دادگاه می بایست گواهی هر شاهد را به صورت تکی استماع کند تا شاهد تنها و مسلط بر بیانات خود باشد و گفت‌وگوهای شاهدین دیگر در اظهارات آن تأثیری نداشته باشد، پیش از بیانات گواهی سؤالاتی در رابطه با احراز هویت شاهد پرسیده می شود، این مطلب به علت این می باشد که اگر شاهد شرایط قانونی را ندارد، گواهی آن دریافت نشود.

روند شهادت شاهد در دادگاه

مقامات قضایی دادگاه پیش از بیانات شاهد تذکرات لازم را می‌دهند و به او می گویند که در صورت شهادت کذب چه مجازاتی برای وی در نظر گرفته می شود، در این صورت شاهد باید قسم بخورد که اظهارات آن طبق واقعیت است، پس از این گواه خیلی راحت بیانات خود را اعلام می نماید،

دادرس قادر است، از هر سؤالی که برای پی بردن به واقعیت و اثبات شهادت نیاز است، را از شاهد بپرسد، طرفین شکایت می توانند از سوی دادگاه سؤالاتی از شاهد بپرسند شاهد می بایست به‌روشنی پاسخ های خود را بیان کند.

اظهارات شاهد در رابطه با سؤالات

شاهد باید موقع بیانات خود هیچ گونه شکی نداشته باشد و گفت و گوها در آخر روند تحقیق بدون تضاد و کاملا یکسان باشند. طرفین شکایت این توانایی را دارند که با شاهد صحبت کنند، ولی موقع اظهارات وی اجازه قطع کردن حرف را ندارند، در نتیجه اظهارات شاهد باید در طول جلسه کاملاً واقعیت داشته باشد و بدون کاستی بیان شود، سپس از گواه یک امضاء گرفته میشود.

نتیجه پس از اظهارات شهادت

گواه بعد از بیانات خود با نتیجه و تعدادی آثار روبرو می شود، چرا که شهادت در قالب شرایطی صورت می‌گیرد و نتیجه برخی از نمونه لایحه دفاعیه شهادت کذب به صورت زیر است؛

اول این که برای قاضی به اثبات برسد که در رابطه با عنوان شهادت تهدید شده است، یا شاهد خود ادعا دارد که در رابطه با شهادت به صورت کذب بیاناتی را گفته است، یا شهادت کاملاً درست و طبق حقیقت بیان شده باشد.