بعد از آن که مفهوم تصرف عدوانی را توضیح داده‌ایم، حال این سؤال پیش می‌آید که اگر یکی از مال‌ها یا ملک‌های ما تحت تصرف عدوانی قرار گرفت، چگونه می‌توانیم این موضوع را در دادگاه بررسی کنیم. در ابتدا باید به این موضوع توجه داشته باشید که تصرف عدوانی انواع مختلفی دارد که این انواع را در ادامه به طور کامل توضیح خواهیم داد.

نکته‌ای که شما به‌عنوان کسی که مال یا ملک مورد تصرف عدوانی قرار گرفته ‌است، باید به آن توجه کافی و ویژه ای داشته باشید، این است که شکایت خود را به طور صحیح در دادگاه مطرح کنید و برای طرح شکایت صحیح باید انواع تصرف ‌های عدوانی را به طور کامل و دقیق بشناسید.

در شکایت مطرح‌ شده باید به این موضوع بپردازید که تصرف عدوانی چگونه انجام شده است و شرح دقیق و جامعی از آن را بیان کنیم.

اقدام به باز پس گیری

متأسفانه شاهد این هستیم که در بعضی از نقاط کشور هنگامی که با تصرف عدوانی ملکی یا مال خود روبه رو می‌شوند، به جای آنکه به مراجع قضایی شکایت خود را ارائه دهند، خود به تنهایی اقدام به باز پس ‌گیری ملک خود می‌کنند، باید بگوییم که این روش بسیار اشتباه و نادرست می باشد و شما به‌ هیچ ‌عنوان نباید در هنگام مواجهه با تصرف عدوانی خود برای باز پس ‌گیری ملک خود اقدام کنید.

شما به آسانی می‌توانید با طرح شکایت در مراجع قضائی از حق خود دفاع کنید، برای این کار کافی است که به یک دفتر خدمات قضایی الکترونیکی مراجعه کنید و شکایتی مبنی بر تصرف عدوانی را تنظیم کنید، توجه داشته باشید که در این ‌صورت قانون برای شما و کارهای لازم را انجام می‌دهد و دیگر نیازی نیست که شما برای انجام این کاری اقدام خاصی را انجام دهید.

بعد از تنظیم شکایت به پرونده شما در دادسرا و دادگاه رسیدگی خواهد شد، البته به این موضوع توجه داشته باشید که روند دادرسی در تصرف عدوانی می تواند کمی زمان ‌بر باشد، اما به ‌هر حال اقدام کردن از طریق مراجع قانونی مزیت ‌های بسیار زیادی دارد و باید بگوییم که تنها راه و روش مناسب برای مقابله با تصرف عدوانی می باشد.