مواقعی هست که افراد سودجو و کلاهبردار با سرقت بیمه‌نامه شخص ثالث مشکلاتی را برای بیمه‌گزار ایجاد می‌کنند. در این حالت اگر فرد برای اعلام گم شدن بیمه شخص ثالث خود اقدام نکرده باشد، فرد کلاهبردار با روش‌های مختلف می‌تواند از بیمه‌نامه فرد به نفع خود استفاده کند.

برای مثال فرد کلاهبردار می‌تواند با دست‌ بردن در بیمه‌نامه و تغییر اعداد درج شده روی بیمه شخص ثالث، در مواقعی مانند خسارت ساختگی و یا حتی تصادفاتی که خسارات جانی و مالی به همراه دارند از بیمه‌نامه گم‌شده استفاده کند و از شرکت بیمه‌گر خسارت دریافت کند و یا در موارد بروز خسارت جانی از آن در دادگاه به عنوان وثیقه برای آزادی موقتی استفاده کند و بیمه‌گزار اصلی را دچار مشکل کند.

از آنجایی که افسر پلیس بیمه‌نامه‌ها را جابه‌جا می‌کند، ممکن است خطای انسانی اتفاق بیافتد و افسر متوجه سو استفاده از بیمه‌نامه گم‌شده نشود. برای مثال خودوری فرد کلاهبردار پراید باشد و بیمه‌نامه سرقت شده متعلق به خودروی سمند باشد و افسر متوجه این عدم تطابق نشود. با در نظر گرفتن این موضوع پیشنهاد می‌شود که در مواقع وقوع خسارت مشخصات درج‌شده روی بیمه‌نامه توسط زیان‌دیده با مشخصات خودروی مقصر مطابقت داده شود.

با تمام این تفاسیر بهترین و بی‌دردسرترین راه‌حل بعد از گم شدن بیمه شخص ثالث اقدام فوری جهت اعلام مفقود شدن و دریافت گواهی بیمه شخص ثالث است که در صورت بروز مشکلاتی مانند تصادف فرد بیمه‌گزار در شرایط بحرانی و استرسی بعد از تصادف درگیر روند اداری دریافت گواهی نشود.