به روز بودن دانشجویان حقوق و پاسخگویی به سوالات هموطنانم.

۲۲۴ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

اجرت المثل ملک ورثه

پرسش:

با سلام پدرم فوت شده اند مادری همراه دخترانش باهم در همان خانه پدری کما فی السابق زندگی میکنن. چند سالی که فوت شده مادر اصرار به فروش خانه و تقسیم خانه را دارد اما پسر بزرگش که وکیله حاضر نیست خانه را بفروشد و مادر مستاصل شده و حالا بعد 3 سال از فوت پسر وکیل آن زن برادر کوچکتر خود را مجاب کرده که از مادرشان و دخترها اجرت بگیرن ضمن این نکته که چون مادر خودش درخواست تقسیم ترکه از دادگاه کرده تا این قضیه فیصله پیدا کنه حالا دوباره پرونده اجرت و گرفتن کرایه را پیش کشیدن آیا راه قانونی برای این مادر مستاصل وجود داره ممنون

 

پاسخ :

پرونده تقسیم ترکه ارتباطی به پرونده مطالبه اجرت المثل ندارد. 

۲۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۲:۲۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

حصار کشیدن در پشت بام

پرسش:

باسلام من در یک اپارتمان 45 واحدی زندگی میکنم یکی از ساکنین در پشت بام انباری ساخته و از ساکنین امضاء جمع کرده که هرکسی میخواد بزنه اما من امضاء ندادم الان چند ساله که زده روی سقف واحد خودش به شهرداری هم گفتم اما کاری نکرده حالا دور پشت بام فنس کشیده گل گیاه گذاشته میگی من امضاء گرفتم مسخره است یعنی چی خوب اگر 44 واحد امضا دادن من که امضا ندادم الان چی میشه لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

 

پاسخ :

پشت بام ماهیت مشاعی دارد و حتی اگر یک نفر مخالف اقدام ایشان باشد که بوده، حق ساخت انباری یا باغچه و هر چیزه دیگری را نداشته و شما می توانید دادخواستی تحت عنوان رفع مزاحمت علیه نامبرده مطرح کنید. 

۲۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۲:۲۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

توقیف زمین قولنامه ای

پرسش:

سلام، ایا زمینی که به صورت قولنامه دستی به من واگذار شده قابلیت توقیف رو داره توسط همسرم بابت مهریه؟ سند به نامم نیست.

 

پاسخ :

خیر مگر اینکه اثبات کند که آن زمین در مالکیت شما قرار دارد. 

۲۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۲:۲۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

سهم ارث از زمین

پرسش:

باسلام بنده پس از صدورگواهی انحصار وراثت بامراجعه به اداره ثبت اسناد وپرداخت مالیات درخواست صدورسند از سهم ارث ملک مسکونی نمودم و بعد چند ماه صادر شد ومنزل مسکونی ساختم ساکن شدم ملک حدود450متراست 80مترساختم جا برای ساخت دیگر وراث است آیا دیگر وراث می‌توانند درخواست فروش کل ملک یا پلمپ یا خلع ید بدهند یا خیر؟ باتشکر

 

پاسخ :

بله چون ماهیت ملک یا زمین مشاعی است مگر اینکه رضایت تمامی وراث را نسبت به قسمت تقسیمی خود گرفته باشید. 

۲۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۲:۲۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

انتقال سند بیمار(تومور مغزی بدخیم منتهی ب مرگ) بستری در بیمارستان شدنی است؟

پرسش:

خواهرم ملکی ب نام خودش دارد دامادم از ماه های قبل میدانسته که خواهرم درگیر تومور مغزی بدخیم است اما نه بخواهرم و نه ب ما چیزی نگفته حتی صحبتهای دکتر مربوطه را وارونه جلوه داده. ما و خواهرم بدلیل اعتمادی که به وی داشتیم حرفش را باور کردیم و این شد که حالش وخیم شد و در عمل اول حدود یکماه به کما رفته و سپس بهوش امده. دکتر تصمیم ب عمل دوم گرفت که بعد عمل حدود 4، 5 روز که کاملا بهوشه اما دکتر گفته که زیاد عمر نمیکنه حال میخواهم بدانم اکنون که در بیمارستان بستری است چگونه میتوان ملکش را به نام مادرم بزنه ضمنا میتوانم از دامادم شکایت کنم؟

 

پاسخ :

شکایت از داماد منتفی است اما شما می توانید به یکی از دفاتر اسناد رسمی هماهنگ نموده تا بدون فوت وقت در محل بیمارستان حاضر شده و سند انتقال را تنظیم تا ایشان بتواند آن را امضاء کند. 

۲۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۲:۱۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

صلح عمری قابل توقیفه؟

پرسش:

با سلام در مورد ملکی که قرارداد صلح عمرا بین مالک و همسر و یا فرزند تنظیم شده و مصالح (مالک ) بدهکار باشد آیا دادگاه میتونه این ملک توقیف کنه یا خیر؟

 

پاسخ :

صلح عمری پس از فوت مصالح انتقال عین تحقق می یابد و تا آن زمان مصالح مالک است و جزء دارایی ایشان محسوب و قابل توقیف است. 

۲۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۲:۱۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

خرید امتیاز مسکن ملی

پرسش:

با سلام یک ماه پیش بنده یک امتیاز مسکن ملی را از آقایی خریدم با تنظیم یک صلح نامه که همان اول کار فروشنده بر خلاف مفاد قرارداد اقدام به پرداخت قسط کرد و موجب بی اعتمادی من شد میخواستم بدونم با توجه به غیر قانونی بودن فروش امتیاز مسکن ملی میتونم از دستش شکایت کنم

 

پاسخ :

بابت مبلغ پرداختی می تواند دعوای ایفای ناروا اقامه و مبلغ مزبور را مسترد کنید. 

۲۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۲:۱۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

اقرارنامه بخشیدن قسمتی از مهریه

اینجانب ................................... فرزند ...................... دارنده شماره شناسنامه ................... صادره از ..................... متولد................... به شماره ملی ....................... ساکن .........................................

 

با طیب خاطر و رضای کامل اقرار و اعتراف می نمایم مبنی بر اینکه از تمامی و کل مهریه خود که عبارت از تعداد/مبلغ ......................... موضوع قباله نکاحیه ثبت شده تحت شماره ...................... دفتر ازدواج شماره................. می باشد فقط و منحصراً تعداد ...................... تمام سکه بهار آزادی را به شوهرم آقای ................................... فرزند ..................... بشناسنامه ........................... صادره از ........... متولد ....................... ساکن ................................... ، بذل و بخشش نموده ام و مقدار ......................................... باقیمانده بر ذمه شوهرم با مشخصات بالا می باشد که کما فی السابق عندالمطالبه ، حق اخذ و دریافت آن را دارم و در رابطه با موارد یاد شده هیچ گونه ادعائی از شوهرم با مشخصات بالا نداشته و ندارم.

 

ضمناً اینجانب .................................... با مشخصات ذکرشده در فوق به عنوان شوهر خانم .............................. با مشخصات بالا با طیب خاطر و رضای کامل نسبت به موارد مندرج در بالا مقر و معترف می باشم .

 

علاوه بر آن

 

1- آقای / خانم ............................ فرزند.............. بشناسنامه ........................... صادره از ...................... متولد ................. به شماره ملی .............................. ساکن .................................................................................. شغل ...........

 

2- آقای / خانم .................................... فرزند ...................... بشناسنامه ............................ صادره از .....................متولد .................... به شماره ملی ............................. ساکن ................................................................... شغل .................. هویت طرفین را تصدیق کردند و ذیل سند را امضاء نمودند .

 

بتاریخ .... / .... / ................... هجری شمسی.

 

 

 

 

 

نام و نام خانوادگی و امضا و اثرانگشت زوجه نام و نام خانوادگی و امضا و اثرانگشت زوج

 

نام و نام خانوادگی و امضا و اثرانگشت شاهد اول نام و نام خانوادگی و امضا و اثرانگشت شاهد دوم

۲۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۲:۱۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

کدام دادگاه صلاحیت رسیدگی به دادخواست اعلام بطلان عقد به علت فقدان قصد را دارد؟

اگر مورد معامله، مال منقول به ارزش ریالی تا نصاب دویست میلیون (۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال باشد در صلاحیت شورای حل اختلاف است و بالغ بر آن در صلاحیت دادگاه حقوقی است.

همچنین اگر دعوی فوق مربوط به مال غیرمنقول (خانه، زمین) باشد در صلاحیت دادگاه حقوقی محل وقوع مال غیر منقول می باشد.

۲۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۰۱:۵۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

نوع دعوی دادخواست اعلام بطلان عقد به علت فقدان قصد چیست؟

دعوی مذکور دعوایی مالی محسوب می شود. 

۲۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۰۱:۵۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

دادخواست اعلام بطلان عقد به علت فقدان قصد چه آثاری را به دنبال دارد؟

در این دادخواست خواهان به دنبال اعلام بطلان معامله است یعنی به دنبال اثبات این است که معامله ای تشکیل نشده است.

معامله باطل هیچ اثری ندارد و قابل استناد نیست.

پدیده‌ای است که در واقع هیچ تغییری در حقوق و تکالیف طرفین عقد به وجود نمی‌آورد.

قانون مدنی به این وصف عقد باطل تصریح می‌کند و در ماده ۳۶۵ می‌گوید بیع فاسد، اثری در تملک ندارد. بطلان ناظر به قراردادی است که از اساس باطل بوده و شرایط صحت را ندارد، برای مثال شما قصد فروش خانه را دارید من دنبال خانه ام ولی قصد اجاره خانه را دارم.

هر دو قصد انجام معامله را داریم ولی شما قصد انجام بیع دارید ولی منع قصد انجام اجاره را دارم.

اصلا در نوع عقد ما با یکدیگر توافق نداریم در اینجا به علت فقدان قصد عقد باطل است و مانند این است که از ابتدا هیچ معامله ای صورت نگرفته است و تفاوت آن با دادخواست ابطال در این است که ابطال ناظر به قراردادی است که شرایط صحت را دارد اما به جهات قانونی تنفیذ نمی شود مانند معاملات فضولی .

۲۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۰۱:۵۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

دادخواست اعلام بطلان عقد به علت فقدان قصد چیست؟

منظور از قصد اراده است یعنی طرفین معامله باید اراده داشته باشند و در آن سطح از هوشیاری و عقلانیت باشند که بفهمند چه عملی انجام می دهند و آثار و تبعات آن چیست به عبارت دیگر متوجه اعمال و رفتار خود باشند و بدانند که زیر چه نوشته ای را امضاء می کنند.

برای اینکه ما از اراده شخصی آگاه شویم بایستی با لفط یا فعل این اراده اعلام شود و تا زمانی که تصورات اشخاص به هیچ عنوان به عالم خارج وارد نشده باشد نمی توان آن را مبنای کار قرار داد.

اگر کسی در حال مستی یا بیهوشی یا در خواب و مانند آن معامله نماید آن معامله به دلیل فقدان قصد باطل است .

نکته حائز اهمیت آنکه اراده دو طرف معامله می بایست در نوع عقد و موضوع عقد وحدت داشته باشد و الا عقد باطل است یعنی هر دو طرف بطور مثال قصد عقد بیع نمایند یا قصد عقد اجاره نمایتد و دیگر آنکه هر دو طرف در خصوص مال واحد قصد و اراده نمایند.

مثلا شما دو واحد آپارتمان دارید یکی طبقه دوم و دیگری طبقه سوم.

شما قصد فروش آپارتمان طبقه دوم را دارید و طرف مقابل قصد خرید طبقه سوم را دارد.پس در مورد معامله توافق وجود ندارد.قصد ها با یکدیگر مطابقت و همکاری ندارند.

۲۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۰۱:۵۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

دادخواست ابطال معامله به قصد فرار از دین

نوع خواسته :ابطال معامله به جهت صوری بودن

 

دلائل :شهادت شهود -مدرک محکومیت

 

شرح خواسته :

ریاست محترم دادگاه حقوقی

 

احتراما اینجانب خواهان فوق به استحضار می رساند

 

نظر به آنکه خوانده ردیف اول با تبانی با خوانده ردیف دوم ، ملک خود که دارای پلاک ثبتی ……می باشد را بنام خوانده ردیف دوم انتقال داده و قصد آنها فرار از دین بوده تقاضای صدور حکم به ابطال سند پلاک ثبتی ………….را با احتساب جمیع خسارات قانونی را دارد. 

۲۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۰۱:۵۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

دادخواست ابطال وکالت نامه و سند رسمی انتقال

تعیین خواسته وبهای آن 

ابطال وکالت نامه شماره دفترخانه "‌شماره و نام شهرستان " و نیز سند انتقال شماره دفترخانه "‌شماره و نام شهرستان " به انضمام کلیه خسارات قانونی

دلایل ومنضمات دادخواست کپی مصدق: 1-وکالتنامه شماره دفتر خانه "‌شماره و نام شهرستان " 2 -مبایعه نامه تنظیمی. 3- شهادت شهود

ریاست محترم مجتمع قضایی" نام شهرستان محل اقامت خوانده"

 

با سلام احتراماً به استحضار می رساند :

 

 اینجانب با تنظیم وکالت نامه فوق الاشعار به خوانده/خواندگان در جهت اجاره منزل مسکونی خود واقع در پلاک ثبتی شماره / بخش "‌شماره و نام شهرستان " اعطای وکالت بلا عزل نموده ام نظر به اینکه خوانده/خواندگان با تنظیم مبایعة مذکور در فوق از حدود اختیارات وکالتی اعطایی تجاوز کرده و با اقدام به تنظیم سند رسمی انتقال خسارات زیادی را به اینجانب وارد کرده اند فلذا صدور حکم به ابطال وکالت نامه شماره دفترخانه "‌شماره و نام شهرستان " و نیز سند انتقال قطعی معامله تنظیمی در دفترخانه "‌شماره و نام شهرستان " به استناد مواد 247 و 663 قانون مدنی به انضمام کلیه خسارات و هزینه دادرسی مورد استدعاست.

 

 

 

 

 

محل امضاء – مهر – انگشت

۲۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۰۱:۳۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

اعتراضات ثبتی قابل رسیدگی در اداره ثبت

اداره ثبت اعتراضات ثبتی را به دادگاه ارسال می نماید، اما گاهی اداره ثبت شخصا به اعتراضات ثبتی رسیدگی می نماید و در این مواقع دیگر نیازی به ارسال اعتراض به دادگاه وجود ندارد.

 

چنانچه اعتراض مطرح شده در اداره ثبت، راجع به ثبت و راجع به حدود و حقوق ارتفاقی خارج از موعد قانونی مطرح شده باشد.

چنانچه اعتراض مطرح شده در اداره ثبت راجع به حدود و حقوق ارتفاقی در مورد ملکی باشد که ملک مزبور در جریان اصلاحات ارضی به زارعان واگذار شده است.

چنانچه اعتراض بر حدود از طرف یک غیر مجاور مطرح گردد.

چنانچه معترض مجاور با همین حدود که نسبت بدان معترض است، سابقا سند اخذ نموده باشد.

چنانه معترض به موجب سند رسمی از اعتراض خود صرف نظر نماید.

۲۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۰۰:۱۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

مرجع رسیدگی به اختلافات و اشتباهات ثبتی

1- هیات نظارت

جهت رسیدگی به کلیه اختلافات و اشتباهات ثبتی مربوط به ثبت اسناد و املاک در مقر هر استانی، هیاتی با نام هیات نظارت مستقر و تشکیل می گردد. قلمرو صلاحیت هیات نظارت حوزه ثبتی استان مربوطه می باشد.

 

اعضای هیات نظارت دارای 3 عضو می باشد که عبارتند از:

 

رئیس ثبت استان ویا قائم مقام وی

دونفر از قضات دادگاه تجدید نظر استان به انتخاب وزیر دادگستری که البته یک نفر از قضات دادگستری و یا کارمندان ثبت مرکز استان نیز از طرف وزیر دادگستری به عنوان عضو علی البدل تعیین می گردد.

مکان تشکیل جلسات هیات نظارت،اداره کل ثبت استان مورد نظر می باشد و مقر دادگاه نیز دادگاه استان، مرکز استان است.از این رو تشکیل هیات نظارت در شهرستان ها مجاز نیست.

2- شورای عالی ثبت

یکی دیگر از مراجع رسیدگی کننده جهت اختلافات و اشتباهات در موضوعات مربوط به ثبت اسناد و رفع اختلافات و در نهایت اخذ تصمیم مقتضی در اداره ثبت شورای عالی ثبت می باشد که مرجع تجدید نظر نسبت به تصمیمات هیات نظارت نیز در مورد ارائی که قابلیت اعتراض دارند نیز می باشد.

 

شعبه از شورای عالی ثبت متشکل از معاون مربوط به آن قسمت و همینطور دو نفر از قضات دیوان عالی کشور است که افراد مزبور، توسط رئیس قوه قضائیه تعیین می گردند. قانون درمورد عضو علی البدل اعضای شورای عالی ثبت در موارد بیماری، غیبت یا تعذر قانونی سکوت نموده است.

 

محل تشکیل شورای عالی ثبت، سازمان ثبت اسناد و املاک تهران می باشد.

۲۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۰۰:۱۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

با انواع اعتراضات ثبتی آشنا شوید

اعتراض بر ثبت ملک

اعتراض بر حدود ملک

اعتراض بر حقوق ارتفاقی ملک

اعتراض بر ثبت ملک

هر فردی که در ملکی که تقاضای ثبت آن شده است ، برای خود قائل به حقی باشد حتی حق ارتفاق، مجاز است که نسبت به درخواست ثبت، اعتراض مطرح نماید. از جمله مهم ترین اعتراضات ثبتی، اعتراض بر ثبت ملک می باشد.

 

 

 

مهلت اعتراض بر ثبت ملک

مهلت اعتراض بر ثبت ملک 3 ماه از تاریخ نشر اولین اعلان نوبتی می باشد. البته گاهی ممکن است در انتشار آگهی نوبتی اشتباهی صورت گرفته باشد و باعث شود که آگهی نوبتی به دستور هیات نظارت تجدید گردد که در این مواقع آگهی مجددی تنها برای یک مرتبه منتشر می شود، که در این صورت مدت اعتراض بر ثبت 30 روز از زمان انتشار آگهی مجدد می باشد.

 

 

 

مرجع تقدیم اعتراض بر ثبت ملک

اعتراض بر ثبت بایستی مستقیما به اداره ثبت و یا دایره ثبت و یا شعبه ثبتی که در آگهی نوبتی نیز مشخص شده است و همان دایره یا اداره ثبت که آگهی های نوبتی را منتشر می نماید تقدیم گردد.

 

لازم به ذکر است که چانچه اعترض بر ثبت به غیر از مرجع مذکور تقدیم گردد و در مهلت 90 روز به اداره ثبت نرسد، اعتراض مطروحه فاقد اثر قانونی خواهد بود.

مرجع اعتراض به درخواست ثبت ملک

مرجع اعتراض به درخواست ثبت ملک دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع ملک می باشد.که این امر می تواند به 3 درخواست اعتراض را مطرح نمود:

 

از طریق تقدیم دادخوست

از طریق تقدیم گواهینامه به جریان دعوا

از طریق اعتراض کتبی و بر روی برگه های معمولی

نحوه رسیدگی به اعتراض به ثبت ملک

در اعتراض به ثبت توجه به این نکته ضروری می باشد که اعتراض به ثبت بایستی در مهلت قانونی اعتراض مطرح گردد، چرا که در غیر این صورت اثری بر آن مترتب نیست.

 

طرح اعتراض در مدت قانونی:

 

چنانچه اعتراض در مدت قانونی مطرح شود، اداره ثبت پس از اینکه اعتراض را دریافت می نماید، مکلف است دادخواست اعتراض را به دادگاه عمومی حقوقی صالح رسیدگی کننده ارسال نماید.

طرح اعتراض خارج از نوبت :

 

چنانچه معترض بر ثبت ملک ، اعتراض خود را خارج از موعد قانونی مقرر مطرح نماید، اداره ثبت بایستی زیر دادخواست اعتراض یا زیر گواهینامه جریان دعوا این موضوع را درج نماید و از رییس دادگاه عمومی تقاضا نماید تا در جلسه اداری نسبت به این موضوع رسیدگی نماید.

 

در صورتیکه رییس دادگاه عمومی در جلسه اداری ، نظر اداره ثبت را تایید نماید، اعتراض به عمل آمده مردود می باشد.

اعتراض به تحدید حدود املاک و حقوق ارتفاقی

در اعتراض به حدود و حقوق ارتفاقی، افرادی که مجاز به اعتراض می باشند عبارتند از:

 

مجاورین: مجاورین ملک ثبت شده ممکن است نسبت به حدود ملک ثبت شده برای خود قائل به وجود حقی باشند که در این صورت می تواند اعتراض خویش را نسبت به این امر عنوان نمایند، لازم به ذکر است که غیر مجاورین چنین اعتراضی را نمی توانند مطرح نمایند چرا که ذینفع محسوب نمی گردند.

 

متقاضی ثبت: چنانچه تقاضا کننده ثبت در زمان تحدید حدود نه خودش و نه نماینده او حضور نداشته باشند و ملک مورد اعتراض با حدود اظهار شده از جانب مجاورین، تحدید شده باشد، متقاضی ثبت مجاز به اعتراض به تحدید حدود می باشد.

 

همچنین اداره اوقاف و متولی و ناظر موقوفات و موقوف علیهم و متصدی امور حبس و محبوس لهم و وصی یا ناظر و یا افرادی که پس از خارج شدن ملک از حالت ثلث در آن ملک ذیحق می گردند، مجاز به اعتراض نسبت به تحدید حدود املاک و حقوق ارتفاقی هستند.

 

 

 

نکته قابل توجه:

 

در اعتراض بر حدود املاک، مجاورت شرط می باشد اما در اعتراض به تقاضای ثبت ملک و همینطور در اعتراض بر حقوق ارتفاقی املاک مجاورت شرط نمی باشد.

مهلت اعتراض به تحدید حدود

مهلت اعتراض به تحدید حدود املاک و حقوق ارتفاقی از جانب هر کدام از مجاورین یا متقاضی ثبت که صورت گیرد، ظرف مدتی 30 روزه از تاریخ تنظیم صورت مجلس تحدید حدود در نظر گرفته می شود.

 

 

 

مرجع تقدیم اعتراض به حدود و حقوق ارتفاقی

مرجع اعتراض به تحدید حدود املاک و حقوق ارتفاقی اداره ثبت محل می باشد .

مرجع اعتراضات ثبتی

متقاضی اعتراض نسبت به ثبت ملک ، اعتراض خود را به اداره ثبت تحویل می دهد واداره ثبت نیز اعتراض مزبور را جهت رسیدگی به دادگاه ارسال می نماید.

۲۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۰۰:۰۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

اعتراضات ثبتی و مراجع رسیدگی کننده

زمانی که مراحل ثبت ملک انجام می گیرد، ملک ثبت می گردد اما چنانچه فرد و یا افرادی نسبت به ثبت ملک معترض باشند اعتراض خود را تحت عنوان دعوای اعتراض بر ثبت عنوان می نمایند.

 

دعوای اعتراض بر ثبت از سوی افرادی مطرح می گردد که در ملک ثبت شده ، خود را جزئا و یا کلا ذینفع بدانند. از این رو نسبت به حق خویش اقامه دعوا می نمایند و نسبت به متقاضی ثبت ملک معترض می گردند.

 

قانون گذار در ماده 16 قانون ثبت اسناد و املاک در این باره چنین آورده است:

 

“هر کس نسبت به ملک مورد ثبت اعتراضی داشته باشد، باید از تاریخ نشر اولین اعلان نوبتی تا ۹۰ روز اقامه دعوا نماید. عرض‌حال مزبور مستقیماً به اداره یا دایره یا شعبه ثبتی که در ضمن اعلان نوبتی معین شده است تسلیم می‌شود ، در مقابل عرض‌حال باید رسید داده شود. در صورتی که عرض‌حال در مدت قانونی داده شده باشد اداره ثبت آن را نزد دفتر محکمه‌ای که مرجع رسیدگی است ارسال میدارد. اگر اداره ثبت تشخیص دهد که عرض‌حال خارج از مدت داده شده است، کتباً نظر خود را اظهار خواهد کرد و به حاکم محکمه ابتدایی، محل می‌دهد تا حاکم مزبور در جلسه اداری موافق نظامنامه وزارت عدلیه رسیدگی کرده رای دهد. رای حاکم محکمه ابتدایی در این موضوع قاطع است.”

 

ماده مزبور اگر چه اعتراض بر ثبت را کاملا بیان داشته است اما درک ماده بر عامه مردم دشوار است. 

۲۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۰۰:۰۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

دعوای ابطال سند با ابطال قرارداد چه فرقی دارد ؟

 

رابطه بین سند و قرارداد از جهت منطقی و نسب اربعه، عموم و خصوص من وجه است یعنی بعضی اسناد قرارداد هستند - بعضی اسناد قرارداد نیستند - بعضی قراردادها سند هستند - بعضی قراردادها سند نیستند (در مورد اخیر مثل قراردادهای شفاهی).به عنوان مثال برای سندهاییی که قرارداد نیستند نیز می توان سند اقرارنامه یا سند ایقاع (طلاق) را ذکر نمود.

۲۰ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۳:۵۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

دعوای ابطال سند مالی است یا غیر مالی ؟

 

دعوای ابطال سند اگر در خصوص اسناد مالی باشد دعوای نیز مالی محسوب شده و مستلزم پرداخت هزینه دادرسی است در غیر اینصورت دعوا غیر مالی و هزینه دادرسی آن هم بر اساس اصول حاکم بر دعاوی غیر مالی است.

۲۰ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۳:۵۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر