به روز بودن دانشجویان حقوق و پاسخگویی به سوالات هموطنانم.

۵۷۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

مجازات استفاده کنندگان از ماهواره چیست..؟

طبق قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره، وارد کننده گان، تولید کننده گان و توزیع‌ کننده گان تجهیزات دریافت از ماهواره علاوه بر ضبط و مصادره اموال مکشوفه توسط دادگاه‌ها به‌ مجازات ده تا یکصد میلیون ریال محکوم می‌گردند و استفاده‌ کنندگان از تجهیزات دریافت از ماهواره علاوه بر ضبط و مصادره اموال مکشوفه به مجازات نقدی از یک میلیون تا سه میلیون ریال‌ محکوم می‌گردند.
حمل ، نگهداری ، نصب و تعمیر تجهیزات دریافت از ماهواره ممنوع و مرتکبین به مجازات نقدی از یک تا پنج میلیون ریال محکوم می گردند.
 

۳۱ فروردين ۹۸ ، ۱۹:۱۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

مجازات حمل، نگهداری و فروش مواد مخدر چیست..؟

نگهداری، تولید و فروش مواد مخدر تریاک و حشیش زیر ۵ کیلو گرم، بسته به میزان آن تا ۲۰ میلیون تومان جریمه، ۷۴ ضربه شلاق و  ۱۵ سال حبس در پی خواهد داشت و مجازات بالای ۵ کیلوگرم در این موارد اعدام می باشد.

نگهداری، تولید و فروش مواد مخدر هرویین، کوکایین و شیشه  کمتر از ۳۰ گرم، بسته به میزان آن تا ۶ میلیون تومان جریمه، ۷۴ ضربه شلاق و  ۱۵ سال حبس در پی خواهد داشت و مجازات بالای ۳۰ گرم در این اعدام می باشد.

۳۱ فروردين ۹۸ ، ۱۹:۰۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

پولشویی چیست..؟

پولشویی عبارتست از هر نوع عمل یا اقدام به عمل برای مخفی ‌نمودن یا تغییر ظاهر هویت عواید نامشروع یا غیر قانونی به ‌طوری که وانمود شود از منابع قانونی یا مشروع حاصل گردیده است.
به ‌عبارت دقیق تر پولشویی اقدامات بزهکارانه ‌ای است که منشاء آن قاچاق مواد مخدر، ساخت، تهیه و فروش مشروبات الکلی، قاچاق کالا و ارز، رانت ‌خواری، اخاذی، آدم ‌ربایی، دائر کردن مراکز فساد و فحشاء، اختلاس و ارتشاء، کلاهبرداری، فعالیت ‌های خرابکارانه، تقلب در امور مالی، ثروت و درآمدهای ناشی از فرار مالیاتی، منابع جاسوسی، گروگانگیری، قمار، سرقت، قاچاق کالاهای عتیقه و آثار باستانی است که طی فرآیندی با هدف تغییر ظاهر عواید حاصل از اقدامات و فعالیت ‌های غیرقانونی و فرار از پیگردهای قانونی و پنهان‌ نگه ‌داشتن منشأ پول یا دارایی، از آن به ‌عنوان پولی پاک، قانونی و مشروع استفاده نموده و وارد چرخه اقتصادی می‌گردد.

۳۱ فروردين ۹۸ ، ۱۹:۰۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

نحوه حذف اسم همسر پس از طلاق چگونه است..؟

1- چنانچه فردی با همسرش متارکه کرده باشد با انتخاب همسر دوم و ثبت رسمی ازدواج و ثبت شدن نام او در شناسنامه‌اش می‌تواند به اداره ثبت احوال مراجعه و درخواست برای حذف نام همسر اول را ارائه دهد.

2- حذف نام زوج از شناسنامه زوجه در غیر از مورد بالا تنها در صورتی امکان پذیر است که در دوران عقد جدایی انجام شده باشد و دوشیزه بودن زوجه مطابق احکام قضایی و سند طلاق قابل استنباط باشد.

۳۱ فروردين ۹۸ ، ۱۸:۵۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

برای شکایت از پزشک به کجا باید مراجعه کرد..؟

1- دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی که مردم می توانند برای رسیدگی شکایات، مشکلات و پرونده‌های قضایی خود و در رابطه با قصور و تخلفات پزشکی در هر سطحی که باشد به آنجا مراجعه نمایند و از این طریق می توانند دیه، و خسارات وارد شده را مطالبه نموده و اگر پزشک مرتکب قصور شده باشد مجازات او را هم از دادگاه بخواهند.

2- شورای حل اختلاف «ویژه امور بهداشت» که رسیدگی و حل و فصل اختلافات اعضای جامعه پزشکی با یکدیگر و همچنین اختلافات جامعه پزشکی با سایر اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی در صورتیکه مبلغ خواسته یا محکوم به کمتر از ٢٠ میلیون تومان باشد و یا در صورتیکه هر دوطرف در خصوص ارجاع پرونده به شورا توافق داشته باشند ،در صلاحیت آن می باشد.

3- سازمان نظام پزشکی کشور که تخلفات اداری و انتظامی پزشکان را مورد رسیدگی قرار می دهد و نتیجه آن برخورد انتظامی با پزشک خواهد بود که طیف وسیعی از اقدامات از توبیخ کتبی تا لغو پروانه طبابت پزشک به صورت دائمی را شامل می شود.
در این خصوص نظریه پزشکی قانونی اهمیت به سزایی دارد و مبنای اکثر احکام صادره نیز همین نظریه کارشناسی است.

۳۱ فروردين ۹۸ ، ۱۸:۵۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

برای توقیف حساب بدهکار چه باید کرد..؟

با توجه به قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، جهت توقیف اموال بدهکار، طلبکار می تواند از دادگاه درخواست نماید تاحساب های محکوم علیه در تمام بانک ها و مؤسسات اعتباری کشور استعلام شود. این حق را برخی شعب دادگاه ها در خصوص قرار تامین خواسته نیز قابل اجرا می دانند.
 توصیه می شود در صورت عدم شناسایی اموال قابل توقیف محکوم علیه، به این حق توجه نموده و پس از صدور قرار تامین خواسته و پیش از جلسه رسیدگی استعلام مذکور را از دادگاه درخواست نماییم.       

۳۱ فروردين ۹۸ ، ۱۸:۵۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

آیا برای دریافت گواهی انحصار وراثت باید به دارایی مراجعه نمود..؟

با توجه به اجرای اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم از مورخ 1395/01/01 و حذف مفاد ماده 31 قانون مالیات های مستقیم، متوفی که تاریخ فوت آنها از ابتدای سال 1395 به بعد باشد وراث آنها جهت صدور گواهی انحصار وراثت نیازی به مراجعه به ادارات امور مالیاتی و اخذ گواهی متضمن رونوشت مصدق ریز ماترک «فرم 18» را ندارند و شورای حل اختلاف راساً می تواند بدون گواهی مذکور نسبت به صدور رأی انحصار وراثت اقدام نماید.

۳۰ فروردين ۹۸ ، ۲۲:۰۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

تقسیم مستمری متوفی برای وراث به چه صورت است..؟

از آنجایی که مستمری بازماندگان متوفی جزء ارثیه محسوب نمی شود بنابراین به صورت مساوی بین بازماندگان تحت تکفل تقسیم می شود و نه بر اساس سهم الارث آنها.

۳۰ فروردين ۹۸ ، ۲۲:۰۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

مرد چه زمانی می تواند نفقه نپردازد..؟

زنی که بدون دلیل موجه از تمکین خودداری کند یا بدون اجازه شوهر و مجوز قانونی و دلیل محکمه پسند، منزل مشترک را ترک کند ولو اینکه به منزل نزدیکان خود مثل منزل پدرش برود در اینصورت مرد می تواند از دادن نفقه امتناع نماید البته در صورت اثبات عدم تمکین در دادگاه خانواده.
نکته - موارد فوق الذکر نیاز به اثبات در دادگاه دارد و مرد نمی تواند به بهانه های مورد اشاره از پرداخت نفقه امتناع نماید.

۳۰ فروردين ۹۸ ، ۲۱:۵۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

مدارک لازم برای دریافت گواهی عدم سو پیشینه چیست..؟

اقدام برای اخذ این گواهی اصولاً از طریق پلیس + ۱۰ به عمل می آید اما افرادی که برای دریافت گواهی نداشتن سوء پیشینه عجله دارند، می توانند بدون مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ به اداره تشخیص هویت مراجعه کنند تا صدور گواهی سوء پیشینه آنان به صورت فوری صادر گردد.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ گواهی عدم سوء پیشینه:

1- اصل و کپی شناسنامه

2- اصل و کپی کارت ملی

3- یک قطعه عکس جدید رنگی تمام رخ زمینه سفید بدون عینک «برای خانم‌ها بدون آرایش»

4- معرفی نامه از محل کار و یا تکمیل فرم درخواست

5- همراه داشتن کد پستی 10 رقمی به همراه آدرس کامل پستی

6- پرداخت هزینه های مربوطه

۳۰ فروردين ۹۸ ، ۲۱:۵۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

معنی 6 دانگ چیست..؟

شش دانگ به معنای مالکیت شش دانگ است در شش جهت یعنی شمال، جنوب، غرب، شرق، بالا و پایین که می شود شش جهت.

منظور از بالا و پایین فضای روبرو آن است تا هرکجا بالا برود وزیرزمین تا هرکجا پایین برود.

ماده 38 قانون مدنی:
مالکیت زمین مستلزم مالکیت فضای محاذی آن است تا هرکجا بالا رود و همچنین است نسبت به زیرزمین بالجمله مالک حق همه گونه تصرف در هوا و فراز گرفتن دارد؛مگر آنچه را که قانون استثناء کرده است.

۳۰ فروردين ۹۸ ، ۲۱:۴۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

کاداستر چیست..؟

کاداستر که در اصطلاح حقوق ثبت و در خصوص اسناد به کار می رود به مجموعه عملیاتی گفته می شود که راجع به جمع آوری و ثبت اطلاعات پایه در خصوص املاک و همچنین تعیین حدود املاک به منظور تعیین و ثبت مالکیت ها با ترسیم نقشه در یک سیستم واحد و یک پارچه و با مختصات دقیق در سراسر کشور است.

۳۰ فروردين ۹۸ ، ۲۱:۳۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

تملک و اجاره توسط اتباع بیگانه به چه صورت است..؟

این موضوع در 2 حالت قابل تصور است بدین شرح که:

1- قبول درخواست ثبت از اتباع بیگانه باید با رعایت مقررات مربوط به استفاده از املاک توسط اتباع بیگانه و پس از کسب دستور از سازمان ثبت باشد.

2- در هر مورد که اتباع بیگانه، قصد تملک و یا اجاره ملکی در ایران را داشته باشند، دفاتر اسناد رسمی باید قبلاً موافقت سازمان ثبت را جلب نمایند.
نکته: چنانچه مدت اجاره از 5 سال کمتر باشد احتیاج به کسب اجازه نیست.

۳۰ فروردين ۹۸ ، ۲۰:۱۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

آیین نامه چیست..؟

آیین نامه عبارت است از مقرراتی که برای تسهیل اجرای قانون و تشریح آن توسط مرجعی که در قانون پیش بینی شده است وضع می شود و در قدیم با عنوان نظامنامه شناخته می شده است.

۳۰ فروردين ۹۸ ، ۲۰:۱۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

چه کسانی از کشور ممنوع الخروج می شوند..؟

به طور کلی ممنوع الخروج شدن اشخاص می تواند 5 دلیل داشته باشد که عبارتند از:

1- بدهکاران قطعی مالیاتی

2- بدهکارانی که به موجب صدور حکم قطعی از مراجع قضایی یا صدور اجرائیه توسط اداره ثبت بدهی آنان احراز گردد.

3- افرادی که در خارج از ایران به دلیل تکدی، ولگردی، سرقت، کلاهبرداری و... دارای سوء شهرت باشند.

4- اشخاصی که مسافرت آنها به خارج از کشور به تشخیص مقامات قضایی صالح مخالف با مصالح جمهوری اسلامی ایران باشد.

5- اشخاصی که اخذ گذرنامه و خروج از کشور به اجازه و اراده افراد دیگری مانند پدر، شوهر و... محول شده است.

۳۰ فروردين ۹۸ ، ۲۰:۱۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

سند مالکیت چیست..؟

سند مالکیت عبارت است از:
سندی که اداره ثبت، مطابق ثبت دفتر املاک تهیه و به مالک یا قائم مقام او تسلیم می کند.

سند مالکیت در ابتدا به صورت یک برگ بود و پس از مدتی تبدیل به کتابچه شد که با جلدی معتبر و با دوام و صفحات متعدد و کاغذی مخصوص، نخ کشی و پلمپ شده بود و سه نوع از آن موجود بود که عبارت بودند از:
1- دوازده برگی
2- شانزده برگی
3- سی دو برگی
این اسناد در اصطلاح عموم به سند منگوله دار معروف بود.

نکته- در حال حاظر سند مالکیت فقط از طریق اداره ثبت و به صورت تک برگی صادر می شود.

۳۰ فروردين ۹۸ ، ۲۰:۱۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

مجازات فروش مال غیر «انتقال مال غیر» چیست..؟

انتقال مال غیر جرمی مستقل است و با کلاهبرداری فرق دارد اما مجازات این دو جرم یکسان است، چرا که فروش مال غیر در حکم کلاهبرداری محسوب شده است و بنابراین کسی که اقدام به انتقال مال غیر می‌ کند به همه ی مجازات‌های زیر «که مجازات جرم کلاهبرداری هم هستند» محکوم می‌شود:

1- حبس از یک تا هفت سال ،
2- پرداخت جزای نقدی معادل مالی که به دیگری منتقل کرده است،
3- رد مال منتقل شده به صاحبش .
4- ضمنا اگر متهم به دلایلی مستحق تخفیف مجازات باشد؛ «مانند رضایت شاکی خصوصی، کهولت سن، نداشتن سابقه و ...» دادگاه نمی‌تواند مجازات حبس او را از یک سال کمتر کند.
5- همچنین اگر مرتکب جرم ، از کارکنان دولت باشد به انفصال دائم از خدمات دولتی نیز محکوم خواهد شد.

۳۰ فروردين ۹۸ ، ۲۰:۰۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

نحوه ارث بردن مرد و زن از یکدیگر به چه صورت است..؟

مرد از زن در صورتی که فرزند نداشته باشد یک دوم ارث می برد و در صورتی که زن فرزند داشته باشد یک چهارم ارث می برد و اگر زن بمیرد و وارثی نداشته باشد تمام ترکه به شوهر به عنوان ارث تعلق می گیرد.
زن از مرد در صورتی که فرزند نداشته باشد 1/4 «یک چهارم» ارث می برد و در صورتی که مرد فرزند داشته باشد 1/8 «یک هشتم» ارث می برد و اگر شوهر بمیرد و وارثی نداشته باشد زن همان نصیب خود را می برد و بقیه دارایی شوهر او همانند ترکه بی وارث، به دولت تعلق می گیرد و چنانچه مرد چند همسر داشته باشد میزان ارث بین همه آنها تقسیم می شود یعنی با وجود دو زن و وجود فرزند هر کدام یک شانزدهم ارث می برد.

۳۰ فروردين ۹۸ ، ۲۰:۰۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

شیر بها چیست..؟


شیربها که به عنوان یک سنت در بعضی از مناطق ایران مرسوم است «نه در کل ایران» در قوانین ما هیچ حکمی ندارد یعنی  یک تکلیف یا حق قانونی نیست تا بتوان شرایط آن را به لحاظ قانونی مورد بررسی قرار داد.

با این حال، اگر بخواهیم این سنت یا رسم را از همان زاویه و از منظر یک توافق یا قرارداد خصوصی ارزیابی کنیم، به نظر می رسد خانواده دختر حق نداشته باشد مبلغ شیربهایی که داماد به منظور تامین جهیزیه دختر به آنها می دهد را صرف اموری غیر از این کار کند، به نحوی که به کیفیت جهیزیه دختر مورد نظر لطمه بخورد.

البته این نظر را براساس قواعد اخلاق و منطق می گوییم، و گرنه باز هم تاکید می کنیم که قانون درباره اصل شیربها حرفی نزده تا بتواند یا بخواهد درباره حواشی آن حکمی بدهد.

۳۰ فروردين ۹۸ ، ۲۰:۰۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

مرجع صالح برای مطالبه اجرت المثل کجا است..؟

مرجع صالح به رسیدگی به دعاوی خانواده شورای حل اختلاف و دادگاه خانواده است ولی در فرض این سئوال با توجه به نظریه مشورتی قوه قضاییه در خصوص دعاوی مطالبه اجرت المثل دادگاه خانواده خواهد بود این نظریه مشورتی برای علاقه مندان تهیه شده است.

سئوال:
برابر بند ج ماده ۹ قانون شوراهای حل‌اختلاف ۱۳۹۴ دعاوی خانواده راجع به جهیزیه، مهریه و نفقه تا نصاب مقرر در بند الف درصورتی که مشمول ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱/۱۲/۱ نباشد، در صلاحیت شورای حل‌اختلاف است اما به اجرت‌ المثل هیچ اشاره‌ای نشده است. حال آیا اجرت‌ المثل در صلاحیت شورای حل اختلاف یا دادگاه خانواده می­باشد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه:
با توجه به اینکه از «اجرت المثل» در بند ج ماده ۹ قانون شوراهای حل‌اختلاف «مصوب ۱۳۹۴» نامی برده نشده است لذا رسیدگی به آن با هر میزان وفق بند ۷ ماده ۴ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱ کماکان در صلاحیت دادگاه خانواده است.

۳۰ فروردين ۹۸ ، ۲۰:۰۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر