با توجه به تبصره‌های 1 و 2 و متن ماده 13 «آیین نامه نحوه استفاده از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی» که در اجرای مقررات مواد ۱۷۵ و ۱۷۶ قانون آیین دادرسی کیفری در تاریخ ۲۴ /۵ /۹۵ به تصویب رییس قوه قضاییه رسید، نکات ذیل را متذکر می گردد‌:

1. درج ابلاغیه در حساب کابری فرد در سامانه ثنا ابلاغ محسوب می شود.

2. تاریخ درج، تاریخ ابلاغ قانونی محسوب و مبنای محاسبه‌ مهلت ها است.

3. گرچه جهت اطلاع مخاطب به تلفن همراه اعلامی پیامک ارسال می شود ولی عدم ارسال پیامک یا عدم رویت و ملاحظه مخاطب، توجیه پذیر نیست.

4. با رویت و ملاحظه مخاطب، ابلاغ واقعی محسوب می شود که البته آثار خاص خودش را دارد.

 متن ماده 13 مرقوم و تبصره‌های 1و 2 آن را ملاحظه فرمائید:

«ماده ۱۳- وصول الکترونیکی اوراق قضایی به حساب کاربری مخاطب در سامانه ابلاغ، ابلاغ محسوب می شود. رؤیت اوراق قضایی در سامانه ابلاغ، با ثبت زمان و سایر جزئیات، ذخیره می شود و کلیه آثارابلاغ واقعی بر آن مترتب می گردد. ورود به سامانه ابلاغ از طریق حساب کاربری و رؤیت اوراق از این طریق به منزله رسید است.

تبصره ۱- در ابلاغ الکترونیکی، مخاطب در صورتی می تواند اظهار بی اطلاعی کند که ثابت نماید بلحاظ عدم دسترسی یا نقص در سامانه رایانه ای و سامانه مخابراتی از مفاد ابلاغ مطلع نشده است.

تبصره ۲- خودداری از مراجعه به سامانه ابلاغ، به منزله استنکاف از قبول اوراق قضایی موضوع ماده ۷۰ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی محسوب می گردد. ...»

توجه:

ماده 70 اشاره شده همان الصاق اخطاریه در محل اقامتگاه مخاطب توسط مامورابلاغ است.