست که در اینجا فرد به استناد مواد ۴۷۸ و ۴۷۹ قانون مدنی حق دارد عقد اجاره را فسخ کند.

۲۶ فروردين ۰۱ ، ۲۲:۳۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

فسخ قرارداد بر اساس توافق طرفین

یعنی طرفین قرارداد می‌توانند ضمن عقد یا خارج از آن، برای یک یا هر دو طرف معامله یا شخص ثالث، حق فسخ قرار دهند؛ مثلا اینکه شخصی ملکی را به دیگری بفروشد و در قرارداد آن شرط شود که هر کدام از طرفین یا شخص ثالث هر وقت مایل باشند، بتوانند ظرف یک ماه آن معامله را فسخ کنند.

۲۶ فروردين ۰۱ ، ۲۲:۳۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

فسخ معامله چیست؟

فسخ در لغت به معنای نقض، زایل کردن، تباه کردن و شکستن است و به آن انحلال ارادی قرارداد نیز گفته می‌شود. فسخ در اصطلاح حقوقی عبارت از پایان دادن حقوقی به قرارداد به وسیله یکی از دو طرف قرارداد یا یک شخص ثالث است.مبنای فسخ قرارداد ممکن است متفاوت باشد؛ یعنی اینکه فسخ قرارداد مبتنی بر حقی است که یا به وسیله توافق طرفین ایجاد شده یا به وسیله حکم مستقیم قانون به وجود آمده و این حق برای یکی از طرفین یا هر دو یا شخص ثالث است.

۲۶ فروردين ۰۱ ، ۲۲:۳۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

مجازات تهمت سارق بودن و دیوانه بودن چیست؟

پرسش:

 سلام خواستم مجازات کسی که بهم تهمت دزدی زده چیه و اینکه تهمت جنون بهم زده؟

 

پاسخ :

از بابت اتهام سرقت، شخص مدعی بایست سارق بودن شما را ثابت کند وگرنه به اتهام افتراء شما می توانید از ایشان شکایت و به مجازات یک ماه تا یکسال حبس و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد. از بابت انتساب صفت دیوانه بودن شخص، تا مادامی که موجب هتک حیثیت شما نشده هیچ موجب کیفری ندارد.

۲۶ فروردين ۰۱ ، ۱۳:۴۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

چطور می تونم حکم زندان را تبدیل یا تعلیق کنم؟

پرسش:

سلام من به جرم سرقت به سه سال حبس محکوم شدم، البته تونستم رضایت شاکی را جلب کنم، حالا میخاستم برای تبدیل حبسم به جزای نقدی یا تعلیق اون اقدام کنم چیکار باید کنم؟

 

پاسخ :

چون که ماهیت حبس شما از جهات عمومی جرم است، پس از گذشت یک سوم از حبس می توانید به قاضی اجرای احکام لایحه فرستاده و تقاضای تعلیق یا تبدیل مابقی حبس به جزای نقدی را کنید.

۲۶ فروردين ۰۱ ، ۱۳:۴۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

اگر بابت اتهام آدم ربایی مدتی در زندان باشم و شاکی رضایت بده، سوء سابقه شده برام؟

پرسش:

سلام من به اتهام آدم ربایی چند روز در بازداشتگاه بودم که پرونده هنوز تو دادسرا بود که شاکی رضایت داد منم آزاد شدم، اولش ازم اثر انگشت گرفتن، میخام بدونم برام سابقه کیفری شده؟

 

پاسخ :

خیر پیش از صدور رأی قطعی بر محکومیت شما، نمی توان سابقه محکومیت مؤثر کیفری را پیش بینی کرد.

۲۶ فروردين ۰۱ ، ۱۳:۴۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

مجازات سرقت همراه با زورگیری چیه؟

پرسش:

سلام مجازات سرقت که با زورگیری همراه است چیه؟

 

پاسخ :

اگر زورگیری همراه با ایراد صدمه به شاکی باشد، می تواند تا 10 سال و 74 ضربه شلاق و پرداخت دیه محکوم شود در غیر اینصورت صرفاً استفاده از سلاح برای ترساندن به کار گرفته شود اگر مصداق محارب نباشد، شش ماه تا دو سال حبس و تا 74 ضربه شلاق در نظر خواهند گرفت.

۲۶ فروردين ۰۱ ، ۱۳:۳۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

مجازات کیف قاپی با زور و اسلحه چقدر مجازات دارد؟

پرسش:

سلام من شکایت کردم بابت کیف قاپی با چاقو و تهدید به زور، طرف رو گرفتن، نمیخوام از شکایتم منصرف بشم البته کیفم برگردونه، فقط میخوام بدوم چه مجازاتی در انتظارشه؟

 

پاسخ :

مجازات حبس سه ماه تا ده سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

۲۶ فروردين ۰۱ ، ۱۳:۳۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

می تونم برای اثبات شکایت سرقت به دوربین های مداربسته مغازه استناد کنم؟

پرسش:

سلام از من دزدی شد، جلوی یک مغازه دوربین مداربسته داره می دونم کامل ضبط شده می تونم درخواست بازبینی دوربین های اون مغازه رو کنم؟

 

پاسخ :

درخواست خود را به شعبه دادیاری یا بازپرسی دهید تا اگر مرجع قضایی صلاح دید برای روند تحقیقات دستور آوردن فیلم دوربین های مداربسته را بدهد.

۲۶ فروردين ۰۱ ، ۱۳:۳۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

از کسی که قصد اخاذی از ما رو داره، صدای ضبط شده داریم که خودش فرستاده این دلیل محسوب میشه؟

پرسش:

سلام من صداهای ضبط شده ای که برام فرستادن رو دارم قصدشو اخاذی و زورگیری از منه، می خوام بدونم این صداها می تونه دلیل و مدرکی برای اثبات اتهام به فردی که مظنونم بهش باشه؟ ولی صداها با دستگاه تغییر داده شده؟

 

پاسخ :

دلیل محسوب نمی شود اما بعنوان اماره قضایی برای اقناع وجدان قضایی می توان به آن استناد کرد و کارشناس مربوطه در خصوص انتساب صدا به مشتکی عنه باید نظر دهد.

۲۶ فروردين ۰۱ ، ۱۳:۳۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

زورگیری و تهدید

پرسش:

4نفر با نیسان اومدن نگهبان شرکت خفت کردن مال بردن شماره پلاک نیسان برداشته بعد تهدید کرده اگه شکایت کنی یا به کسی بگی زنده نمی زارم یکی از انها را می‌شناسیم که گاراژ ضایعاتی دارد؟

 

پاسخ:

شکایت خود را بدون فوت وقت از طریق کلانتری محل یا دفاتر خدمات قضایی ثبت تا پیگیری آن صورت گیرد. 

۲۶ فروردين ۰۱ ، ۱۳:۳۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

توقیف شدن خودرو

پرسش:

سلام من خریدارم و فروشنده بدون اینکه سند قطعی بنام خودش از فروشنده قبلی بزنه اقدام به شکایت علیه من کرده و خودرو من توقیف شده حال ایشون به خاطر اینکه سند قطعی بنامش نیست نمیتواند وکالت کاری به من بدهد که من بتوانم فک پلاک کنم و هیچ اطلاعی یا ادرسی از مالکین قبلی خودرو ندارد و شکایت نموده و خودرو من را توقیف نموده برگ سبز خودرو هم بنام خود شاکی میباشد راهنمایی کنید لطفا

 

پاسخ :

شما می توانید به منظور اثبات مالکیت بر خودرو به مبایعه نامه تنظیمی استناد کنید.

۲۶ فروردين ۰۱ ، ۰۲:۲۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

اظهارنامه مطالبه صورتحساب از شرکت جهت تسویه حساب

پرسش:

ما با شرکتی کار میکنیم .برای تسویه حساب از شرکت درخواست صورتحساب کردیم ‌.شرکت از ارسال امتناع میکند این مورد چه باید کرد؟

 

پاسخ :

اگر قراردادی در این خصوص دارید، به قرارداد خود رجوع کنید و اگر شرکت مقابل چنین تعهدی داده است، مطابق با قرارداد دعوای الزام به ایفای تعهدات مطرح کنید.

۲۶ فروردين ۰۱ ، ۰۲:۲۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

ضبط ضمانت نامه شرکت در مناقصه

پرسش:

با سلام. بنده در قالب شرکت پیمانکاری در یک مناقصه شرکت نموده ام و به عنوان برنده اول انتخاب شده ام. در اسناد مناقصه آمده است که داشتن صورت های مالی حسابرسی شده جز الزامات جهت عقد قرارداد می باشد. بنده در پاکت ب، اسنادی راجع به صورت های مالی حسابرسی شده بارگزاری ننموده ام. در مدارک و اسناد مناقصه، مناقصه گزار اشاره ای به ضبط ضمانت نامه شرکت در مناقصه در صورت عدم ارائه صورت مالی حسابرسی شده نداده اند. آیا مناقصه گزار می تواند در صورت عدم ارائه صورت مالی حسابرسی شده، ضمانت نامه من را ضبط کند؟

 

پاسخ :

شما بایست به قوانین و مقررات مناقصه برگزار شده رجوع کنید که اگر چنین ضمانت اجرایی پیش بینی نشده باشد، پاسخ منفی است.

۲۶ فروردين ۰۱ ، ۰۲:۲۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

فسخ معامله ماشین

پرسش:

سلام دوروز پیش ماشین خریدم به عنوان بی رنگ و در قولنامه قید شد و رفتیم سند و به نامم زدم ودر قولنامه 48ساعت وقت داده شد که ماشین و ببرم کارشناسی کنن و اگه ماشین رنگ داشت قرار داد فسخ و باید ضرر زیان بده الان بردم بعد دو روز کارشناسی دیدم ماشین هم رنگ و هم شاسیش خورده تماس و پیام دادم که معامله فسخه بیاد ولی نیومده؟

 

پاسخ :

شما می توانید دعوای فسخ معامله را علیه نامبرده مطرح کنید.

۲۶ فروردين ۰۱ ، ۰۲:۲۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

فک پلاک خودرو

پرسش:

سلام سوالی دارم من 6 ماه پیش خودرو خود را طی مبایعه نامه ای با 2 شاهد به شخصی فروختم و به وی وکالت 40 روزه دادم که وی خودرو را پلاک کند ولی وی با تماس های مکرری که داشتم جهت فک پلاک مراجعه نمیکند و در استامبول ساکن است و خودرو توسط برادرش استفاده میشود و تاکنون جریمه های طرح ترافیک ان برای من ارسال میشود به دفتر قضایی الکترونیک جهت شکایت مراجعه کردم میگویند چون ادرس ثنای خریدار اذربایجان شرقی است ما طبق بخشنامه ای که از پلیس راهور به ما شده امکان پیگیری نداریم به شورای حل و اختلاف مراجعه کردم میگویند این جور اختلافات به ما مربوط نیست با توجه به اینکه پلاک خودرو به نام من است و من خوف انرا دارم که با خودرو خلافی صورت گیرد من را راهنمایی نمایید چطور میتوانم دستور توقیف و فک پلاک این خودرو را بگیریم به مدت یکماه است که بین دفاتر قضایی و شورای حل اختلاف و پلیس راهور در رفت و امد هستم و مستاصل شده ام لطفا راهنمایی فرمایید با تشکر از تهران

 

پاسخ :

اگر خودرو در شهرستان است می توانید از طریق دفاتر خدمات قضایی مستقر در شهر خود، درخواست صدور دستور موقت مبنی بر توقیف خودرو را به دادگاه عمومی حقوقی آن شهرستان بدهید تا مورد رسیدگی قرار گیرد. 

۲۶ فروردين ۰۱ ، ۰۲:۲۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

واگذاری مغازه

پرسش:

باسلام و عرض ادب و احترام اینجانب مغازه کابینت فروشی را از اقایی گرفتم و مبلغ 110 میلیون به ایشان داده ام در صحبت های این شخص بیان میکردن که در صورت باز شدن میدان وضعیت پاخوره مغازه عالی میشود در صورتی که هیچ تغییری نکرده است و همان اول به هزار ترفند و دروغ میگفتند این مغازه پاخورش عالیه و تراکنش های میلیاردی داره و مشتری های ثابت داره هر ماه الان تمام این حرفهایشان دروغ بوده و هیچ درامد و مشتری ای ندارد مغازه و حتی اجاره خود مغازه هم درنمیاید بنده دو ماه هم صبر کردم که میدان باز شود تا شاید وضعیت مغازه بهتر شود و هیچ تغییری صورت نگرفته ایا بنده میتوانم از ایشان شکایت کنم و قرارداد واگذاری را فسخ نمایم یا نه؟

 

پاسخ :

خیر چون می بایست در قرارداد شما این تعهدات ذکر گردد. 

۲۶ فروردين ۰۱ ، ۰۲:۲۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

دعوای خلع ید با مبایعه نامه و کپی وکالتنامه

پرسش:

آیا برای اثبات مالکیت با اسناد مانند وکالتنامه و رسید پرداخت ثمن معامله و کروکی و نقشه و مبایعه نامه اولیه فروشنده از مالک اولیه و کپی وکالت نامه ای که به من تفویض شده در دادگاه حقوقی میتوانم اثبات مالکیت و خلع ید بگیرم؟

 

پاسخ :

شما می توانید دعوای اثبات مالکیت اقامه نمایید اما خلع ید نیاز به اثبات مالکیت دارد. 

۲۶ فروردين ۰۱ ، ۰۲:۲۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

قرارداد مدنی فروش سهام و سود سهام

پرسش:

سلام وقت بخیر ممنونم بابت اطلاعات خوبتون سوال1 : میشه در یک شرکت سهامی خاص قرارداد مدنی تنظیم کرد برای فروش سهام طوری که واگذارنده سهام ، سهامدار شرکت باشد؟ سوال 2: قرارداد سوال 1 را میشه فقط برای سود و زیان سهام فوق تنظیم کرد بدون انتقال مالکیت؟

 

پاسخ :

بابت فروش سهام یک شرکت سهامی خاص، می توان در قالب یک قرارداد مدنی بیع صورت گیرد اما انتقالات مربوطه می بایست در دفتر ثبت سهام قید شود اما نسبت به پرسش دوم، می توان در قالب یک عقد مشارکت تنظیم کرد. 

۲۶ فروردين ۰۱ ، ۰۲:۲۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

قرارداد منع افشاء اطلاعات

پرسش:

با سلام من قراردادی داشتم که ابتدای سال 96 امضا کردم داخل قرارداد نوشته شده تاریخ اتمام 5سال پس از امضای این قرارداد و در بخش از تبصره آن آمده است در صورت قطع همکاری گیرنده اطلاعات متعهد است کلیه اسناد و اطلاعاتی را که قابل استرداد است را برگرداند. در تبصره دیگه ای هم اعلام شده: در صورت که همکاری قطع گردد این تعهدنامه و کلیه تعدات ناشی تا زمانی که اطلاعات پس داده شود و 5 سال بعد از آن لازم الاجراست. حالا نکته بعدی تو ماده 4 که همون بخش جزئیات اطلاعات هست نوشته هر نوع اطلاعات، محصولات فناوری سخت افزار نرم افزار اسناد طبقه بندی شده و طبقه بندی نشده قراردادها پیشنهادها طرح ها ایده ها و دانش تخصصی جزوی از اطلاعات محرمانه می باشد. الان برای من سوال پیش اومده این بخش دانش تخصصی که صرفاً تجربی توسط بنده برای بنده ایجاد شده آیا میتونه جزوی از این قرارداد باشه یعنی من تا 5 سال آینده هیچ جا نباید از تجربه ای که یاد گرفتم استفاده کنم یا اگر استفاده کنم خلافی مرتکب شدم و اینکه من اگر دیتایی داشته باشم و تحویل هم بدم چطور میتونم دانشی که به شکل تجربی برام ایجاد شده رو تحویل بدم این امر شدنی هست؟

 

پاسخ :

این بند قرارداد شامل کسب تجربه شما و استفاده از آن در دیگر مشاغل نمی شود. 

۲۶ فروردين ۰۱ ، ۰۲:۱۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر