در دنیای امروز همه افراد نیاز به آرامش دارند هر فردی به ‌عنوان یک شهروند اجتماعی، نیازمند این است که در جامعه خود امنیت اجتماعی داشته باشد. به همین سبب یکسری از قوانین به جهت حقوق شهروندی در نظر گرفته شده است تا از این طریق شهروندان بتوانند با در نظر گرفتن این حق و حقوق زندگی امن و با آرامشی را تجربه کنند.

از مهم‌ترین موضوعاتی که در این زمین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بحث امنیت اجتماعی می باشد تا افراد جامعه بتوانند با به وجود آمدن این امنیت، آرامش را در جامعه تجربه کنند و به راحتی بتوانند زندگی خود را سپری کنند.

مطمئناً هر مسئولی در جامعه جایگاهی برای خود دارد. همه افراد با در نظر گرفتن جایگاه و پست خود همیشه درصدد آرامش و برقرار کردن امنیت اجتماعی در جامعه هستند تا از این طریق بتوانند زندگی آرامش ‌بخشی را برای افراد به ارمغان بیاورند.

به دلیل این‌که اگر افراد در جامعه امنیت داشته باشند، می ‌تواند امنیت در کل یک جامعه حاکم باشد و این یک نظم اصلی در جامعه می باشد و سبب می ‌شود تا با امنیت یک شهروند امنیت تمامی جامعه نیز حفظ گردد. در قوانین اسلامی نیز حکم های بسیاری مبنی بر استقرار امنیت در کل جامعه وجود دارد و از این جهت در اسلام به این موضوع بسیار تاکید شده است.

حفظ کردن حیثیت همه افراد جامعه

به همین سبب حفظ کردن حیثیت همه افراد جامعه و محافظت جان و مال افراد در مقابل دیگران یک امر بسیار مهم می باشد که همه افراد به این موضوع آگاهی کامل دارند و در تلاشند تا بتوانند حقوق شهروندی را همیشه به نحو احسن حفظ کنند.

البته شایان ذکر است در اغلب موارد مشاهده شده که با توجه به این‌که افراد همگی در تلاشند که حقوق شهروندی را حفظ کنند تا امنیت در جامعه برقرار باشد، اما فردی مورد آزار و اذیت قرار گرفته است و ممکن است به هر طریقی فرد دیگری سبب مزاحمت برای شهروند خود شود.

ممکن است این افراد نتوانند از حق و حقوق خود با استفاده از شاهدین بسیار در مقام دادگاه دفاع کنند. به همین جهت می ‌توانند با در نظر گرفتن و تنظیم کردن متن استشهاد محلی برای شکایت مزاحمت و ادعای حیثیت در پایمال نشدن حق خود تلاش کندو از این جهت در دادگاه برنده باشند، اما اگر قصد استفاده از استشهادیه محلی را دارند، نیاز است که از چند نفر از معروفان محل تقاضا کنند که برای مشکلات به ‌وجود آمده برای آن ‌ها و مزاحمت‌های ایجاد شده استشهاد نامه آن ‌ها را امضا کنند تا از این طریق فرد بتواند به حقوق خود دست پیدا کند.