از مهم ترین سوال هایی که در رابطه با رد اتهام پیش می آید این است، که در چه مرحله ای رد اتهام انجام می شود، باید به این موضوع مهم توجه داشته باشید، که رد اتهام قبل از مرحله‌ای است، که شخص به‌عنوان مجرم شناخته می‌شود، هنگامی‌که مجرم بودن شخص به اثبات برسد دیگردر رابطه با رد اتهام نمی‌توان هیچ نظری داد و انجام نخواهد شد، البته ممکن است، که شخص از جرم وارد شده به او تبرئه شود، و مجازاتی را تجربه نکند، اما دیگر شاهد رد اتهام نخواهیم بود.

به این موضوع بسیار مهم توجه داشته باشید، که همان‌طور که در مطالب بالا هم به این موضوع اشاره کردیم، روند دادرسی در ایران از چندین مرحله مختلف تشکیل شده است، که با این مراحل آشنا شده‌اید. لازم به ذکر است، در هر مرحله ‌ای که هنوز مجرم بودن شخص ثابت نشده باشد، می‌توان شاهد رد اتهام آن شخص باشیم.

به ‌عنوان مثال تصور کنید، که پرونده با موضوعیت تصرف عدوانی به دادگاه ارائه شده باشد، در این حالت شخص شاکی به جمع‌آوری مدارک مورد نیاز خود می ‌پردازد،

اگر بتواند مدارک مورد نیاز را برای اثبات تصرف عدوانی به دادگاه ارائه دهد

اگر بتواند مدارک مورد نیاز را برای اثبات تصرف عدوانی به دادگاه ارائه دهد، که پرونده همچنان جریان خواهد داشت، در غیر این‌ صورت در همان مرحله دادسرا متهم رد اتهام می‌شود و قرار منع تعقیب برای پرونده صادر خواهد شد. حال این امکان وجود دارد، که در دادسرا مدارک لازم را شخص شاکی فراهم کرده باشد، و پرونده به دادگاه ارجاع داده شود.

در مرحله دادگاه هم ممکن است، که قاضی پرونده مدارک موجود در پرونده را کافی و لازم نداند و متهم را رد اتهام کند، یعنی رای به مجرم نبودن و متهم نبودن آن شخص صادر کند.

به این موضوع بسیار مهم توجه داشته باشید، که اگر در این مرحله باز هم رای به ضرر متهم صادر شود، و متهم مجرم شناخته شود، باز هم درصد بسیار کمی احتمال وجود دارد، که در دادگاه تجدیدنظر متهم رد اتهام شود، در رابطه با دادگاه تجدیدنظر و مسائل مربوط به آن در ادامه توضیحات کامل ‌تری را بیان خواهیم کرد.