قانونگذار محترم درخواست تعدیل اقساط مهریه را مطابق ماده ۱۱ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، به طرفین دعوا اعم از (محکوم علیه یا محکوم له) این اذن را داده است تا هر دو امکان تقدیم دادخواست تعدیل را در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی داشته باشند. اعم از کم کردن میزان اقساط پرداختی مهریه و یا افزایش میزان پرداختی بابت اقساط مهریه را از دادگاه درخواست کنند.

ماده ۱۱:

( در صورت ثبوت اعسار، چنانچه مدیون متمکن از پرداخت به نحو اقساط شناخته شود، دادگاه ضمن صدور حکم اعسار با ملاحظه وضعیت او مهلت مناسبی برای پرداخت می دهد یا حکم تقسیط بدهی را صادر می کند. در تعیین اقساط باید میزان درآمد مدیون و معیشت ضروری او لحاظ شده و به نحوی باشد که او توانایی پرداخت آن را داشته باشد.)

بنابرین تعدیل در اقساط مهریه هنگامی امکان پذیر می باشد که رأی مبنی بر تقسیط مهریه صادر شده باشد و درآمد زوج به گونه ای باشد که نتواند اقساط را طبق میزان مقرر شده پرداخت نماید، لذا اقدام به ارائه دادخواست تعدیل اقساط مهریه می نماید.

هم چنین در صورتی که زوج دچار نقصان یا بیماری شده باشد و مدتی قادر به انجام امور خود نباشد، در این حالت نیز می تواند باد با ارائه دادخواست تعدیل اقساط مهریه، از دادگاه درخواست نماید.

نکته قابل توجه آن است که دادخواست تعدیل در صورتی پذیرفته می شود که زوج اثبات نماید در وضعیت مالی او تغییری حاصل شده است و معسر گردیده و استطاعت مالی برای پرداخت اقساط تعیین شده را ندارد.