اصولاً هنگامی که برای فردی مزاحمت و آزار و اذیتی به وجود می‌آید، شخص مورد نظر از روش های متعددی می تواند پیگیر این موضوع باشد تا به وسیله دیگران این آزار و اذیت مورد تایید قرار بگیرد و فرد مورد نظر بتواند از حق و حقوق خود دفاع کند.

در همین راستا می‌ تواند سبب شود که هرگونه مزاحمت بیشتر یا دلهره ترس یا تهدید را از خود دور کند. اغلب مواقع افراد در تلاشند بعد از مزاحمت‌ های مکرر از طریق پلیس ۱۱۰ اقدام کنند تا با اعزام پلیس به محل مد نظر بتوانند آرامش و امنیت خود را به دست بیاورند.

همان‌طور که ذکر کریم اغلب افراد با تماس به پلیس ۱۱۰ در تلاش برطرف کردن این موضوع هستند هنگامی‌که با پلیس تماس می‌گیرند بلافاصله پلیس به محل مورد نظر اعزام می‌شود و با در نظر گرفتن مشک مشاهده‌ها و دیده‌ها و شنیده‌های خود به همین طور شاهدین که در محل مزاحمت وجود دارد می‌تواند متن زمینه‌ای برای ارائه شکایت فرد مورد نظر در نظر بگیرد در این صورت حقوق هر ۲ طرف در نظر گرفته می شود.

اگر ارائه متن استشهاد محلی برای شکایت مزاحمت و ادعای حیثیت به واسطه پلیس صورت بگیرد

برای اطلاعات بیشتر شما لازم است بگوییم اگر ارائه متن استشهاد محلی برای شکایت مزاحمت و ادعای حیثیت به واسطه پلیس صورت بگیرد و این امر به صورت صورت ‌جلسه‌ای در دادگاه اعتبار بسیار زیادی دارد. به حدی اعتبار این عمل بالا می باشد که می‌تواند به اندازه یک شاهد در دادگاه شهادت دهد.

در اغلب اوقات هنگامی که متن ارائه‌ شده به واسطه پلیس برای دادگاه در نظر گرفته شود، دیگر نیازی به دادگاه دفاعیات وجود ندارد و همین متن ارائه ‌شده به واسطه کلانتری می ‌تواند یک سند بسیار محکم و قطعی برای دادگاه در نظر گرفته شود.

یکی از قانون ‌های مهم ایران به این صورت می باشد که هیچ فردی تحت هیچ شرایطی نباید برای فرد دیگری سبب مزاحمت شود و همین قانون در زمینه مزاحمت هیچ حقی به افراد نمی ‌دهد. در راستای همین قانون هیچ فردی نمی ‌تواند برای فرد دیگری مزاحمت ایجاد کند و اگر این اتفاق بیفتد، بر طبق قانون مدنی برخورد قاطعی با او می‌شود.

در برخی موارد امکان دارد فردی که مدعی شده فرد دیگری مزاحمتی برای او ایجاد کرده قسم بخورد که این کار را کرده است، اما در واقع همچی چنین حقی را ندارد و هنگامی که به واسطه مدارک و شواهد مورد نظر ثابت شود که فرد مدعی مزاحمتی رسانده است این موضوع را منکر شود و بگوید که برای او مزاحمت ایجاد نکرده فرد مدعی می‌تواند از او تقاضا کند که سوگند بخورد که هیچ‌ گونه مزاحمتی برای او ایجاد نکرده است.