بعد از آنکه مفهوم تصرف عدوانی را توضیح دادیم و مطالب دیگری را در رابطه با آن بیان کردیم، حال نوبت به این می‌رسد که در رابطه با مجازات‌ های تصرف عدوانی هم مطالب کاملی را بیان کنیم تا شما بدانید اگر برای مال یا ملک شما تصرف عدوانی شده است، شخص مجرم چه مجازات هایی می شود، لازم به ذکر است که در ابتدا به این موضوع پس توجه داشته باشید که تصرف عدوانییک جرم سنگین به حساب می‌آید.

باید بگوییم که جرم‌ها انواع مختلفی دارند، بعضی از آن ‌ها با جریمه نقدی یا شلاق مجازات می شوند، اما جرم‌ هایی که تقریباً سنگین می باشند، مجرم با زندان و حبس مجازات خواهند شد و جرم تصرف عدوانی هم از آن جرم‌هایی است که مجرم آن با حبس و زندان مجازات می‌شود. در ماده سی و یک قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران به طور کامل مجازات‌ های مربوط به تصرف عدوانی شرح داده شده است.

مجرم تصرف عدوانی به یک تا چند ماه حبس محکوم خواهد شد

در این ماده قانونی به صراحت بیان شده است که مجرم تصرف عدوانی به یک تا چند ماه حبس محکوم خواهد شد، توجه داشته باشید که این مدت زمان حبس می ‌تواند به عوامل متعددی بستگی داشته باشد، و یکی از این عوامل تعیین کننده هم نوع تصرف عدوانی صورت گرفته شده می ‌باشد. هنگامی که انواع تصرف‌های عدوانی را توضیح دهیم با این موضوع بیشتر و بهتر آشنا خواهید شد.

به این نکته توجه داشته باشید، که قاضی پرونده تنها کسی است، که می‌تواند مجازات مربوط به جرم انجام گرفته شده را تشخیص دهد، و آن را برای اجرا تعیین کند، البته باید بگوییم که قاضی نمی ‌تواند بنا به سلیقه شخصی این تعیین مجازات را انجام دهد، و باید این کار را مطابق با قانون و احکام صادر شده در قانون انجام دهد، در غیر این ‌صورت می ‌توان به آن اعتراض کرد.

موضوعی که شما در این مقاله باید از آن مطلع باشید، و دانستن آن برای شما کفایت می‌کند این است، که تصرف عدوانی جرم زندان دارد، حال این زندان ممکن است، از یک ماه شروع شود، و متناسب با جرم انجام گرفته شده این مدت زمان بیشتر هم خواهد بود و موضوع دیگری که باز هم باید به آن دقت کافی را داشته باشید، این است، که در جرم هایی با موضوعیت تصرف عدوانی مجازات تعیین ‌شده اجرا خواهد شد، مگر آن که شاکی خصوصی پرونده رضایت دهد، و اعلام کند که دیگر قصد مجازات مجرم را ندارد.