تعریف حساب جاری

(Transaction account) به گونه‌ای از حساب قرض‌الحسنه یا حتی سپرده بانکی گفته می‌شود که صاحب آن می‌تواند با استفاده از چک و بوسیله خودش یا اشخاص ثالث از آن برداشت نماید.

 

داشتن چک برگشتى مانعى براى اخذ دسته چک مجدد نیست
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای اصلاحیه دستورالعمل حساب جاری را ابلاغ کرده است .
در این بخشنامه‌ آمده است: احتراماً به استحضار می‌رساند؛ بنا به رأی شماره (۵۵) مورخ ۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر مغایرت برخی از بندهای « دستورالعمل حساب جاری »، موضوع بخشنامه شماره ۹۱.۵۹۹۱۲ مورخ ۸ خردادماه ۱۳۹۱ و اصلاحیه‌های آن


مزایای حساب جاری

۱- مهم‌ترین مزیت این است که دارنده‌ی این حساب قادر است هر زمان که بخواهد درخواست دسته چک بدهد.

۲- در حساب جاری، می‌توان واریزها و برداشت‌های متعددی داشت. اما در سایر حساب‌ها، محدودیت‌هایی در واریزها و برداشت‌ها وجود دارد.

۳- مزیت دیگر این نوع حساب این است که امکان ارائه‌ی خدمات چند حساب متفاوت، مثلاً حساب‌های دانشجویی، حساب‌های تجاری، مشترک و … را به طور همزمان دارا می‌باشد.

۴- دیگر مزیت خوبی که این نوع حساب دارد این است که دارنده‌ی آن می‌تواند از یکی از گزینه‌های حساب به عنوان حساب پشتیبان استفاده کند. فی‌المثل، دارنده‌ می‌تواند از یک حساب پس‌انداز به مثابه‌ی یک پشتیبان برای حساب جاری خود استفاده کند تا هر زمان که موجودی حسابجاری او کافی نبود بتواند از حساب پشتیبان استفاده نماید.

 

چند نکته

  • دارنده‌ی حساب جاری، می‌تواند علاوه بر دسته‌ چک از کارت بانکی نیز برخوردار باشد.

  • امکان باز کردن این نوع حساب به شکل حقوقی و شرکتی وجود دارد.

  • دارنده‌ی حساب جاریمی‌تواند از بانکداری اینترنتی و یا همراه بانک نیز استفاده کند.