نحوه شکایت از راننده مقصد به چه صورتی است

در نحوه شکایت از راننده مقصر و پرداخت دیه حوادث رانندگی احتمالاً می‌دانید که ایران ازنظر تعداد تصادفات رانندگی با اختلاف رتبه‌ی اول را در اختیار دارد و جاده‌های ایران از این نظر به‌عنوان مرگ‌بار‌ترین جاده‌های حمل‌ونقل در دنیا شناخته می‌شوند. از دلایل این تصادفات خودروهای بی‌کیفیت، فرهنگ بسیار پایین رانندگی و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی هستند.

دلیل هرچه باشد چیزی که بیشترین اهمیت را دارد جان هم‌وطنان ما است که در این تصادفات گرفته می‌شود. سالانه نزدیک به 19 هزار نفر براثر تصادف رانندگی در ایران فوت می‌کنند و 300 هزار نفر مصدوم می‌شوند. مقاله‌ی پیش رو در مورد نحوه شکایت از راننده مقصر و نحوه پرداخت دیه حوادث رانندگی است.

همان‌طور که می‌دانید در هر تصادف یکی از طرفین به‌عنوان مقصر شناخته می‌شود و باید خسارات واردشده براثر تصادف را تقبل کند. اگر در تصادفی خسارت جانی (مرگ یا نقص عضو) به وجود بیاید، مقصر طبق قانون و حکم دادگاه ملزم به پرداخت دیه‌ی تعیین‌شده توسط قاضی است. مگر آنکه مصدوم یا اولیا دم رضایت دهند که نیازی به دریافت دیه وجود ندارد.​

قتل غیر عمد

نحوه شکایت در موضوع قتل غیر عمد

تصادفات دارای خسارات جانی که به مرگ یکی از طرفین منجر می‌شود قتل غیر عمد محسوب می‌شوند؛ یعنی حتی اگر راننده‌ مقصر سرعت غیرمجاز داشته باشد، وسیله‌ی نقلیه‌‌ی او دارای نقصی باشد که از دلایل تصادف محسوب شود مانند ایراد در سیستم ترمز، در محلی تردد کند که برای او و یا وسیله‌ی نقلیه‌اش مجاز نباشد و … بازهم قصد کشتن کسی را نداشته و تصادف منجر به مرگی که اتفاق افتاده، قتل غیر عمد محسوب می‌شود.

در اصل به آن قتل شبه عمد می‌گویند. رعایت نکردن قوانینی مانند سرعت مجاز، توقف قبل از خط عابر و … که از روی عمد انجام ‌می‌شود و به نتیجه‌ای غیر عمد منجر می‌شود. مرگ انسانی دیگر!

با توجه به غیر عمد بودن قتل قصاص رخ نمی‌دهد. مجازات قتل غیر عمد پرداخت دیه است. توجه داشته باشید که این‌گونه تصادفات هم جنبه‌ی عمومی دارند و هم جنبه‌ی خصوصی. جنبه‌ی عمومی مربوط به سیستم قضایی می‌شود که مجازات آن شامل حبس و البته جزای نقدی می‌شود و پرداخت دیه مربوط به جنبه‌ی خصوصی است که به اولیای دم پرداخت می‌شود.

در صورت رضایت اولیای دم پرداخت دیه منتفی می‌شود اما معمولاً سیستم قضایی از جزای نقدی‌ای که به دلیل سرپیچی از قوانین برای شما تعیین کرده است، نمی‌گذرد. ممکن است بسته به نوع جرم از حبس چشم‌پوشی کنند اما معمولاً جزای نقدی بخشیده نمی‌شود.

ممکن است فکر کنید در صورت مست بودن راننده یا بدون گواهی‌نامه بودن او، قتل پیش‌آمده، عمد محسوب می‌شود؛ اما باید بگوییم طبق ماده‌ی 718 تعزیرات قانون مجازات اسلامی اگر راننده مست باشد، گواهی‌نامه نداشته باشد، سرعت زیاد داشته باشد و یا سبقت غیرمجاز گرفته باشد حکم مجازات او سنگین‌تر از حالت عادی خواهد بود اما حادثه‌ی پیش‌آمده همچنان قتل غیر عمد یا شبه عمد محسوب می‌شود.

 

نحوه شکایت ازراننده مقصر

شکایت از راننده مقصر

رانندگی پرخطر به هر دلیل که باشد ممکن است منجر به وقوع صدمات بدنی شود. قانون‌گذار برای مرتکبین این تصادفات ، علاوه بر دیه، مجازات حبس و جزای نقدی را نیز پیش‌بینی کرده است که نوع و میزان مجازات بستگی به نظر کارشناس پرونده و تعیین میزان تقصیر راننده دارد. در ادامه به بررسی پرونده‌ای در این باره می‌پردازیم.

مراحل شکایت از راننده مقصر به شرح زیر می باشد:

  1.      اغاز دعوا
  2.       نظریه کارشناسی
  3.       نظر پزشک قانونی
  4.      رسیدگی دادسرا
  5.      صدور قرار مجرمیت
  6.       رای دادگاه

بیمه و مزایای استفاده از آن

بیمه جبران خسارت رانندگی

درهرصورت چه راننده مقصر باشد و چه با رعایت تمام قوانین از طرف وی این اتفاق ناگوار رخ‌داده باشد بیمه موظف به پرداخت دیه‌ی متوفی یا فرد مصدوم است.

حتی اگر راننده فاقد گواهی‌نامه باشد یا در حین رانندگی مست باشد، بیمه این وظیفه را دارد که خسارت وارده را به زیان‌دیده و یا دیه را به وارث متوفی پرداخت کند. البته در این شرایط بیمه می‌تواند به راننده رجوع کند و مطمئن باشید که این کار را می‌کند.

صندوق تامین خسارت های بدنی چیست؟

پس از شکایت از راننده مقصر اگر به هر دلیلی مانند بیمه نبودن وسیله‌ی نقلیه، اتمام اعتبار بیمه‌نامه، فرار مقصر از صحنه‌ی حادثه به‌گونه‌ای که مجهول بودن هویت وی اثبات شود، ورشکستگی بیمه‌گر و … صندوقی به نام صندوق تأمین خسارت‌های بدنی، خسارات بدنی واردشده به افراد را پرداخت می‌کند.

اگر بیمه‌ها به دلایل گوناگون از مسئولیت خود شانه خالی نکنند موظف هستند پس از گزارش مقامات انتظامی و پزشکی قانونی بی‌درنگ 50 درصد از دیه‌ی تقریبی را به زیان‌دیده پرداخت کنند و مابقی آن را باید پس معلوم شدن میزان قطعی دیه توسط دادگاه پرداخت کنند.

در تصادفاتی که خسارت جانی و جرح به همراه ندارد اگر خسارت کم‌تر از 3 میلیون تومان باشد، در صورت توافق طرفین نیازی به تماس با 110 و کروکی افسر نیست. طرفین می‌توانند به مرکز خسارت بیمه‌ی مقصر مراجعه کنند و از این طریق کار خود را پیش ببرند.

اما در تصادفاتی که منجر به جرح شده و خسارت جانی به بار آمده، حضور افسر راهنمایی و رانندگی الزامی است و باید برای مراجعه به بیمه و دریافت خسارات واردشده کروکی و گزارش پلیس را داشته باشید.

همان‌طور که گفتیم بیمه درهرصورت ملزم به پرداخت خسارات است و درصورتی‌که تصادف براثر بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی و یا عدم مهارت رانندگی راننده رخ دهد وی با جزای نقدی و حبس مجازات می‌شود. این مجازات در صورت مستی و یا نداشتن گواهی‌نامه شدیدتر خواهد بود.

دیه‌ی تصادف با عابر پیاده

تصادف با عابر پیاده

برخلاف تصور عموم که فکر می‌کنند در صورت تصادف با عابر پیاده درهرصورت راننده مقصر است، آمارهای رسمی نشان می‌دهند که عامل اصلی 30 درصد از تصادفات شهری و حتی 10 درصد از تصادفات برون‌شهری عابران پیاده هستند که با بی توجهی به قوانین، با جان خود بازی می‌کنند.

ازجمله تخلفات مهم عابران که به قیمت جانشان تمام می‌شود:

  1. عدم توجه به عبور از خط‌کشی مخصوص عبور عابر پیاده. رانندگان موظف‌اند قبل از خط‌کشی عابر توقف کامل کنند تا فرد پیاده از عرض خیابان عبور کنند. زمانی که راننده‌ای با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت در اتوبانی حرکت می‌کند عبور عابری از عرض اتوبان یک غافلگیری تمام‌عیار است.
  2. عدم استفاده از پل عابر پیاده و عبور از زیر آن. اگر عابری حوصله‌ی بالا رفتن از پله‌های پل را ندارد و ترجیح می‌دهد از زیر آن و از میان ماشین‌های عبوری بدود، تمام تقصیر متوجه خودش است.
  3. هنگامی‌که چراغ راهنمایی مربوط به عبور عابران قرمز است یعنی چراغ مربوط به خودروها سبز است و خودروها می‌توانند با خیال راحت از چهارراه عبور کنند. اگر عابری به قوانین مربوط به خود توجه نکند و آن را زیر پا بگذارد، نباید راننده‌ای که به او برخورد می‌کند را مقصر دانست.
  4. ورود ناگهانی به سطح سواره‌رو از دیگر تخلفات رایج عابران است. در معبری که پیاده‌رو دارد، حرکت عابر در سطح سواره‌رو ممنوع است. در معابری که پیاده‌رو وجود ندارد عابر باید از سمت چپ خیابان و در جهت مخالف خودروهای عبوری حرکت کند.

در شرایط ذکرشده اگر راننده با رعایت تمام قوانین مانند سرعت مجاز و استفاده از وسیله نقلیه‌ای که نقص منجر به تصادف نداشته باشد، نتواند وسیله‌ی نقلیه را کنترل کند و به عابر برخورد کند هیچ تقصیری متوجه او نیست و مسئولیتی نخواهد داشت.

البته ناگفته نماند که در هر شرایطی راننده موظف است که خودروی خود را در سمت راست معبر متوقف کند و مصدوم را در صورت امکان به نزدیک‌ترین مراکز درمانی منتقل کند. در غیر این صورت باید با تماس با 115 درخواست امداد برای مصدوم کند و مراتب را به مقامات نیروی انتظامی اعلام کند.

نکته: مقصر نبودن راننده به معنای سلب امتیاز استفاده از بیمه برای فرد زیان‌دیده نمی‌شود. مصدوم و یا وارث متوفی می‌تواند از مزایای بیمه استفاده کند.